۲۴ دی ۱۳۸۴، ۱۴:۰۰

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفتگو با مهر :

يارانه هاي دولتي نشر عادلانه توزيع نمي شوند

يارانه هاي دولتي نشر عادلانه توزيع نمي شوند

فاطمه رهبر - عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ، گفت : در صنعت چاپ و نشر ايران متولي مشخصي وجود ندارد و ممكن است كه دستگاه هاي دولتي هر كدام به نحوي در اين حوزه درگير باشند ولي متولي مشخصي در حوزه نشر نداريم .

وي درگفتگو با خبرنگار كتاب مهر ، با بيان اين مطلب افزود : مهمترين موضوعي كه در بررسي لايحه بودجه سال 1385 در رابطه با حوزه نشر وجود دارد هدفمند كردن يارانه هاي كتاب است .

اين نماينده مجلس در توضيح اين موضوع افزود : سالها است كه  در بخش فرهنگ و كتاب يارانه هاي دولتي پرداخت مي شود ولي آن چيزي كه در اين حوزه شاهد هستيم اين است كه توفيق چنداني در اين خصوص حاصل نشده است .

رهبر تاكيد كرد : هدف از تخصيص يارانه به حوزه كتاب توسعه فرهنگ بوده و افزايش بهبود كيفيت محصولات فرهنگي مطرح است ولي آنچه كه هم اكنون رخ مي دهد چيزي به جز اين است .بايد به خلق آثار جديد از طريق يارانه هاي دولت كمك كرد ولي اين يارانه ها تاكنون به صورت موثر در اين حوزه به خلق آثار جديد كمك نكرده اند .

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه افزود :  در بسياري از نقاط كشور از حداقل امكانات فرهنگي و كتابخانه هاي عمومي بهره اي ندارند و در بخش هاي ديگر انبوهي از كتابها در كتابخانه هاي عمومي در حال خاك خوردن هستد .

به گفته وي بايد اصلاحاتي در قوانين و مقررات صورت بگيرد تا اگر موانعي در سر راه شناسايي فرهنگ و هنر ايران به جهان از طريق كتاب و فرهنگ مكتوب وجود دارد يا اگر اين قوانين مانع از توسعه بخش هاي كمتر توسعه يافته فرهنگي است از ميان برداشته شود .

رهبر در پايان به مهر گفت : در بخش فرهنگ بايد نظام يارانه اي سامان پيدا كند و بر اساس برنامه چهارم توسعه يارانه ها بايد براساس اولويت هاي خاصي كه تعريف شده است پرداخت شود كه تغيير اساسي در پرداخت يارانه ها از سمت توليد به سمت مصرف كننده بوجود آيد .

کد خبر 277659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha