۹ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۵۲

گزارش خبری؛

سبزیِ سفید سفره ایلامی‌ها را رونق داد/رشدقارچ گونه تولید یک محصول

سبزیِ سفید سفره ایلامی‌ها را رونق داد/رشدقارچ گونه تولید یک محصول

ایلام- رونق گرفتن تولید قارچ این سبزی سفید پرخاصیت طی سالهای اخیر موجب ایجاد شغل و درآمد برای برخی از خانواده های ایلامی شده است تا شاهد رشد ایجاد این واحدهای تولید خانگی با همکاری مسئولان باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین اولویت های کشور طی سالهای اخیر بوده که همواره از سوی مقام معظم رهبری برای مردم و مسئولان عنوان شده و تاکنون اقداماتی از سوی مسئولان و مردم در این ارتباط صورت گرفته است.

استان ایلام استانی محروم و در عین حال پر ظرفیت است که طی سالهای اخیر مشاغل خرد و خانگی در آن افزایش یافته و این قضیه در بخش کشاورزی نمود بیشتری دارد به طوری که هم اکنون این استان در بسیاری از بخشها به یک قطب تبدیل شده است.

در سالهای اخیر طرحهای مختلفی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخشهای زنبور داری، پرورش ماهی، پرورش مرغ و... در استان ایلام اجرایی شده که یک نمونه بسیار خوب این طرحها پرورش قارچ در خانه های مردم استان است.

پرورش قارچ هم اکنون در نقاط مختلف استان ایلام توسط مردم در خانه رواج پیدا کرده و بخش مهمی از تولیدات قارچ به خارج از استان نیز صادر می شود، البته در این راه استان نیازمند ایجاد صنایع بسته بندی و برندسازی است.

آب و هوای استان ایلام  مناسب تولید قارچ است و مردم استان نیز از این موقعیت استفاده کرده اند و در هر جایی از استان کارآفرینی در زمینه تولید قارچ در استان حضور دارد که نسبت به این کار ارزشمند اقدام می کند.

حمایت سپاه از طرحهای اقتصاد مقاومتی نظیر قارچ در استان ایلام

سردار صادق حسینی فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام یکی از استانهای پر ظرفیت در بخش کشاورزی است که در چند سال گذشته با همکاری مردم و حمایت های سپاه طرحهای خوبی در استان عملیاتی و اجرایی شده است.

وی بیان داشت: رویکرد اقتصاد مقاومتی در سپاه امیرالمومنین استان در کنار رفع محرومیت زدایی در نقاط مختلف از جمله شهرهای استان ایلام باعث ایجاد مشاغل خوبی در بخش تولید قارچ خوراکی، پرورش ماهی، مرغ و ...شده است.

پرورش و تولید قارچ در هشت بندی هرمزگان

این مسئول عنوان کرد: به طور قطع استانی مثل ایلام ظرفیت اجرای چنین طرحهایی را دارد و ما از هرگونه طرح در این زمینه در نقاط مختلف استان حمایت خواهیم کرد و به همین منظور تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.

وی بیان داشت: تولید قاچ خوراکی یکی از مهمترین بخشهایی بوده که هم اکنون در استان ایلام به خوبی اجرایی شده و علاوه بر اشتغال، میزان قابل توجهی از تولیدات در این بخش به سایر نقاط کشور ارسال می شود.

سردار حسینی اظهار داشت: بالای ۲۰۰ طرح در زمینه قارچ در استان ایلام طی سالهای اخیر شکل گرفته است که نقش مهمی در اشتغال برای مردم استان به خصوص در مناطق روستایی داشته است.

وی بیان داشت: علاوه بر حمایت برای راه اندازی، آموزش های قبل و بعد از اجرای طرح به متقاضی داده می شود چراکه تولید قارچ خانگی نیازمند آموزش های لازم است.

فرمانده سپاه امیرالمومنین استان ایلام بیان داشت: طی سالهای گذشته بیش از یک هزار طرح در زمینه ظرفیتهای استان در بخش کشاورزی اجرایی شده که در سال جاری قصد داریم بیش از دو هزار طرح در استان اجرایی کنیم.

وی بیان داشت: در سال جاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برای حمایت از طرحهای اقتصاد مقاومتی در زمینه های مختلف در نظر گرفته شده است.

سردار حسینی افزود: یکی از مهمترین راه حل‌های مقابله با مشکلات اقتصادی همین ایجاد طرحها برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و باید در این زمینه فرهنگ کار و تولید، اصلاح الگوی مصرف، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌های بخش خصوصی تقویت شود.

شرایط آب هوایی ایلام مناسب برای اجرای تولید قارچ خوراکی

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام در زمینه تولید قارچ با توجه به شرایط آب و هوایی، طی سالها اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

وی بیان داشت: در جهاد کشاورزی استان ایلام علاوه بر کمک در راستای اجرای تولید قارچ خوراکی به صورت خرد، از طرحهای صنعتی و بزرگ در این زمینه نیز حمایت خواهد کرد.

این مسئول عنوان کرد: هم اکنون  طرحهای مختلفی در زمینه تولید قارچ در استان اعم از خانگی و صنعتی ایجاد شده که سالانه بیش از ۶۰۰ تن قارچ در استان ایلام تولید می شود.

پرورش و تولید قارچ در هشت بندی هرمزگان

بازدار بیان داشت: طرحهای مختلفی نیز جهاد کشاورزی استان ایلام با همکاری سپاه پاسداران در استان ایلام در زمینه های مختلف از جمله همین قارچ اجرایی  کرده است.

وی عنوان کرد: به طور قطع موضوع قارچ و دیگر طرحهای مهم حوزه کشاورزی اعم از خرد و کلان در زمینه زنبورداری، باغی، پرورش ماهی و...با حمایتهای جهاد کشاورزی کمکی در جهت توسعه و اشتغال در استان خواهد بود.

قارچ ایلام نیازمند بسته بندی و برندسازی است

بازدار بیان داشت: یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه کشاورزی استان ایلام نیازمند پیگیری دارد، ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی، برندسازی و ...است چراکه کیفیت محصولات تولیدی در استان ظرفیت صادرات را دارد.

وی بیان داشت: به طور قطع موضوع برندسازی برای قارچ یکی از مهمترین مسائل برای رشد تولید و فروش محصول است و با توجه به مرز بین المللی مهران زمینه برای صادرات صارچ استان مهیا می شود.

این مسئول عنوان کرد: هم اکنون بخش مهم و قابل توجهی از قارچ های تولیدی استان در بخش خانگی به صورت کیلویی و بدون بسته بندی شده به فروش می رسد.

بازدار بخش کشاورزی را از مهمترین بخش برای توسعه و اشتغال استان دانست و افزود: هم اکنون بیش از ۳۰ درصد اشتغال استان ایلام در بخش کشاورزی است و با توجه به ظرفیت و شرایط آب هوایی استان باید این بخش را توسعه داد.

بدون شک  اجرای چنین طرحهایی در استان ایلام که مردمانش با محرومیت، بیکاری و کمبود درآمد مواجه هستند، هم به رشد تولید و هم به افزایش درآمد و اشتغال استان کمک خواهد کرد.

یکی از مهمترین مسائلی که در این حوزه باید توجه داشت بحث بازاریابی و فروش محصولات است که در این زمینه باید صنایع بزرگ برای بسته بندی و برندسازی محصولات تولیدی استان شکل بگیرد تا درآمد واقعی و ارزش افزوده ناشی از این حوزه به جیب مردم وارد شود.

بدون شک تعامل بین بخشی دستگاههای مختلف از جمله نهادهایی مانند سپاه پاسداران و جهاد کشاورزی در زمینه اعطای تسهیلات، نیازمند همکاری بانکهای عامل استان نیز است تا شاهد رونق گرفتن فعالیت ها در این بخش به خصوص تولید قارچ و دیگر محصولات باشیم.

کد خبر 2763421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha