۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۸

تمیمی:

نمایندگان خوزستان از سرچشمه های کارون و زاینده رود دیدن می کنند

نمایندگان خوزستان از سرچشمه های کارون و زاینده رود دیدن می کنند

اهواز - نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: همه نمایندگان استان خوزستان از سرچشمه های رودخانه های زاینده رود و کارون در استان چهارمحال و بختیاری دیدن می کنند.

عبدالله تمیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال های اخیر یکی از دغدغه های همیشگی مردم خوزستان، اخباری بود که گاه و بی گاه از انتقال آب از سرچشمه های کارون به سایر استانهای کشور منتشر و این امر باعث ایجاد دغدغه و نگرانی بین مردم می شد.

وی افزود: کارون و سایر رودخانه های خوزستان نقشی تعیین کننده در زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم خوزستان دارند و هم اکنون کشاورزان خوزستان بیش از هر زمان دیگری در تنگنای بی آبی حضور دارند به گونه ای که کشت تابستانه به علت نبود آب در بسیاری از مناطق خوزستان ممنوع شده است.

تمیمی تصریح کرد: در مدت اخیر، همواره وزارت نیرو و شخص رئیس جمهور از عدم انتقال آب برای مصارف کشاورزی از سرچشمه های کارون به سایر نقاط کشور به خصوص فلات مرکزی خبر می دادند و حتی رئیس جمهور در سفر به خوزستان به صورت واضح اعلام کرد که اجازه انتقال آب از سرچشمه های کارون برای مصارف کشاورزی به سایر نقاط را نمی دهد و این امر باعث خوشخالی فراوانی بین مردم استان شد به گونه ای که حتی اغلب آنها این امر را شاخص ترین دستاورد سفر دولت تدبیر و امید به استان قلمداد کردند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ولی بعد از آن اخبار نه چندان خوشایندی از انتقال آب از سرچشمه های کارون با حجم بسیار کلان که بی شک برای مصارف شرب نیست منتشر شده در حالیکه وزرات نیرو این موارد را رد می کند.

تفریح در کنار رودخانه کارون

تمیمی عنوان کرد: به عبارتی برخی نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که وزارت نیرو در رسانه های و در جلسه با ما از عدم انتقال آب برای مصارف کشاورزی سخن می گوید ولی در واقع در حال انجام چنین کاری است به همین دلیل نمایندگان خوزستان در اقدامی هماهنگ قصد دارند فردا همگی به اتفاق با سفر به استان چهارمحال و بختیاری، از نزدیک از سرچشمه های رودخانه ها کاورن و زاینده رود دیدن کنند و صخت و سقم این موارد را از نزدیک بررسی کنند.

وی گفت: خوشبختانه در زمینه جلوگیری از انتقال آب کارون، همه نمایندگان خوزستان با همه گرایش های سیاسی و سلیقه های مختلف اجماع نظر دارد به همین دلیل قصد دارند فردا همه از سرچشمه های کارون و زاینده رود دیدن کنند.

تمیمی عنوان کرد: نمایندگان خوزستان برای منافع استان خوزستان با کسی تعارف ندارند و استیفای حقوق موکلان خود را تحت هر شرایطی پیگیری می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رود کارون تنها رود ایران است که به آب های بین المللی و اقیانوس راه دارد. طول این رودخانه ۹۵۰ کیلومتر است. سرچشمه اصلی رود کارون، آب کاج از زردکوه بختیاری در رشته کوه زاگرس است که با ورود به شوشتر در خوزستان به دو شاخه گرگر و شطیط تقسیم می شود ولی دوباره در جنوب شوشتر به هم متصل شده و سپس رود دز در شمال اهواز به این رودخانه ملحق می شود. علاوه بر این، رودخانه کارون با ورود به خرمشهر، دوشاخه شده و یکی از شاخه ها به اروندرود در مرز ایران و عراق می ریزد و دیگری با ادامه مسیر به خلیج فارس می پیوندد.

 

 

 

کد خبر 2760822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha