به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه آثار عکاسی محمد خوشرو از حرم حضرت امیرالمونین علی (ع) عصر جمعه ۲۲ خرداد با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات، حجتالاسلام سیدحسین شاهمرادی دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی و جمعی كثير از علاقمندان در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از بازدید از نمایشگاه عکسهای محمد خوشرو گفت: این نمایشگاه فرصت گرانبهايى بود تا در یک سفر معنوی مجازی در حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) حضور پیدا کنم و به موازت آن از یک مجموعه هنری بسیار زیبا دیدن کنم.
وی افزود: این آثار برای بیننده امکانی را فراهم میکند تا خود را در محل اين حرم عزيز احساس كند و زمانی که به عکسها مىنگرد احساس کند به کاشیکاریها یا کتیبههای خود حرم مطهر خيره است.
ظريف ادامه داد: این آثار هنری باعث افتخار ماست و نشان دهنده میزان دقتی است که هنرمندان ما در خلق آثار در اماكن متبركه مبذول مىدارند. من این سعادت را داشتم که بارها به حرم حضرت امیرالمومنین مشرف شوم، ولی هیچوقت نتوانسته بودم با نگاه یک هنرمند به آن نگاه کنم. اگر بار دیگر به حرم حضرت علی (ع) مشرف شوم حتما با نگاه دیگری به جزییات آن توجه خواهم کرد.
وزير امور خارجه درباره نقش چنین آثاری در دیپلماسی فرهنگی گفت: امروزه انواع دیپلماسی به دلیل حضور بازیگران و کنشگران مختلف در صحنه بینالمللی نقش ویژهای پیدا کرده و در واقع دیپلماسی از اختیار دولتها خارج شده که خود این یک پدیده مبارک است. حضور مردم، هنرمندان، متفکران و پژوهشگران در دیپلماسی باعث میشود فرهنگهای مختلف با هم مفاهمه داشته باشند. این عکسها باعث میشود کسانی که هیچ گاه در عمر خود نمیتوانند معنویت حرم حضرت امیرالمومنین را درک کنند، معماری بسیار زیبا و کهن آن را ببینند و آن را به منزل یا شهر خود ببرند. من امیدوارم بتوانیم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این آثار را به همه دنیا نشان دهیم.
چنين آثار حال معنوى مردم را بهتر مىكند
علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى كه همزمان با وزير خارجه در آيين گشايش نمايشگاه عكسهاى خوشرو از حرم مطهر علوى حاضر شده بود نیز گفت: این عکسها واقعا به ما این حس را میدهد که اکنون در کنار ضریح یا در صحن مطهر امام حضور داريم. شايسته است چنين آثارى به عنوان آثار ارزشمند در اماكن عمومى، ادارات و خانهها نصب شود و زمينهساز حال بهتر مردم و گسترش فضاى معنوى را فراهم آورد. آثار خوشرو را كه گويا ماحصل پنج سال تلاش او است بسیار ارزنده ديدم و امیدوارم کتاب آن نیز منتشر شود تا همواره در دسترس عموم مردم قرار گیرد.
محمد خوشرو، عکاس اين مجموعه نیز درباره نمايشگاه تازهاش گفت: از سال ۸۷ در مجموعهای مشغول به فعالیت هستم که بیشتر در بخش معماری آن مسئولیت دارم و در اصل من براى جستجوى نوعى معماری كه به شهروند امروز آرامش و معنويت گمشده در عصر معاصر را هديه كند، وارد این فضا شدم. بديهى است كه همه ما در اتمسفر و فضاى روحانى حرمهای معصومین (ع) حال خوشى داريم كه غير از روحانيت حضرت معصوم، بخشى از آن مرهون نوع معمارى آن است. ما سابقه حدود ۹۰۰ ساله در حرم امام علی (ع) و امام رضا (ع) داریم.
او ادامه داد: این نکات باعث شد به عراق سفر کنم زیرا به لحاظ منابع معماری اسلامی عراق بکرتر است. به دنبال مفاهیم و صنایع معماری که در حرمهای شهرهای مختلف عراق بود گشتم. نکته جالب این است که بخش عمدهاى از طراحىهاى هنرمندانه این حرمهاى گرانقدر متعلق به ایران است. برای شناخت این معماری شروع به عکاسی از آنها کردم. در معماری اجزا هستند که کل را شکل میدهند به همین دلیل شما در این عکسها هم فضای کاملا عمومی را میبینید و هم شاهد جزییاتی هستید که قاب بندی شدهاند. این قاببندی جزییات نشان میدهد که این طرح و نقش برای آن مکان خاص طراحی شده است.
دوربين من زائرى پژوهشگر است
خوشرو تأکید کرد: دوربين من زائرى پژوهشگر است، زاويه نگاه معمارى اين آثار را تداعى كننده نوعى انسانشناسی نيز مىداند كه براى تجلى آرمان و جهان بينىشان، طراحىهاى بديع در اماكن متبركه ائمه اطهار خلق كردهاند. دوست ندارم با دوربينم مزاحم خلوت زائران عزيز در حرمها شوم و به همین دلیل زائرانى كه در عکسها دیده مىشوند بیشتر از پشت عكاسى شدهاند.
او درباره نوع چاپ این عکسها و اندازه بسيار بزرگشان نیز گفت: تکنیک چاپ روى بوم از رفله و بازتاب نور مىكاهد و همين موجب میشود مخاطب كار را بهتر و شفافتر مشاهده كند. از سوی دیگر ابعاد بزرگ، بيننده را به متن عكسها و وقايع مىبرد و امكان همذات پندارى او را بيشتر مىكند.
این رویداد به همت موسسه توسعه ایرانیان و با همیارى معاونت هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، بنیاد آفرینشهای هنرى نیاوران و موسسه فرهنگى هنرى صبا برپا شده كه همه عكسهاى این مجموعه از گنجینه هنرى موسسه توسعه ایرانیان است و نمایشگاه جنبه فروش ندارد.
كتاب نفیس سجده صاحبنظران اماكن زیارتى عراق را در ١٠ فصل روایت مىكند و دوربین محمد خوشرو تلاش مىكند این بارگاههاى مقدس شیعى را از زوایایى دیده نشده به تصویر بكشد. این کتاب تابستان ١٣٩٠ در حالى انتشار یافت كه علاوه بر نجف، بارگاههای متبركه امامان همام موسى كاظم در كاظمین، محمدتقی و علینقی (ع) در سامرا و نیز كربلاى معلا را با تصویرهاى جذاب به ثبت رسانده است.
محمد خوشرو تاكنون سه كتاب نفیس با رویكرد عكاسى مذهبى شامل بر آستان رضا (ع)، سجده صاحبنظران و نسیم سحر ارائه داده كه آنها را یك كتاب عكس دیگر با عنوان خیال همراهى مىكند كه به ژانر دیگر عكاسى او، عكاسى هنرى با گرایش انتزاعى اختصاص دارد.
خوشرو متولد ١٣٤٩ است و آثار او از سال ١٣٨٥ در ١٠ نمایشگاه انفرادى در گالریهاى موزه سالار جنگ هند، ماه مهر، اعتماد، شكوه، موزه ملك، فرهنگسراى بهمن و نیز رویدادهاى جمعى نظیر چشم درون در موزه هنرهاى معاصر، تصویر سال، به روایت عكاسان معاصر در پردیس ملت و ... به تماشا درآمده است.
این نمایشگاه تا ١٢ تير ماه در فرهنگسراى نیاوران واقع در انتهاى خیابان پاسداران، روبروى پارك نیاوران داير است و علاقمندان مىتوانند همه روزه از ساعت ١٠ تا ٢٠ و جمعهها ١٤ تا ٢٠ از اين آثار ديدن كنند.
نظر شما