۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۵

پیگیری مهر؛

«کشکان» به نفت سیاه نشست/ ماجرای نفتکش هایی که متولی ندارند

«کشکان» به نفت سیاه نشست/ ماجرای نفتکش هایی که متولی ندارند

خرم آباد - در حالی امروز رودخانه کشکان میزبان محموله واژگون شده نفت سیاه است که همچنان متولی جمع آوری این آلودگی از حاشیه رودخانه مشخص نیست.

رضا آریایی مدیر کل مدیریت بحران لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر به حادثه واژگونی تانکر نفتکش حامل نفت سیاه در محور خرم آباد - پلدختر طی ظهر امروز یکشنبه اشاره کرد و گفت: متاسفانه هر چند وقت یک بار ما شاهد وقوع این اتفاق در محور خرم آباد به سمت پلدختر هستیم.

وی با بیان اینکه شواهد نیز همواره نشان می دهد که راننده عامل اصلی وقوع این اتفاق است عنوان کرد: برخی از این رانندگان یا اینکه تسلط کامل برای رانندگی این وسیله نقلیه سنگین را ندارند و یا اینکه خواب آلود اقدام به رانندگی می کنند که این عوامل موجب بروز این گونه اتفاقات و خسارتهای فراوان زیست محیطی به استان شده است.

مدیر کل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه محور خرم آباد - پلدختر نیز محور پر پیچ و خم بوده و می طلبد که راننده با مهارت خوب، حواس جمع و تسلط اقدام به رانندگی در این محور کند گفت: متاسفانه عدم رعایت این موارد از سوی رانندگان موجب شده که هر دو هفته یک بار ما شاهد این قضیه واژگونی نفتکش ها در محور خرم آباد – پلدختر باشیم.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

آریایی سخنان خود را اینگونه ادامه داد که متاسفانه این در حالیست که به محض واژگون شدن این نفتکش ها که اغلب نیز راننده سالم می ماند در سطح محور از سوی راننده رها می مانند.

وی ادامه داد: بعد از چند روز راننده این نفتکش ها به طوریکه کسی متوجه نشود با جرثقیل اقدام به بردن وسیله نقلیه خود می کند.

مدیر کل مدیریت بحران لرستان نفتکش ها هیچ گونه متولی خاصی ندارند بیان داشت: این در حالیست که شرکت پخش فرآورده های نفتی، حمل و نقل و پایانه ها، محیط زیست و ... نیز نه وظیفه خاصی برای رسیدگی به این موضوع دارند و نه اینکه امکانات و تجهیزات لازم را برای انجام این کار دارند.

آریایی با تاکید بر ضرورت ورود شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و همچنین وزارت نفت برای رسیدگی به این موضوع تصریح کرد: بیش از شش هزار کیلومتر خط لوله نفت از لرستان عبور می کند و شرکت خطوط لوله و نفت نیز امکانات و تجهیزات لازم را برای رسیدگی به این موضوع در اختیار دارند که می طلبد این شرکت به هنگام وقوع این اتفاق سریع ورود پیدا کند.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدگی به این موضوع باید یک فرآیند مشخص شود گفت: به عنوان مثال کل اطلاعات ما از واژگونی نفتکش امروز این بوده که قراربوده سوخت خود را از اراک به جنوب منتقل کند.

مدیر کل مدیریت بحران لرستان با تاکید بر اینکه وزارت نفت باید این موضوع را تعیین تکلیف کند گفت: در این راستا یا از تردد این تانکرهای حمل سوخت در محور خرم آباد - پلدختر جلوگیری و یا اینکه برای این تانکرها یک متولی خاص را پیش بینی شود.

آریایی با تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمی برای این موضوع عنوان کرد: حتما باید اتفاقات ناگوارتری از این در استان رخ دهد تا وزارت نفت اقدام به تعیین تکلیف این موضوع کند؟

وی با بیان اینکه امروز ۲۶ هزار لیتر نفت وارد رودخانه کشکان شده است عنوان کرد: این امر موجب می شود که ماهیان و جانوران زیادی در این منطقه از بین بروند.

مدیر کل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه اگر تانکر حامل بنزین در سطح جاده واژگون و منفجر شود چه کسی پاسخگو است گفت: در این راستا می طلبد که وزارت نفت هر چه سریع تر در این زمینه اقدام کند چرا که ما هر دو هفته یک بار شاهد واژگونی این تانکرهای نفت کش در استان هستیم و این امر نیز موجب ایجاد خسارتهای زیست محیطی و زیرساختی فراوانی به لرستان شده است.

آریایی تاکید کرد: این وزارت خانه برای جلوگیری از خسارتهای جانی در زمینه واژگونی این تانکرهای نفتکش اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار دهد و متولی خاصی را برای رسیدگی به این موضوع پیش بینی کند.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

بنابراین گزارش با توجه به قرارگیری لرستان در گلوگاه شاهراه تزانزیتی شمال - جنوب کشور بسیاری از تانکرهای حامل سوخت صادراتی به دلایل مختلف در مسیر عبور از جاده های استان به ویژه محورهای کوهدشت و پلدختر دچار واژگونی شده و خسارات جدی به محیط زیست وارد می کنند.

عدم تعریض محور پلدختر، بی توجهی راننده های تانکرهای حامل سوخت به قوانین راهنمایی و رانندگی و گاه غیراستاندارد بودن این تانکرها موجب واژگونی و در نهایت آلودگی آب و خاک منطقه می شود.

این روند به گونه ای است که طی هر ماه محورهای جنوبی لرستان اعم از پلدختر و کوهدشت شاهد تکرار حوادث برای تانکرهای حامل سوخت است که بخش عمده ای از آنها عراقی بوده و درصدی نیز مربوط به تانکرهای ایرانی عبوری از این محور است.

طی سالجاری واژگونی تانکرهای حامل مازوت، گازوئیل و اسید سولفوریک حوادثی بوده است که هر کدام آلودگی خاک و البته آب را به همراه داشته اند، موضوعی که در صورت عدم توجه می تواند خسارتهای جدی تری را به دنبال داشته باشد.

طبق برخی آمارها روزانه نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ تریلر از محورهای جنوبی لرستان تردد می کنند که این رقم در طول ماه و سال به رقم چشمگیری می رسد که اگر تعداد حوادث مربوط به این تانکرها را هم بخواهیم محاسبه کنیم متاسفانه به اعداد قابل تاملی خواهیم رسید که نتیجه آن خسارت جدی به محیط زیست و زیرساختهای منطقه است.

کد خبر 2759372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha