۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸

عباسی:

نباید تمام وقت و انرژی‌مان را برای انجام توافقات صرف کنیم

نباید تمام وقت و انرژی‌مان را برای انجام توافقات صرف کنیم

شیراز - رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: آزاد شدن تحریم‌ها درگرو بسیاری از موضوعات مختلف است و از همین رو نباید تمام وقت و انرژی‌مان را برای انجام توافقات هسته‌ای صرف کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون عباسی سه‌شنبه‌شب در جمع نمازگزاران مسجد رسول اعظم (ص) شیراز بیان داشت: موضوعی که بیش از ۱۲ سال همه مردم ایران را درگیر و خسته کرده، مذاکرات هسته‌ای است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید از مخفی‌کاری دوری کند افزود: تحریم‌های گوناگونی به ایران تحمیل‌شده و آزاد شدن تحریم‌ها درگرو بسیاری از موضوعات مختلف است و از همین رو نباید تمام وقت و انرژی‌مان را برای توافقات صرف کنیم.

وی گره تحریم‌های هسته‌ای را به زمان قبل از دولت‌های پیشین اعلام کرد و گفت: بر اساس سندهای رسمی آژانس بین‌المللی، گروه مذاکره‌کننده مشکلاتشان در سال‌های  ۶۸ تا ۸۳  اعلام می‌کنند زیرا قطعنامه‌هایی که صادرشده بیانگر آن است که آن‌ها تلاش داشتند دولت جمهوری اسلامی را از تمامی فعالیت‌های علمی و هسته‌ای بازدارند و ایران متکی به کشورهای غربی باشد.

عباسی بابیان اینکه ملت ایران، انقلاب کرد تا از وابستگی‌ها رهایی پیدا کند افزود: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در سخنان خود بیان داشتند که جنگ برای ملت ایران نعمت بود و باوجوداینکه در جنگ تحمیلی ایران بسیار آسیب دید ولی به دشمنان ثابت کرد که ملت ایران هیچ‌گاه متکی به دیگر کشورها نخواهد بود.

عباسی با یادآوری اینکه در سال‌های ۷۳ تا ۷۶ موفق شدیم اعزام دانشجو به خارج را کاهش دهیم و حتی پذیرش دانشجو در مقطع دکتری داشته باشیم، گفت: امروزه دانشمندان ایرانی موفق شده‌اند نه‌تنها درزمینهٔ هسته‌ای تحقیقاتی داشته باشند بلکه در تمامی علوم و رشته‌های مهندسی و پزشکی در دنیا صاحب کرسی علمی هستیم.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران اضافه کرد: در حال حاضر دانشمندان ایرانی توانسته‌اند در جو کره زمین ماهواره ایرانی قرار دهند و این موضوع بیانگر تلاش دانشمندان ایرانی در تمامی زمینه‌های علمی است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به تفکراتی که امروزه در جامعه شنیده می‌شود مبنی بر تعلیق داوطلبانه، گفت: به نظر می‌رسد در مذاکرات از نگاه قدرتمندانه صحبت نمی‌کنیم و بیشتر زمان را برای بازی با کلمات در نظر گرفته‌ایم.

وی در ادامه به موضوع مهاجرت نخبگان علمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تجهیز نبودن آزمایشگاه‌ها سبب شده ژن‌های هوشمند جامعه از دست بدهیم.

عباسی با اعلام اینکه دستاوردهای علمی درزمینهٔ هسته‌ای در ایران باید ارتقا پیدا کند بیان داشت: ضروری است تنوع‌بخشی در این زمینه ارتقا یابد و هزینه بیشتری برای هسته‌ای شدن پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: امروزه کشور ما نیازمند فعالیت در پروژه‌های راهبردی است زیرا این موضوع سبب می‌شود در دل دشمن هراس رخ دهد.

رئیس سابق انرژی اتمی ایران، گفت: در شرایط فعلی نیاز کشور بر آن خواهد بود که مردم با حمایت‌های معنوی خود، هراس بر دل دشمن و رژیم صهیونیستی بیفکنند زیرا آنان طعم حمله موشک‌های کوچک ایران را چشیده‌اند و کافی است لباس سبز قدیم سپاه را بر تن کنیم و با آرایش نظامی گرفتن، تمامی ناوهای دشمن فرار خواهد کرد.

عباسی در ادامه سخنرانی خود به سؤالات نمازگزاران مبنی بر این‌که اگر بازرسان سازمان انرژی اتمی تلاش کنند از دانشمندان بازجویی کنند آیا شما قادر به پاسخگویی هستید یا خیر؟ جواب داد: دانشمندان صادق و راست‌گو هستند اما اگر قرار بر پاسخگویی شد مصلحت نظام را مدنظر قرار می‌دهند.

وی پروتکل الحاقی را به‌نوعی بازرسی اتهامی دانست و افزود: آنان تلاش دارند با این بهانه، از هر مکان و در هر زمان بازرسی انجام دهند.

رئیس سازمان سابق انرژی هسته‌ای ساخت راکتور هسته‌ای در شیراز را مهم توصیف کرد و گفت: در حال حاضر این پروژه در دولت فعلی متوقف‌شده و چنانچه با احداث و راه‌اندازی ساخت راکتور در شیراز موافقت شود و بتوانیم از تجارب علمی دانشگاه شیراز برخوردار شویم قادر خواهیم بود ذخیره سوخت هسته‌ای را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: این پروژه در دولت قبلی در حال انجام بود  و نیاز داریم این پروژه هر چه سریع‌تر انجام شود.

کد خبر 2781020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha