۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۳۵

قائم مقام رئیس كل دادگستری خراسان شمالی اعلام کرد:

کاهش پرونده ورودی به‌دادگستری/ اعلام برنامه‌های هفته‌قوه‌قضائیه

کاهش پرونده ورودی به‌دادگستری/ اعلام برنامه‌های هفته‌قوه‌قضائیه

بجنورد- قائم مقام رئیس كل دادگستری خراسان شمالی با تشریح برنامه های هفته قوه قضائیه، از کاهش پرونده های ورودی به دادگستری طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، میرعلم سیدی ظهر شنبه در آستانه آغاز هفته قوه قضاییه در نشست با خبرنگاران افزود:طی سال گذشته ۱۰۸ هزار و ۵۰۶ فقره پرونده در دستگاه قضایی استان تشكیل که از این تعداد با احتساب پرونده های سنوات گذشته ۱۰۸ هزار و ۵۶۶ فقره مختومه شده است.

وی اظهار داشت: همچنین طی سال گذشته پرونده های وارده به دستگاه قضایی استان نسبت به سال ۹۲، پنج هزار فقره افزایش داشته است.

این مقام قضایی با اشاره به كاهش ۱.۳ درصدی سرقت در استان در سال گذشته گفت: طی سال ۹۳ شش هزار و ۹۴۲ مورد پرونده سرقت در دستگاه قضایی استان تشكیل شد.

سیدی همچنین میزان تشكیل پرونده های تصرف عدوانی در سال گذشته را یک هزار و ۸۰۳ مورد، پرونده های مربوط به طلاق را یک هزار و ۱۴۵ مورد و طلاق توافقی یک هزار و ۲۵۳ مورد اعلام کرد.

افزایش ۲۰ درصدی پرونده های قتل عمد

قائم مقام دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه تعداد پرونده های قتل عمد در سال گذشته ۷۳ مورد بوده است، افزود: این تعداد پرونده نسبت به مدت مشابه درسال ۹۲ با تعداد ۶۲ مورد، رشد ۲۰ درصدی داشته است.

میرعلم سیدی قائم مقام دادگستری کل خراسان شمالی

سیدی تعداد پرونده های قتل غیر عمد در سال ۹۳ را ۲۰۴ مورد و در سال ۹۲ پرونده های مربوط به این بخش را ۱۷۸ مورد عنوان کرد.

رعایت حقوق شهروندی و کسب رتبه چهارم کشوری

وی با بیان اینكه تكریم ارباب رجوع و توجه به حقوق شهروندی از مباحث مهم دستگاه قضایی استان در سال گذشته و امسال است، تصریح كرد: در این خصوص سال ۹۲، ۳۲ فقره گزارش مردمی و شكایت به دستگاه قضایی استان اعلام شد كه این میزان طی سال گذشته به سه فقره كاهش یافت و این نشان از نظارت جدی و حضور بیشتر دستگاه قضایی در بین مردم دارد.

سیدی با اشاره به اینكه در بحث حقوق شهروندی هیئت نظارت برحقوق شهروندی تشكیل شده، اظهار داشت: سال گذشته ۳۳۳ مورد بازرسی توسط هیئت نظارت انجام شد.

این مقام مسئول صلح و سازش بعد از تشكیل پرونده در دستگاه قضایی را مورد تاكید قرار داد و گفت: طی سال گذشته دستگاه قضایی این استان در راستای رعایت حقوق شهروندی مقام چهارم كشوری را كسب كرد.

کمیته حمایت از سرمایه گذاران

سیدی در خصوص اشتغال و سرمایه گذاری در استان نیز توصیحاتی داد و عنوان كرد: در بحث ایجاد اشتغال سه ركن سرمایه گذار، بانك و ادارات و دستگاه های اجرایی نقش آفرینی دارند كه بعضا در هر سه ركن مشكلاتی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه در بحث سرمایه گذار مشكلات كمتر است، گفت: دستگاه های اجرایی با بروكراسی و دست اندازهایی كه در بحث سرمایه گذاری دارند از مشكلات بیشتری برخوردارند.

به گفته این مسئول عملكرد بانك ها نیز به نحو مطلوبی مثبت و مفید نیست به این معنا كه بانك ها در عمل تولیدگنندگان و سرمایه گذاران را استثمار می كنند.

وی گفت: دستگاه قضایی استان به منظور حمایت از سرمایه گذار كمیته ای تشكیل داده كه این کمیته در چارچوب قانون اقدام به رفع مشكلات و حمایت از سرمایه گذاران می كند.

تخریب خانه باغ های غیر مجاز

قائم مقام دادگستری کل خراسان شمالی همچنین در مورد پرونده خانه باغ غیرمجاز در سطح این استان تصریح کرد: هم اکنون پرونده ۳۰۰ خانه باغ  در محاکم قضایی در دست بررسی است که پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی، جهت صدور رای نهایی به دادگاه ارسال خواهد شد.

میرعلم سیدی قائم مقام دادگستری کل خراسان شمالی

وی تصریح کرد: قضات محاکم دادگستری در چارچوب قانون در مورد خانه باغ های غیر مجاز برخورد و در صورت لزوم نسبت به تخریب هرگونه ساخت و سازی که بدون تغییر کاربری انجام شده باشد، اقدام خواهند کرد.

سیدی با اشاره به ستاد حفاظت از بیت المال، بر برخورد با زمین خواری و هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی تاکید کرد.

برنامه های هفته قوه قضائیه

قائم مقام رئیس كل دادگستری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته قوه قضایی در استان گفت: گلباران مزار شهدا، دیدار با نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، دیدار با قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان، ملاقات مردمی، برگزاری جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال، افتتاح بند حرفه آموزی مددجویان شیروان و ... از جمله برنامه های هفته گرامیداشت قوه قضاییه است.

ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر

دادستان بجنورد نیز در ادامه این نشست خبری با تاكید بر ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منكر در ایام ماه مبارك رمضان تصریح كرد: در این خصوص دستگاه های فرهنگی با ترویج و تبلیغات مناسب باید به موضوع روزه داری و روزه خواری توجه ویژه داشته باشند.

مسلم محمد یاران همچنین از برخورد جدی و قاطعانه دستگاه قضایی استان با روزه خواران در ملاء عام خبر داد و افزود: پرونده های تشكیل شده در خصوص روزه خواری در مراجع قضایی در اسرع وقت رسیدگی و با متخلفان برخورد می شود.

وی حفظ حقوق بیت المال، برخورد با سرشبكه های مواد مخدر در استان، كاهش پرونده های كیفری، برخورد جدی با متجاوزین به عنف را از اولویت های دستگاه قضایی استان برشمرد.

کد خبر 2783471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha