۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۹

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

حمایت‌های آل سعود باعث قدرت سلفی‌های تندرو شده است

حمایت‌های آل سعود باعث قدرت سلفی‌های تندرو شده است

قم- عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه سلفی‌های اصلاح گرا شانس بیشتری از تندروها برای حضور در منطقه دارند، گفت: حمایت‌های مالی آل سعود باعث حاکمیت سلفی‌های تندور در منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌ الاسلام مهدی فرمانیان ظهر شنبه در کرسی ترویجی مبانی تفسیر سلفی که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: آنچه باعث شده تا سلفی‌های تندور بر منطقه حاکم شوند حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آل سعود و برخی دیگر کشورها است.

وی افزود: سلفی‌های تندرو در مقایسه با سلفی‌های اصلاح گرا به علت تأکید صرف بر ظاهر سنت و عدم توجه به مسایل روز جهانی پشتوانه فکری عمیقی ندارند و این پول و قدرت است که باعث رشد آنان شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: سلفی‌های اصلاح گرا به دنبال جمع میان تفکرات سلف و تفکرات جدید متأثر از دنیای غرب هستند و عقل گرایی در آنان نمود و بروز بیشتری دارد و من معتقدم آینده در صورت نبود حمایت‌های مالی و ... با اینهاست.

وی گفت: سلفی‌ها طیف‌های گسترده‌ای دارند که برخی تندرو و برخی معتدل هستند و نباید این طیف‌ها را در یک گروه و متحد علیه شیعه نشان داد.

فرمانیان افزود: کسانی مانند سید قطب و عبده معتدل و رشیدرضا افراطی هستند و اگر سلفی‌های ضد شیعه بر رد عقاید ما یک کتاب نوشته‌اند چندین کتاب بر ضد دیگر فرقه‌های اهل سنت مثل حنفی‌ها نوشته‌اند.

وی اضافه کرد: از دید اهل سنت هر کس که با اعتقاد نامه احمد بن حنبل موافق است اهل سنت و در غیر این صورت اهل بدعت است و بر این اساس گروه‌های معتزله و خوارج و در نزد برخی از آنها حتی اشاعره نیز از دایره اهل سنت بیرون می‌روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: واقعیت این است که تفکرات اهل سنت در منطقه، ۷۰ درصد متأثر از عقاید وهابیت منطبق بر اهل حدیث قرون اولیه است که قایل به تکفیر گروه‌های دیگر نیستند و ۳۰ درصد متأثر از ابن تیمیه؛ ولی پول و قدرت باعث شده نمود و بروز این گروه‌ها بیشتر از آن ۷۰ درصد باشد.

حجت الاسلام فرماینان اظهار داشت: همه دعوا بر سر تکفیر است و جنایات داعش در سر بریدن انسان‌های بی‌گناه هم از اینجا منشأ می‌گیرد والا سلفی‌های زیادی هستند که تکفیر را قبول ندارند.

کد خبر 2777867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha