۶ مهر ۱۳۸۲، ۱۷:۴۹

بزرگترين واكسيناسيون تزريقي در جهان، بزودي در كشور انجام مي شود

با اجراي طرح ايمن سازي تكميلي، 33 ميليون نفر در كشور عليه بيماريهاي سرخك و سرخجه واكسينه مي شوند.

به گزارش خبرگزاري مهر،به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت - درمان و آموزش پزشكي ، طرح ايمن سازي تكميلي كه يكي از راهكارهاي تاييد شده مجامع علمي دنيا براي حذف بيماريهاي سرخك و سرخجه است، با استفاده از واكسن مخلوط سرخك و سرخجه با هدف حذف سرخك وسندرم سرخجه مادرزادي در يك نوبت و بعد از پايان ماه مبارك رمضان سال جاري اجرا مي شود.

در ايمن سازي تكميلي كه بزرگترين واكسيناسيون تزريقي كشور و بلكه جهان است قريب به 33 ميليون نفر در كشور كه در رده هاي سني 5 تا 25 ساله هستند، عليه بيماري سرخك و سرخجه واكسينيه مي شوند.

بنا براين گزارش بيماري سرخك يكي از مسري ترين بيماري هاي است كه انسان به آن مبتلا شده و مي تواند به سرعت به ديگران انتقال يابد. اين بيماري به راحتي با واكسيناسيون قابل پيشگيري است وسالهاست در كشور ما برنامه ايمن سازي سرخك در دست اجراست، اما انجام دو نوبت واكسيناسيون طبق برنامه كشوري تنها موجب ايجاد ايمني در حدود 95 درصد مي شود كه در هر حال درصدي از جمعيت هدف كه ايمني حاصل نكرده اند در معرض ابتلا به اين بيماري خواهند بود ضمن اين كه پس از گذشت ده سال سطح ايمني حاصل از واكسيناسيون نيز رو به كاهش مي گذارد كه با تجمع اين عده هر ساله تعدادي از مردم كه واكسينه نشده و يا ايمني لازم را پس از واكسيناسيون كسب نكرده اند، مستعد ابتلاء به بيماري خواهند بود.

بررسي هاي چند ساله اخير در كشور در مورد روند ابتلاي بيماري نشان دهنده آن است كه علي رغم پوشش ايمن سازي بالاتر از 95 در صد در كشور هر ساله تعدادي از افراد جامعه به دلايل مذكور مبتلاء به اين بيماري مي شوند لذا انجام ايمن سازي جاري به تنهايي موجب كنترل، حذف و ريشه كني بيماري نمي شود و انجام ايمنسازي تكميلي يكي از راهكارهاي تاييد شده مجامع علمي دنياست.

نوزادان متولد شده از مادراني كه در ماههاي اول حاملگي مبتلا به سرخجه شده اند به عوارضي مانند عدم رشد مغزي، عوارض قلبي، نابينايي، ناشنوايي و ... مبتلاء مي شوند كه سالهاي طولاني باعث رنج و عذاب فرد و خانواده و جامعه و در نهايت مرگ او مي شود.

متاسفانه يك هزارم تولدهاي زنده در كشورهايي كه برنامه حذف سندرم سرخجه مادرزادي را به اجرا در نياورده اند، مبتلا به اين بيماري مي شوند و هزينه درمان هر مورد آن در سال بالغ بر 3 هزار دلار مي شود كه ضمن عدم بهبودي فرد مبتلا، هزينه سنگيني را بر نظام سلامت جامعه تحميل مي كند.

 

کد خبر 27248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha