به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید محمدی شامگاه شنبه در همایش ملی طرح تکریم خادمین طرح تلاوت نور با اشاره به نسبت مسجد با خدا اظهار کرد: مساجد از آن جهت منسوب به خداوند هستند که به عنوان کانون عبودیت خداوند و بیت الله و انوار الله شناخته می شوند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: مساجد خانه اهل ایمان و تطهیرگاه مومن از گناه و محل ارتقاء جایگاه معنوی مومنان است و این موارد نشان دهنده نسبت مسجد با مومنان است.
وی با اشاره به اینکه مومن واقعی کسی است که وقتی از مسجد خارج می شود قلبش را در مسجد می گذارد ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی بتواند تعلق قلبی مردم به مساجد را دائمی کند آن زمان است که در کارکرد مساجد موفق عمل کرده است.
حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: مثل مومن در مساجد مثل ماهی در دریاست و مومن واقعی نیز حیات ایمانی خود را در مسجد می بیند.
وی افزود: ما در کشور به دنبال توسعه فعالیت های قرآنی نیستیم بلکه به دنبال توسعه فرهنگ قرآنی هستیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: طراز اصلی معماری شهر باید براساس مساجد سامان بگیرد و تنها در این صورت است که مسجد طراز اسلامی شکل می گیرد چرا که هویت اجتماعی از مساجد اخذ می شود.
وی تاکید کرد: در گذشته شهرهای اسلامی را به گونه ای می ساختند که گنبد مساجد در وسط شهر خودنمایی می کرد اما اکنون ساختمان ها در شهرها مرتفع ساخته می شوند که مردم در این ساختمان ها بدون اینکه هیچ نوع مناسبات فرهنگی و دینی داشته باشند در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
حجت الاسلام محمدی قرآن را فلسفه به وجود آوردن مساجد دانست و گفت: هویت مسجد از قرآن است و در مساجد باید تمام کارکردهای اجتماعی مساجد رقم بخورد.
وی در بحث سلوک و ادوار زیارت در مساجد گفت: حقیقت زیارت به معنای حضور زائر در ساحت قدسی مزور است و مهم ترین زیارت تشرف انسان به ساحت قدسی پروردگار در نماز است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ابراز کرد: نماز بارزترین مصداق زیارت و حضور در بارگاه قدس الهی است و منظور از عبارت «قد قامت الصلوه» به معنای فرا رسیدن هنگامه ملاقات عبد صالح با معبود حقیقی است.
وی مسجد را زیارتگاه مسلمین دانست و تصریح کرد: اگر حضور قلب در نماز محقق نشود هر چند صحت فقهی آن رعایت شود اما شرط معنویت را نخواهد داشت.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه معصومین از آن لحاظ معصوم هستند که پیوسته خود را در محضر حق تعالی می بینند و گفت: کسانی که احساس حضور دائمی در محضر خداوند دارند این احساس و حضور را همیشه حس می کنند و خداوند را ناظر بر اعمال خود می دانند و این رسم بزرگان دین است.
وی طرح تلاوت نور در مساجد را یکی از بهترین طرح های استحکام بخش مساجد، قرآن و مردم دانست و اذعان کرد: ما در کشور به دنبال توسعه فعالیت های قرآنی نیستیم بلکه به دنبال توسعه فرهنگ قرآنی هستیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: یکی از راه های توسعه فرهنگ قرآنی رسیدن به معرفت قرآنی و انجام فعالیت هایی است که ما را به قرآن نزدیک کند و در این راه می توان از هنرهای قرآنی استفاده کرد چرا که هنر قلب ها را تسخیر می کند.
وی رشد متوازن سه ضلع مثلث معرفت، ایمان و رفتار قرآنی را توسعه بخش فرهنگ قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: از طریق انس با قرآن می توان معرفت و ایمان و رفتار قرآنی را در خود متجلی کرد که در نهایت باعث توسعه فرهنگ قرآنی می شود.
حجت الاسلام محمدی قرآن را دارای فرهنگ های بسیاری همچون فرهنگ استماع، فرهنگ تدبر و فرهنگ اخلاق پذیری و دانست و تصریح کرد: یکی از فرهنگ های قرآن فرهنگ شفابخشی است که بیماری های عقلانی و روحانی و جسمانی را با دستورالعمل های شفابخش خود درمان می کند.
نظر شما