۱۲ دی ۱۳۸۴، ۱۰:۴۶

سميرا اصلان پور در گفتگو با مهر :

ادبيات داستاني ما در حال احتضار است

ادبيات داستاني ما در حال احتضار است

نويسنده و عضو انجمن قلم ايران گفت : ميزان مقبوليت و استقبال از آثار ادبي در شمارگان كتابها و ميزان علاقه مندي نويسندگان به خلق داستان كوتاه نيز فقط در جشنواره ها قابل مشاهده است .


اين نويسنده در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ،  با بيان مطلب فوق ، گرايش ناشران و مخاطبان را به " رمان "  بيش از داستان كوتاه دانست و گفت : ناشران كمتر تمايل به چاپ داستان هاي كوتاه دارند. داستان كوتاه حتي در نشريات و مطبوعات نيز چندان جدي تلقي نمي شوند و ما در مطبوعات ، بيشتر با نقد داستان مواجه هستيم. مي توان گفت طي پنج ، شش سال گذشته ، رمان به تدريج جاي داستان كوتاه را در عرصه ادبيات داستاني ما گرفته است.

سميرا اصلان پور ادامه داد : بحثي فراگير و جهاني و البته قديمي پيرامون داستان كوتاه وجود دارد كه معتقد است زمانه امروز ، موعد خواندن رمان نيست و خواننده اي پيدا نمي شود كه فرصت رمان خواندن داشته باشد ؛ از اين رو ، بايد به سمت كوتاه نويسي رفت . اما در كشور ما اگر هم توجهي به ادبيات ضعيف و فرو پاشيده مان معطوف شود ، آن توجه به جانب رمان است .

وي به شمارگان قابل توجه كتاب هاي داستاني در اوايل انقلاب اسلامي اشاره كرد و افزود :  امروز به جزجشنواره هاي مقطعي نوجوانان و جوانان و خارج از نگاه جشنواره اي ،  استقبال چنداني از كوتاه نويسي به عمل نمي آيد و مي توان گفت اين گونه ادبي در حال مرگ است.

اين داستان نويس علاقه مندي مخاطب را شرط اصلي خلق داستان برشمرد و به مهر ، گفت  : معمولا وقتي كسي مي خواهد داستاني بخواند ، تمايل دارد كه با داستان پيش برود و در حال و هواي آن سير كند ؛ به همين دليل تكه تكه خواندن ، بريده نويسي و برش هاي كوتاه داستان هاي كوتاه را چندان نمي پسندد. داستان كوتاه بيش از مخاطب عام ، صاحب مخاطب خاص است.

امروز نويسنده  شناخته شده و محبوبي در ميان جوانان وجود ندارد

وي گرايش به رمانهاي عامه پسند موسوم به پاورقي را همچنان صاحب بيشترين تعداد مخاطب عنوان كرد و اظهار داشت :  آثار بازاري با طرح موضوعات مبتذل و ابتدايي و با قلقلك دادن احساسات مخاطب ، سليقه عوام را ارضا ء مي كند .  اين گرايش  در ادبيات رو به احتضار ما غالب است ؛ ضمن اين كه مردم ما اصلا اهل كتابخواني نيستند و اين عده را اغلب نوجوانان و جواناني تشكيل مي دهند كه به دنبال احساسات گرايي مي گردند.

سميرا اصلان پور با تاكيد بر اين مطلب كه امروز نويسنده  شناخته شده و محبوبي در ميان جوانان وجود ندارد ، تصريح كرد : قشر كتابخوان ما يك قشر حرفه اي هستند. ادبيات ما نيز به شدت تضعيف شده است و اگر وضع به همين منوال پيش برود ، بايد اين گونه هنري را كنار بگذاريم.

اين بانوي نويسنده در پايان گفتگو با مهر ،  ضمن اشاره به مشكلات توليد و توزيع كتاب و درآمدهاي اندك حاصل از امر نويسندگي  ،  حيات حرفه اي نويسندگان را بسيار سخت  توصيف كرد و گفت : در اين وضعيت هم بعيد نيست اگر نويسندگان ، از نوشتن منصرف شوند. 

کد خبر 272916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha