۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۳۰

در گفتگو با مهر مطرح شد:

طرح های بيابانزدايی دامغان با ۲۲۰ ميليون تومان اعتبار اجرا می شود

طرح های بيابانزدايی دامغان با ۲۲۰ ميليون تومان اعتبار اجرا می شود

دامغان – مسئول واحد بيابان اداره منابع طبيعی و آبخيزداری شهرستان دامغان از اجرای طرح های بيابانزدايی با اعتبار ۲۲۰ ميليون تومان در جنوب این شهرستان خبر داد.

علي اكبر عباسی راد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اجرای طرح های بيابانزايی در جنوب دامغان اظهار داشت: در طی سال گذشته كار نهالكاری در سطح ۱۵۰ هكتار در منطقه سلطانيه، كنترل هرز آب و بذر پاشی به ميزان ۱۵۰ هكتار در منطقه سر كوير توليد نهال گلدانی به تعدا ۴۰ هزار اصله، توليد نهال ريشه ای در سطح نيم هكتار احداث باد شكن به طول ۱۰ كيلومتر از جمله طرح هاي مهم بود كه با هدف بيابانزايی در مناطق جنوبی شهرستان با اعتبار ۲۲۰ ميليون تومان به اجرا در آمد.

وی اضافه كرد: شهرستان دامغان دارای ۶۷۱ هزار و ۳۷۳ هكتار اراضي بياباني و كويری است که بيش از ۴۹ درصد شهرستان را در بر می گیرد.

این مقام مسئول به بحث مطالعات انجام شده در بخش بيابان شهرستان دامغان پرداخت و افزود: مطالعات كانون فرسايش بادي قوشه – حسن آباد به مساحت ۴۷ هزار ۸۲۵ هكتار، كانون فرسايش بادي يزدان آباد به مساحت ۴۳ هزار ۴۷۸ هزار هكتار، كانون فرسايش بادی حسينان – معلمان به یک هزار و  ۶۸۷ هكتار كه در مجموع  ۹۷ هزار هكتار كار مطالعاتي انجام شده و در بخش بيابان انجام شده است.

بیابان زدایی - ترسیب کربن - نهالکاری

عباسی راد تصریح کرد: طی چهار دهه فعاليت اداره منابع طبيعی و آبخيز داری شهرستان دامغان تا كنون ۵۶ هزار و۲۰۰ هكتار عمليات بيابان زدايی شامل نهال كاری، بذر پاشی و كنترل هرز آب انجام و خوشبختانه حدود ۴۰ هزار هكتار به صورت جنگل تاغ در آمده است.

وی اجرای طرح بين المللی تعميم ترسيب كربن با هدف توانمند سازی جوامع محلی در ۱۱ روستای جنوب شهرستان دامغان را نیز یادآور شد و اظهار داشت: اين طرح از سوی دفتر عمران و سازمان ملل، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداری كشور و با همكاری استانداری و اداره كل منابع طبيعی و آبخيز داری استان سمنان در حال اجرا است.

مسئول واحد بيابان اداره منابع طبيعی و آبخيزداری شهرستان دامغان همچنین تصريح كرد: اين طرح در سطح ۱۰۰ هكتار كار نهال كاری منطقه سر كوير و با اعتبار ۱۰۰ ميليون تومان از محل اعتبارات ملي در سال ۹۲ و به صورت پايلوت در شهرستان دامغان آغاز شد.

بیابان زدایی - ترسیب کربن - نهالکاری

عباسی راد يادآور شد: براي اجراي طرح بين المللی تعميم ترسيب كربن در جنوب شهرستان دامغان ۱۵۰ ميليون تومان اعتبار استاني اختصاص يافت كه تا كنون ۳۸ در صد به اين منظور تخصيص پيدا كرده است.

وي در خاتمه گفت: كار نهالكاري در سطح ۱۸۰ هكتار در منطقه سلطانيه و سركوير، ‌كنترل هرز آب و بذر پاشی در سطح ۱۴۰ هكتار در منطقه سركوير، بذر كاری در سطح ۵۳۰ هكتار در منطقه كوه زر و شيمي، آبياری و مراقبت در سطح ۲۸۰ هكتار در منطقه سلطانيه سم پاشی در سطح ۲۰۰ هكتار در منطقه عليان و كبوتر خان، توليد نهال بيابانی به تعدا ۳۰ هزار اصله در ايستگاه نهال حسن آباد و جمع آوری بذر به ميزان شش تن در منطقه حسن آباد از ديگر اقدامات و فعاليت های انجام شده از سوی واحد بيابان اداره منابع طبيعی و آبخيزداری شهرستان دامغان در طی سال گذشته بوده است.

کد خبر 2780995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha