۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی؛

چهارمین لاشه پلنگ ایرانی در خراسان شمالی کشف شد

چهارمین لاشه پلنگ ایرانی در خراسان شمالی کشف شد

بجنورد- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از کشف چهارمین لاشه پلنگ ایرانی در این استان طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مطهری صبح پنچشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کشف  چهارمين لاشه پلنگ ايراني طي سال جاري در خراسان شمالی، اظهار داشت: لاشه این پلنگ در منطقه ای واقع در مرز شهرستان های مانه و سملقان و راز و جرگلان از سوی یکی از اهالی کشف شده است.

وی با بیان اینکه لاشه پلنگ برای بررسی علت مرگ به اداره کل حفاظت محیط زیست منتقل شده است، افزود: با توجه به اینکه بیش از یک ماه از زمان مرگ پلنگ مزبور گذشته و لاشه آن از سوی سایر گوشت خواران مورد استفاده  قرار گرفته، در حال حاضر از لاشه پلنگ تنها جمجمه، ستون فقرات و استخوان دست آن باقي مانده است.

مطهری اضافه کرد: با توجه به گذشت زمان زیاد و متلاشی شدن لاشه، آثار و علائمی مبنی بر کشته شدن این پلنگ در اثر اصابت گلوله  بر روی لاشه مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت: احتمال می رود با توجه به جوان بودن این پلنگ، مرگ این حیوان توسط سایر جانوران منطقه صورت گرفته باشد اما با وجود این تحقیقات در زمینه شناسایی علت مرگ این حیوان همچنان ادامه دارد.

مطهری با اشاره به اینکه متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون لاشه چهار پلنگ ایرانی در خراسان شمالی کشف شده است، افزود: پلنگ پرچم دار اکوسیستم منطقه بوده و کاهش تعداد این گونه توازن طبیعت را بهم می زند به گونه ای که با کاهش شمار پلنگ در خراسان شمالی، تعداد گرگ ها و گرازهای منطقه افزایش می یابد که این موضوع خود سبب خسارت بیشتر به دامداران و کشاورزان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

البته برخی از دیگر گونه‌های حیات وحش خراسان شمالی نظیر کل و بز، آهو، عقاب، پلیکان پاخاکستری و... نیز در رده بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده گونه های آسیب پذیر طبقه بندی شده اند.

کد خبر 2776269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha