۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱:۱۵

تحریم‌ها شکسته شد/ هنرمندان به نمایشگاه صنایع دستی می‌آیند

تحریم‌ها شکسته شد/ هنرمندان به نمایشگاه صنایع دستی می‌آیند

تعدادی از هنرمندان صنایع دستی در شهرهای مختلف حضور در نمایشگاه 20 خرداد را به خاطر پولی شدن و عدم اسکان، تحریم کرده بودند اما این تحریم‌ها با فراهم آمدن تسهیلاتی شکسته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هر سال همزمان با روز جهانی صنایع دستی(20 خرداد)، نمایشگاهی در سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. امسال هم قرار است نمایشگاه صنایع دستی از ۲۰ تا ۲۵ خردادماه برپا شود. پ شرایطی هم برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده؛ از جمله این‌که هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه باید به ارائه صنایع دستی صرفا ایرانی بپردازند و کالاها از بسته‌بندی خوب و باکیفیتی برخوردار باشند.

همچنین شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه  باید دارای اقلام تبلیغاتی چون کاتالوگ و بروشور و سایت و لوح فشرده باشند. همچنین کارشناسان معاونت صنایع دستی در هر استان، کار قیمت‌گذاری روی فرآورده‌های دستی را انجام می‌دهند و باید روی تمامی کالاها، قیمت نصب شود.

مطابق اطلاعیه‌ای که مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی برای ثبت‌نام هنرمندان اعلام کرده، معاونت صنایع دستی قرار است، امسال، برخلاف سال‌های گذشته، تنها هزینه فضا و غرفه‌سازی را در اختیار هنرمندان بگذارد. همچنین این معاونت علاوه بر سهمیه محدود تعیین شده برای مشارکت هنرمندان استان‌ها، در نظر  دارد تعدادی غرفه با امکانات متعارف چون موکت و صندلی را به صورت آزاد و از قرار متری ۷۵ هزار تومان در اختیار هنرمندان استان‌های مختلف قرار دهد.

پس از انتشار این اطلاعیه، تعدادی از هنرمندان واکنش نشان دادند و شرکت در نمایشگاه صنایع دستی را تحریم کردند و گفتند چگونه معاونت صنایع دستی این روز را جشن می‌گیرد و حضور هنرمندان را مایه مباهات خود می‌داند اما شرایط شرکت در این نمایشگاه را برای آنان فراهم نمی‌کند؟! هنرمندانی که از استان‌های محروم و راه‌های دور به تهران می‌آیند چگونه هم هزینه رفت و آمد خود را بپردازند هم اقامت و خورد و خوراک خود را؟!

همه این اما و اگرها موجب شد تا هنرمندان به معاونت صنایع دستی نامه بنویسند و شرکت در نمایشگاه روز جهانی صنایع دستی را تحریم کنند اما به گفته نیما ذاکری سعید، هنرمند فعال در زمینه چرم، روز چهار شنبه، ششم خرداد ماه جلسه‌ای با حضور بهمن نامورمطلق، معاون و پویا محمودیان مدیرکل توسعه صادرات صنایع دستی کشور برگزار و قرار شده تا معاونت نامبرده هزینه اسکان هنرمندان شش استان محروم چون کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان را فراهم آورد تا هنرمندان این استان‌ها بتوانند در این نمایشگاه شرکت  و آثار خود را ارائه کنند.

به نظر می‌رسد وقتی متولیان فرهنگی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی از اقتصاد مقاومتی و صادرات غیرنفتی سخن می‌گویند زمینه‌های لازم برای رونق گردشگری و حمایت از صنایع دستی را هم فراهم آورند. حمایت از صنایع دستی به معنی تامین مواد اولیه و گسترش بازارهای فروش و معرفی و تبلیغ است. نسل امروز زمانی به فرآورده‌های دستی و هنرهای سنتی خود علاقه‌مند می‌شود که آن را بشناسد و بر سازمان صدا و سیماست که ببا ساخت مستند و فیلم این ارزش‌ها را به جوانان معرفی کند.

سازمان‌های دولتی می‌توانند مبلغی از درآمد خود را به خرید صنایع دستی اختصاص دهند. بانک‌ها از این کالاها که نشان‌دهنده فرهنگ و هویت ماست، به عنوان جوایز غیرنقدی بهره ببرند و وزارت فرهنگ و ارشاد، معضل بیمه و مستمری هنرمندان این رشته را جدی بگیرد چون مستمری 180 هزار تومان در ماه، زندگی برخی از این افراد را تامین می‌کند.

کد خبر 2762844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha