۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۲

شبکه برق ایران در برابر رعد و برق بیمه شد

شبکه برق ایران در برابر رعد و برق بیمه شد

برای نخستین ایران در بین کشورهای خاورمیانه به دانش فنی طراحی و ساخت برق‌گیرهای سیلیکونی ولتاژ بالا دست یافت که با بومی سازی این تجهیزات، شبکه برق در برابر صدمات ناشی از رعد و برق بیمه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران با در اختیار داشتن بزرگترین و گسترده ترین شبکه تولید و انتقال برق در بین کشورهای منطقه خاورمیانه شمال آفریقا، بیش از سایر کشورها در معرض خطرات ناشی از اصابت رعد و برق و صاعقه به شبکه برق خود قرار دارد.

بر این اساس یکی از مهمترین دلایل کاهش پایداری شبکه برق ایران به ویژه پس از وقوع طوفان و رعد و برق‌های فصلی عدم تجهیز کابل های فشار قوی برق به نسل جدید تجهیزات برقی است.

با این وجود برای نخستین بار ایران به دانش فنی طراحی و ساخت برق گیرهای سیلیکونی ولتاژ بالا دست یافته است که شبکه برق کشور را در برابر رعد، برق و انواع صاعقه بیمه می کند.

علی رمزی در گفتگو با مهر با اشاره به تولید نسل جدید تجهیزات در صنایع انتقال برق و انرژی ایران، گفت: برای نخستین بار، ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه به دانش فنی طراحی و ساخت برق‌گیرهای سیلیکونی ولتاژ بالا در صنعت برق دست یافت.

این عضو سندیکای صنعت برق ایران با اعلام اینکه آمارهای جهانی نشان می دهد یکی از مهمترین دلایل کاهش پایداری شبکه برق در کشورهای مختلف جهان اصابت رعد و برق و صاعقه به خطوط فشار قوی انتقال برق کشور است، تصریح کرد: هم اکنون در چین ۴۸ درصد و در آمریکا ۳۰ درصد از قطعی و ناپایداری‌های برق در یک بازه زمانی ۱۰ ساله ناشی از اصابت رعد و برق به کابل‌های انتقال برق بوده است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به گستردگی شبکه انتقال برق کشور، برای نخستین بار طراحی و ساخت برق‌گیرهای سیلیکونی ولتاژ بالا توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است، اظهار داشت: اولین خط تولید این تجهیزات جدید برقی هفته جاری در یک شرکت دانش بنیان داخلی به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت.

رمزی با بیان اینکه با دستیابی ایران به دانش فنی این تجهیزات، پیش بینی می شود سالانه از خروج بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شود، بیان کرد: در شرایط فعلی ایران از توان و ظرفیت تولید و ساخت سالانه حدود ۲۵ هزار برقگیر برخوردار بوده که این بخش عمده ای از نیازهای داخلی صنعت برق کشور را تامین می کند.

عضو سندیکای صنعت برق ایران با یادآوری اینکه این برق گیرها در احداث خطوط انتقال برق در سطوح ولتاژی ۶۳ کیلوولت و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد، اظهارداشت: تا پیش از تولید این تجهیزات جدید، شرکت‌های برق منطقه‌ای به منظور استفاده از برق گیرها در رده ۶۳ کیلوولت به بالا مجبور به واردات از خارج کشور بودند.

وی با بیان اینکه تولید برق گیرهای ایرانی قابل رقابت از نظر قیمتی و کیفیت با تمامی نمونه‌های خارجی است، تاکید کرد: با توجه به گسترش روز افزون استفاده از برق گیرهای سیلیکونی در کشورهای پیشرفته صنعتی، انتقال تکنولوژی و دانش فنی برق گیرهای سیلیکونی به کشور ضروری به نظر می رسید.

به گزارش مهر، با توجه به توسعه خطوط، پست و تاسیسات فشارقوی برق به درون کلانشهرها، لزوم افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان شبکه برق کشور، بهره برداری از برق گیرهای سیلیکونی برای حفاظت شبکه انتقال برق و انرژی در مقابل اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه و کلید زنی یکی از برنامه های اولویت دار صنعت برق ایران به شمار می رود.

جلوگیری از ورود ولتاژ اضافی، مقاومت شدید در مقابل آلودگی‌های محیطی، افزایش ایمنی، مقابله با تبعات اصابت رعد و برق و صاعقه، کاهش تلفات الکتریکی، وزن و ابعاد دکل‌های فشار قوی، کاهش مشکلات ناشی از برف و یخ از مهمترین مزیت های استفاده از تجهیزات جدید برقی است.

کد خبر 2781550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha