۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۸

به دلیل حذف استاندارد اجباری؛

ورود عسل تقلبی به بازار اردبیل/ لزوم نظارت بر تولید و قیمت گذاری

ورود عسل تقلبی به بازار اردبیل/ لزوم نظارت بر تولید و قیمت گذاری

اردبیل – رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان اردبیل گفت: به دلیل حذف استاندارد اجباری عسل تقلبی به بازار استان وارد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید فردین صفوی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی اردبیل تصریح کرد: در ماه های اخیر حذف استاندارد اجباری کیفیت عسل لطمات شدیدی به این محصول وارد ساخته و موجب شده عسل با کیفیت پایین و تقلبی وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه استاندارد کمبود نیروی ناظر را دلیل حذف عنوان کرده است، گفت: با توجه به اینکه عسل یکی از سوغاتی های اصلی استان اردبیل است، انتظار می رود استاندارد اجباری به این محصول بازگردد.

رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان راهکار اعتماد سازی برای عسل و رونق صادرات و بازارهای فروش آن را ممانعت از ورود عسل تقلبی دانست و خواستار همکاری دستگاه های اجرایی در تحقق این مهم شد.

صفوی با بیان اینکه قیمت پایه عسل باید بر اساس کیفیت آن باشد، افزود: در صورتی که عسل استاندارد اجباری داشته باشد و بر کیفیت نظارت شود قیمت این محصول نیز ساماندهی خواهد شد.

وی معتقد است بر اساس هزینه های تولید قیمت عسل نباید بیش از ۶۰۰ هزار ریال باشد و اگر در فروشگاهی گران تر به فروش می رسد نسبت به نوع قیمت گذاری آن باید تردید داشت.

 تولید کننده عسل افزود: دولت می تواند از طریق اتحادیه ها نسبت به قیمت گذاری عسل اقدام کند تا فرصت سواستفاده و برخی تخلفات محدود شود.

رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان تاکید دارد که اگر قیمت گذاری براساس کیفیت باشد زنبورداران با رقابت سالم تلاش خواهند کرد کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی عسل ایران با بیان اینکه سه نوع عسل داریم، گفت: یک نوع عسل بدون تغذیه زنبور با شکر تولید می شود که همان عسل طبیعی است.

به گفته صفوی یک نوع دیگر عسل تغذیه زنبور با آب شکر است و در نوع سوم زنبور در تولید عسل دخالتی ندارد.

وی از جمله مشکلات فعلی مصرف عسل در صنایع تبدیلی را تمایل واحدهای تولیدی و صنعتی به عسل با تغذیه زنبور عسل دانست و گفت: متاسفانه به دلیل قیمت پایین تمام شده کارخانه ها به این نوع عسل تمایل دارند.

رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان مصرف چنین عسلی را برابر با افت کیفی محصولات جانبی تولید شده دانست و خواستار نظارت بیشتر بر تولید عسل در استان شد.

کد خبر 2783608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha