۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۲

معبر مرزی شاهگل سیستان راه اندازی شد

معبر مرزی شاهگل سیستان راه اندازی شد

زاهدان-در تعامل استانداری سیستان و بلوچستان و فرماندهی مرزبانی و با هدف افزایش سطح در آمدی مردم، معبر مرزی شاهگل شهرستان زهک افتتاح و مورد استفاده مرزنشینان سیستانی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیستان به سبب دارا بودن بیش از ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان همواره مورد توجه تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و افغان بوده است.

به گفته صاحب نظران پس از انسداد کامل مرز در این خطه بر دردهای مردم افزوده شد چرا که مردم جدای از تحمل درد خشکسالی ها دیگر هیچ سهمی از مرز نداشتند.

یکی از اصلی ترین خواسته های مردم سیستان پس از انسداد کامل مرز در سیستان، بازگشائی بازارچه های مرزی بود که به سبب همکاری نداشتن طرف افغانی و نبود اهتمام لازم به گفته سید باقر حسینی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تا کنون میسر نبود.

طی پیگیری ویژه نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و تلاش های استاندار سیستان و بلوچستان رایزنی با طرف افغان به طور جد در دستور کار قرار گرفت و این معبر حیاتی در شهرستان زهک روز یکشنبه بازگشائی شد.

بازارچه و گذر مرزی موقت شاهگل واقع در هفت کیلومتری شهر میلک مشمول قوانین گمرک نمی شود و تجارت در آن بصورت چمدانی و کوله باری انجام می شود تا شاید آلامی باشد بر دردهای ۱۷ ساله کشاورزانی سیستانی که زندگی در پی بی آبی از بین رفت.

فرماندار زهک در این باره به خبرنگار مهر گفت: برای راه اندازی این بازارچه با گستره دو هکتار که شعاع ۲۰ کیلومتری را تحت پوشش قرار می دهد، یک میلیارد ریال هزینه شد.

جمشید رخشانی نسب بیان کرد: حسب یقین این بازارچه که با هدف ارتقای وضع معیشت مردم مرز نشین راه اندازی شد، در آینده ای نزدیک با همکاری مردم و مسئولان رونق ویژه ای را به بخش تجارت خواهد بخشید.

وی یاد آور شد: فعالیت و تبادل کالا از این معبر و بازارچه دو طرفه خواهد بود و مردم می توانند ۵۶ قلم مشخص شده را بدون هیچ محدودیتی جابه جا کنند.

فرماندار زهک گفت: کالاهای مشخص شده از جمله لوازم برقی، برنج، چای و انواع لوازم یدکی خودرو در این بازارچه موقت بین تجار ایرانی و افغانستانی مبادله می شود که می توان با برنامه ریزی جامع محور ضمن رشد در آمدی مردم، بر کاهش آسیب های اجتماعی نیز اثر گذاشت.

کد خبر 2779089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha