۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۰۸

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران:

لایحه«سیما و منظر شهر» تمامی اهداف اسناد بالادستی را در بر دارد

 لایحه«سیما و منظر شهر» تمامی اهداف اسناد بالادستی را در بر دارد

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از بررسی و نهایی شدن لایحه «سیما و منظر شهر » در کمیسیون های شورا خبر داد و گفت: هدف از این لایحه نهادینه کردن شورای راهبردی سیما و منظر شهری است .

به گزارش خبرگزاری مهر،کمیسیون مشترک «معماری و شهرسازی» و «سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری»شورای شهر تهران با حضور معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران و نماینده سازمان زیباسازی شهر تهران تشکیل جلسه داد.

در این جلسه  موضوعات « لایحه طرح جامع روشنایی و نورپردازی فضای شهر تهران»و همچنین لایحه« ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و بهبود کیفیت محیطی شهر تهران»  توسط اعضای این دو کمیسیون و با حضور کارشناسان و مسئولین مورد بررسی قرار گرفت .

بررسی لایحه ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و بهبود کیفیت محیط شهر تهران موضوع دیگر جلسه این کمیسیون مشترک بود که اعضای شورای شهر به تبادل نظر در خصوص آن پرداختند .

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درجریان این جلسه با بیان اینکه این لایحه کاملا منطبق با لوایح پیشین بوده و مغایرتی با آنها ندارد گفت : موضوع ساماندهی سیما و منظر شهری یکی از اولویتهای مهم شورای شهر در دوره چهارم و دغدغه مسئولین و کارشناسان ، اساتید دانشگاهها و صاحبنظران در راس آنها مقام معظم رهبری است .

وی با بیان اینکه لایحه کنونی با همکاری شهرداری تهران و نظرات مسئولین مرتبط تهیه شده است ، گفت : سعی کمیسیون بر این است که لایحه ارائه شده را بر الزامات و مقتضیات روز منطبق کند و امیدواریم تا دو هفته آینده هر دو لایحه برای بررسی نهایی و تصویب به صحن شورا ارائه شود .

سالاری در تشریح لایحه ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهر و بهبود کیفیت محیطی شهر تهران گفت : با توجه به ایجاد شورای راهبردی سیما و منظر شهری تهران در شهرداری که ریاست آن را شخص شهردار بر عهده دارد، این لایحه سعی دارد تا ضمن کارامد کردن، این شورا را نهادینه کرده تا با تغییرات مدیریتی این نگاه مثبت از بین نرود .

وی ادامه داد : موضوعات پیشین مطرح شده در شورای شهر در خصوص سیما و منظر شهری از جامعیت لازم برخوردار نیستند ضمن اینکه در روند صدور پروانه در طول دهه های گذشته موضوع نما در نظر گرفته نمی شده است .

سالاری اظهار داشت : این لایحه به طور مشخص تمامی اهداف مشخص شده در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران ، مصوبات پیشین شورای شهر تهران و احکام و راهبردهای طرح جامع و طرح تفصیلی و احکام پیوستی آنها را در نظر گرفته و بر اساس آن شورای راهبردی سیما و منظر شهری را پیشنهاد داده است که رئیس آن شهردار و معاون معماری و شهرسازی به عنوان دبیر شورا و معاونین فرهنگی و اجتماعی و عمرانی و روسای سازمانهای زیباسازی و مشارکتهای مردمی و نماینده کمیسیون معماری و شهرسازی به عنوان عضو و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این شورا حضور دارند .

وی در خصوص نحوه عملکرد این شورا تصریح کرد : ۴ کارگروه تخصصی در معاونت شهرسازی و معماری و سازمان زیباسازی شهرتهران اقدام به بررسی و تصمیم سازی کرده و در نهایت با تصویب در شورای راهبردی به صورت دستورالعمل و بخش نامه به مناطق ۲۲ گانه و سازمانها و شرکتها ابلاغ می شود .

رییس کمیسیون شهرسازی شورا در خصوص ضرورت تشکیل این شورا تصریح کرد : عملکرد این حوزه عملکردی کیفی است و با توجه به عملکرد خلاقانه ای که توسط معماران و شهرسازان ایجاد می شود روندی رو به جلو دارد و نمیتوان دستور العمل نهایی برای این حوزه تعریف کرد و این شورا با تعریف و دستورالعملهای منطبق با شرایط روز و ابلاغ آن به مناطق ۲۲ گانه ، دستورالعمل ملاک عمل این مناطق را در اختیارشان قرار می دهد .

وی با بیان اینکه چنین لایحه ای در کشور کم نظیر و یا حتی بی نظیر است ابراز امیدواری کرد: با اعمال نظرات اعضا شورا و تصویب آن بتوانیم در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداشته و با تصویب چنین سندی بتوانیم رویکرد کنونی را نهادینه و قانونی کرده تا با تغییر مدیریتی رویکرد کنونی به فراموشی سپرده نشود .

بررسی لایحه طرح جامع نورپردازی و  روشنایی شهر نیز در دستور این جلسه بود که رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری اظهار داشت : این کمیسیون با کلیات لایحه ارائه شده موافق است و برخی از بندها را نیز می توان اصلاح کرد .

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و عضو کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در این خصوص با تاکید بر لزوم نگاه تخصصی شهرسازی و همچنین هنری به موضوعات نورپردازی اظهار داشت : موضوع نورپردازی نباید موجب ایجاد مزاحمت برای خانه های شهروندان شود ضمن اینکه موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

بررسی لایحه ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و بهبود کیفیت محیط شهر تهران موضوع دیگر جلسه این کمیسیون مشترک بود که اعضای شورای شهر به تبادل نظر در خصوص آن پرداختند .

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبات پیشین در خصوص سیما و منظر شهری و تشریح اهداف مصوبات، گفت : از سالهای پیش نگرانیهایی در این خصوص در شورای شهر وجود داشت و این موضوع تا به جایی پیش رفت که مورد تاکید مقا معظم رهبری قرار گرفت .

وی با تاکید بر لزوم نگاه به موضوع سیما و منظر ساختمان ها از ابتدای ساخت ،گفت : مصوبه پیشین شورای شهر در سال ۸۹ تا جایی پیش رفته بود که حتی به بیان برخی جزئیات در طراحی ساختمان ها می پرداخت که متاسفانه تا زمان معاون پیشین معماری و شهرسازی شهردار تهران به مرحله اجرا نرسیده بود .

چمران با بیان اینکه مصوبه سال ۸۹ می تواند به عنوان راهنمای خوبی در زمینه سیما و منظر شهری برای شهرداری باشد ادامه داد : بحث معماری کاملا تخصصی است و ضرورت دارد که با نگاهی تخصصی به آنها پرداخته شود و این لایحه را نیز باید با این نگاه مورد پردازش قرار داد.

کد خبر 2770999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha