۱۲ دی ۱۳۸۴، ۸:۰۷

يك نويسنده و منتقد ادبي كودك و نوجوان :

نمي توان از تلويزيون توقع خدمت رساني به ادبيات را داشت

نمي توان از تلويزيون توقع خدمت رساني به ادبيات را داشت

يك منتقد ادبي ، گفت : نويسنده هاي ادبيات كودك و نوجوان اگر به سمت نويسندگي در تلويزيون بروند ، مجبورند براي جلب مخاطب ، به ترفندهاي عامه پسندانه متوسل شوند ، در حالي كه اگر در حوزه كتاب و ادبيات باقي بمانند ، مخاطب خاص خود را خواهند داشت .

علي اصغر سيد آبادي نويسنده و منتقد ادبيات كودك و نوجوان ضمن اعلام اين مطلب گفت : با وجود استثناهايي كه درجهان در خصوص وجود شبكه هاي تلويزيوني هنري، ديده مي شود، بايد قبول كرد كه تلويزيون ، رسانه عوام است و كاركرد آن نيز عامه پسندانه و مبتني بر سر گرمي سازي است ، بنابراين نمي توان از تلويزيون ، توقع خدمت رساني به ادبيات را داشت.

وي تصريح كرد : نويسندگان خوب  و درجه يك هم اگر به تلويزيون بروند ، نه تنها نمي توانند موجب ارتقاي سطح  ادبيات حاكم بر آن شوند ، بلكه مجبورند براي تطبيق يافتن با مخاطب عام ، خودشان را نيز تنزل دهند .

وي با اشاره به اين كه مخاطب فرهيخته است ، افزود :  تلويزيون بر مدار ذوق عوام مي چرخد و اگر نتواند  رضايت آنها را كسب كند ، لاجرم  مضمحل و نابود مي شود.

سيد آبادي به قابليت هاي حداقلي تلويزيون براي رشد فرهنگ كتابخواني در جامعه اشاره كرد و ياد آور شد: با وجود اين كه تلويزيون بعضا با نگاهي ايدئولوژيك ، به حذف محتوايي برخي مطالبي و آثار نويسندگان اقدام ميكند اما حداقل كاري كه مي تواند انجام دهد، اشاعه كتابخواني و فرهنگ مطالعه، بدون توجه به صاحبان آثاري است كه مورد قبول آن نيستند. صدا و سيما حتي در پاره اي اوقات ، معكوس آن عمل مي كند، مثل آن آگهي تلويزيوني كه بچه اي حوصله كتاب را نداشت و تحملش از آن سر آمده بود.

وي در پاسخ به پرسش مهر ، مبني بر ميزان تاثيرگذاري ساير رسانه ها بر ركود كتابخواني درجامعه ، پاسخ داد: اين پيش فرض غلط است كه بگوييم هر رسانه جديد الورود ، جاي رسانه اي ديگر را تنگ كرده است. رسانه ها مكمل يكديگرند . به عنوان مثال ، اينترنت در اروپا و كشورهاي صنعتي ، هنوز نتوانسته جايگزين كتاب شود؛ همان طور كه شبكه هاي ماهواره اي نيز جاي سينما  را نگرفته اند.

اين منتقد و نويسنده ادبي كودك و نوجوان با تاكيد بر اين مطلب كه ما متاسفانه كار كرد  رسانه ها را مطابق با جهان امروز و وضعيت خود تعريف نكرده ايم، انتقادهاي وارده بر تلويزيون مبني بر تغيير فرهنگ شفاهي مردم ، به ويژه كودكان را واردندانست و گفت : من نگران آن دغدغه اي كه به عنوان نمونه، شيوع اصطلاحات برره اي و مشابه آن را نگران كننده و مخرب پايه هاي فرهنگي جامعه توصيف مي كنند، نيستم . اين اتفاق ها سيال و گذرا هستند و با مجموعه و برنامه هاي جديدتر ، به فراموشي سپرده مي شوند. نگراني ما ن بايد از اين باشد كه در ادبيات مان ،كاركرد زبان  را تقليل داده ايم. اين كه واژه نمي سازيم  و چيزي به ادبيات مان افزوده نمي شود.

سيد آبادي كهنه شدن و عدم همگامي زبان را با تحولات روز ، آفتي بيش از آن رويداد دانست  كه در قالب يك مجموعه  تلويزيوني عامه پسند ، بر فرهنگ  روزمره مردم تاثير مي گذارد.

وي  به مهر ، تصريح كرد : كاركرد اصلي زبان در پويا بودن آن است به گونه اي كه مي بايست در هر عصر ، به واژه  سازي و رشد همه جانبه دست پيدا كند.

کد خبر 272866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha