۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵

گزارش جلسه؛

ماجرای روستاهای شهری در خرم‌آباد/ مزرعه‌هایی که خانه‌نشین می‌شوند

ماجرای روستاهای شهری در خرم‌آباد/ مزرعه‌هایی که خانه‌نشین می‌شوند

خرم‌آباد - روایت روستاهایی که درخواست خود را برای الحاق به شهر خرم‌آباد داده‌اند حکایت مزرعه‌هایی است که تبدیل به کوچه‌باغ و ویلا می‌شوند تا نام شهری را یدک بکشند.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه جلسه شورای شهر خرم آباد با دستور کار بررسی الحاق چند روستا به شهر خرم آباد تشکیل شد که در این جلسه اعضای شورا و شهردار خرم آباد با این موضوع مخالفت کردند.

دلایل اعضای شورای شهر و شهردار برای مخالفت با این موضوع به چند موضوع بر می گشت، از یک سو شهرداری با همین وسعت کنونی شهر خرم آباد هم توان ارائه خدمات به طور مطلوب به لحاظ اعتباری و امکانات را ندارد، از طرف دیگر همچنان شهر با ماجرای الحاق ماسور دست و پنجه نرم می کند و هنوز نتوانسته خدمات مطلوبی به این منطقه ارائه دهد.

همچنین تغییر کاربری روستاها و اراضی کشاورزی منجر به از دست رفتن بخشی از زمین های دارای ظرفیت توسعه کشت و ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی مرکز لرستان شده و استمرار این وضعیت علاوه بر از دست رفتن فرصت های شغلی می تواند موجب رکود در بخش کشاورزی شود.

با این حال راهکار رفع مشکل این روستاها به نظر می رسد بهبود ارائه خدمات به آنها و رفع مشکلات اهالی این روستاها باشد تا هوای شهری شدن از سر این روستاها بیفتد.

مخالفت شهرداری و شورا با الحاق روستاها

حسن آذری در این رابطه با اشاره به اینکه طرح تفصیلی شهر خرم آباد ایراداتی دارد، اظهار داشت: یکی از این ایراد ها در رابطه با الحاق سه روستای چاه خندق، عربان و بی بی خدیجه به شهر است.

وی با بیان اینکه این روستاها روی خط محدوده شهر قرار دارند اما در داخل این محدوده نیستند، تصریح کرد: تعدادی از افراد شهرداری مرکزی نامه ای به معاونت سیاسی امنیتی استانداری نوشته و در خواست الحاق روستا را به شهر خرم آباد داده اند.

این عضو شورای شهر خرم آباد با تاکید بر اینکه توضیحاتی که در رابطه با درخواست خود به ما داده اند جالب نبود، افزود: این افراد بیشتر دلایل سیاسی و امنیتی را در رابطه با الحاق این روستاها به شهر در نظر می گیرند.

آذری با اشاره به اینکه هم شهرداری و هم شورا مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده اند، گفت: به دنبال این هستیم در این رابطه جلسه ای با معاون عمرانی استاندار داشته باشیم که هنوز موفق به برگزاری این جلسه نشده ایم.

زمین های کشاورزی از بین رفت

وی با بیان اینکه همین مسائل باعث شده تا تعداد زیادی از زمین های کشاورزی به صورت کوچه باغ درآمده و از بین رفته اند، تصریح کرد: دو هزار هکتار از اراضی منطقه گلدشت به همین دلایل به شهر تبدیل شدند در حالیکه این زمین ها می توانست تعداد زیادی از افراد را نان دهد.

این عضو شورای شهر خرم آباد یادآور شد: اگر هر روستایی را بخواهیم به شهر اضافه کنیم باید روستاهای بعدی را نیز اضافه کنیم و این روند همینطور ادامه می یابد.

همچنان درگیر الحاق ماسور هستیم

محمد حسین پور از دیگر اعضای شورای شهر نیز در این رابطه با اشاره به اینکه معضلاتی که در رابطه با الحاق ماسور به شهر خرم آباد ایجاد شد ابتدا گریبان مردم ماسور و بعد گریبان مسئولان شهر خرم آباد را گرفت، اظهار داشت: در رابطه با عوارضی که شهروندان یک شهر باید بدهند و خدماتی که شهرداری باید به شهروندان بدهد توان کافی در شهرداری و شورای شهر خرم آباد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این مناطق که به شهر اضافه می شوند باید دارای تاسیسات زیربنایی شوند که این امر کار دشواری است، تصریح کرد: این امر که زمین های کشاورزی را در روستاها به مناطق مسکونی تغییر کاربری دهیم کار درستی نیست و ما مخالف این امر هستیم.

در ادامه این جلسه شهردار خرم آباد به طرح مسائل و مشکلات شهر پرداخت تا به نوعی بگوید که خرم آباد با همین وضعیت کنونی با چالشهای زیادی مواجه است چه برسد به اینکه بخواهیم هر روز بر وسعت این شهر اضافه کنیم.

پاسخ شهردار به مشکلاتی که خرم آباد با آن مواجه است

یحیی عیدی بیرانوند شهردار  خرم آباد در رابطه با ساخت و ساز های غیرمجاز در شهر گفت: مولفه های زیادی در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز موثر است که یکی از این موارد اداره کل مسکن وشهرسازی است.

وی با بیان اینکه وقتی املاک مردم توسط ادارات تملک می شود و بعد آنها را تفکیک نمی کنند همین امر سبب می شود مردم به خاطر نگرانی در رابطه با تصریف زمین هایشان این املاک را با یک قول نامه می فروشند، تصریح کرد: منطقه فلک الدین خرم اباد از این موارد است که هنوز تفکیک نشده است.

شهردار خرم آباد با تاکید بر اینکه ۶۴هکتار از زمین های پشته حسین آباد تملک شده اما هنوز تفکیک نشده اند، افزود: در منطقه دره گرم نیز همین مسئله وجود دارد و اداره کل مسکن و شهرسازی زمین ها را تملک کرده اما طرح های تفکیکی را انجام نداده است.

عیدی بیرانوند با اشاره به اینکه از سوی دیگر سازمان های ذی ربط هیچگونه نیروی حفاظتی را برای حفاظت از منابع طبیعی و کشاورزی به کار گیری نمی کنند، گفت: این ادارات مکلف هستند از املاک خود حفاظت کنند اما این کار را نمی کنند و همه مسئولیت ها را به شهرداری واگذار کرده اند.

وی با بیان اینکه به دلایل مسائل اجتماعی هم نمی توانیم با مشاهده ساخت وساز غیرمجاز آنها را تخریب کنیم، تصریح کرد: شهرداری تنها می تواند در حد پی ریزی املاک انها را تخریب کند و در غیر این صورت نیازمند به مصوبه کمیسیون است.

شهردار خرم آباد یادآور شد: شهرداری بدون همکاری نیروی انتظامی، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های ذی ربط قادر به مهار ساخت و ساز های غیرمجاز نیست.

عیدی بیرانوند افزود: البته نسبت به گذشته روند ساخت و سازهای غیرمجاز کند تر شده است.

تراژدی اسدآبادی

عیدی بیرانوند در ادامه در پاسخ به سوال دیگر اعضای شورای شهر در رابطه با وضعیت محله اسدآبادی گفت: وضعیت دره اسدابادی واقعا تبدیل به یک تراژدی برای مردم شده است.

وی با بیان اینکه استاندار قول داند در این رابطه کمک هایی کنند، تصریح کرد: طرح لازم برای اتصال دو طرف این دره تهیه شده است و در صورت تصویب آن تا ماه آینده توسط مسکن و شهرسازی کار اجرایی را شروع می کنیم.

شهردار خرم آباد با تاکید بر اینکه در رابطه با احداث پارک اسد آبادی نیز ۸۰۰میلیون تومان برای ملک اراضی و احداث پارک هزینه شده، افزود: نخاله های محوطه احداث پارک نیز جمع آوری شده و در هفته آینده کار ایجاد فضای سبز پارک ۱۳ هزار متری اسدآبادی آغاز می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر شورای شهر در رابطه با اختصاص ۱۳۰۰ متر از پروزه برج های کیو به ساخت سالن ورزشی و پیگیری این امر اظهار داشت: این موضوع اصلا در قرارداد دیده نشده است.

شهردار خرم آباد با بیان اینکه در قرارداد این پروژه هیچ بندی در رابطه با اختصاص زمین به سالن ورزشی وجود ندارد، تصریح کرد: چندبار با پیمانکار پروژه صحبت کرده ایم که بیایند در رابطه با این مسئله تصمیم گیری کنیم اما هنوز این امر انجام نشده است.

کد خبر 2762516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha