۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۱۰

باختری:

معادن باید به دست اهل کار سپرده شود/ تعطیلی ۳۰۰۰معدن در کشور

معادن باید به دست اهل کار سپرده شود/ تعطیلی ۳۰۰۰معدن در کشور

همدان- نماینده خانه معدن ایران با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی باید حفظ شوند اما نباید به این بهانه معدن تعطیل شود، گفت: معادن باید به دست اهل این کار سپرده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا باختری ظهر شنبه در مراسم روز معدن در همدان با بیان اینکه هر زمان اسم معدن می آید ذهن ها به سمت معادن مس سرچشمه، زغال سنگ کرمان و سایر معادن معروف ایران می رود، اظهار داشت: طبق آمار علمی دقیق سال ۲۰۱۳ در ایران ۴۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید شده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران در تولید کاشی و سرامیک پس از چین، اندونزی، برزیل و ترکیه در رتبه پنجم دنیا قرار دارد، بیان کرد:۴۰۰ میلیون متر مربع تولید کاشی و سرامیک در کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه کیفیت کاشی و سرامیک بر اساس لعاب آن سنجیده می شود و با بیان اینکه ۸۰ درصد لعاب کاشی و سرامیک را سیلیس و فلدسفات تشکیل می دهد، عنوان کرد:۸۰ تا ۹۰ درصد سلیس به کار فته در لعاب کاشی ها و سرامیک ها در ایران از استان همدان تهیه می شود.

باختری با بیان اینکه ترکیه در سال ۲۰۱۳ دو میلیون تن فلدسفات به اروپا صادر کرده است، ادامه داد: قیمت فلدسفات صادره شده از ترکیه به اروپا به طور میانگین اگر ۵۰ دلار باشد، ۱۰۰ میلیون دلار برای ترکیه ارزش داشته است.

فرآوری در بخش های مختلف معدن در مرحله اول به سرمایه گذاری و در مراحل بعد به زیر ساخت هایی از جمله متراژ زمین و نزدیکی به معدن را نیاز دارد

وی با بیان اینکه ایران می تواند در بخش فرآوری مواد معدنی کار کند چراکه همه جای دنیا به این سمت حرکت کرده اند، ابراز داشت: فرآوری در بخش های مختلف معدن در مرحله اول به سرمایه گذاری و در مراحل بعد به زیر ساخت هایی از جمله متراژ زمین و نزدیکی به معدن را نیاز دارد.

نماینده خانه معدن ایران با بیان اینکه فرآوری فلدسفات باید در معدن انجام گیرد اما به دلیل مشکلات محلی نمی توان فرآوری مواد معدنی را در ایران بر روی معدن برد، افزود: یکی دیگر از مشکلات عدم اعتماد به معدن کاران است.

محیط زیست و منابع طبیعی باید حفظ شوند اما نباید به این بهانه معدن تعطیل شود

محمد رضا باختری با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی باید حفظ شوند اما نباید به این بهانه معدن تعطیل شود، اظهار داشت: معادن باید به دست اهل این کار داده شود و باید معادن را به شرکت هایی داد که ماشین آلات، سابقه و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشند و سرمایه گذار نیز  در کنار شرکت ها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعداد مهندسان معدن ایران از استرالیا بیشتر است، ادامه داد: کانادا و استرالیا در بحث معدن در دنیا حرف نخست را می زنند در صورتی که ایران مهندس تربیت کرده اما این مهندسان هیچ ارتباطی با معدن ندارند.

نماینده خانه معدن ایران به ایجاد نظام مهندسی معدن در ایران اشاره کرد و بیان داشت: در ایران نظام مهندسی ایجاد شده اما در رابطه با این نظام مهندسی با بخش معدن نیز مشکلات و معضلاتی وجود دارد در حالی که مهندس معدن بخشی از راه حل مشکلات است و مشکل و معضل معدن نیست.

در ایران پنج هزار پروانه بهره برداری معدن وجود دارد اما حدود دو تا سه هزار معدن تعطیل هستند

باختری با بیان اینکه معدن کار کسی است که برای کشور ثروت تولید و برای مردم محل ایجاد اشتغال می کند، عنوان کرد: در ایران پنج هزار پروانه بهره برداری معدن وجود دارد اما حدود دو  تا سه هزار معدن تعطیل هستند.

وی با طرح این سئوال که آیا هر معدن بیشتر از ۱۰ هکتار زمین برای استخراج و باطله ریزی و غیره نیاز دارد، ادامه داد: اگر پنج هزار کشور معدن فعال باشند و برای هر معدن ۱۰ هکتار زمین در نظر گرفته شود در مجموع ۵۰ هزار هکتار زمین برای پنج هزار معدن کشور نیاز است که یک درصد خاک ایران را شامل نمی شود.

نماینده خانه معدن ایران با بیان اینکه منابع طبیعی بخش عظیمی از کشور را رها کرده و به زیر یک درصد زمین های مورد نیاز برای معادن چسبیده است، عنوان کرد: این زیر یک درصد زمین برای کشور تولید ثروت می کند که در این زمینه از منابع طبیعی درخواست همکاری داریم.

محمد رضا باختری با بیان اینکه اگر بخواهیم روی بخش معدن فعالیت کنیم و عدد جی دی پی را روی چهار تا پنج درصد بیاوریم باید ریشه ای کار کنیم، ابراز داشت: بخش معدن در بسیاری از کشورهای دنیا حرف نخست را می زند و در کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی و کشورهای اروپایی به معدن توجه ویزه ای می شود و از معدن پول به دست می آید که این موضوع هم به نفع دولت است و هم می توان محیط زیست پاک داشت.

وی با بیان اینکه دارایی باید به بخش معدن نگاه ویژه ای داشته باشد، عنوان کرد: مشکلات زیادی در بخش معدن با دارایی وجود دارد که باید دارایی به بخش معدن به طور ویژه توجه کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه امروز تولید به سختی می گذرد، اظهار داشت: صنایع به سختی روی پای خود ایستاده اند.

امیر خجسته با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم به مسئله تولید توجه ویژه داشته باشیم چراکه امروز بحث نخست کشور ایجاد اشتغال است، عنوان کرد: روند کار مدیران در استان همدان درخصوص اشتغال خوب بوده است و پنج هزار میلیارد تومان برای استان همدان جذب سرمایه انجام شده که این نشانگر حرکت مدیران در استان همدان است.

کد خبر 2763964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha