۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲

پوتین:

قرارداد ۲ میلیارد دلاری گاز، یونان را از کابوس بدهی خارج می کند

قرارداد ۲ میلیارد دلاری گاز، یونان را از کابوس بدهی خارج می کند

رئیس جمهور روسیه در تلاش برای جدا کردن یونان از اتحادیه اروپا اعلام کرد که قرارداد گازی مسکو با آتن به یونان کمک می کند تا از شر بدهی های خود خلاص شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روسیه بدنبال تنشهای خود با اتحادیه اروپا در تلاش است تا به هر نحو ممکن یونان را به سمت خود جذب کند و در همین رابطه پیشنهاد صادرات گاز به آتن را ارائه کرده است. 

در همین رابطه راشاتودی امروز یکشنبه به نقل از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می نویسد که قرار داد دو میلیارد دلاری گازی روسیه با یونان، به آتن کمک می کند تا از شر بدهی های خود خلاص شود. 

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان همزمان با به بن بست رسیدن مذاکرات کشورش با وام دهندگان بین المللی، روز جمعه در سن پترزبورگ مهمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بود.

در این دیدار سیپراس، چپگرای رادیکال از لزوم تغییر در نظام بین الملل گفت و سخنان این روزهای خود در خصوص موضع اروپا در قبال بحران کشورش را تکرار کرد.

وی گفت: «بگذارید صریح باشیم. آنچه به اصطلاح مشکل یونان نامیده می شود مشکل یونان نیست مشکل اروپاست، عنوانش هم یونانی نیست، حوزه پولی یوروست و نگرانی ناشی از آن نگرانی از ساختار خود این حوزه است.»

ضرب الاجلی دیگر برای پرداخت بدهی 

از سوی دیگر یونان در انتظار رسیدن یک ضرب الاجل دیگر برای پرداخت بدهی‌هایش است. این کشور تا کنون چندین ضرب الاجل را پشت سر نهاده ولی هیچ کدام به اندازه تاریخ ضرب الاجلی که صندوق بین المللی پول تعیین کرده، یعنی پایان ماه جاری میلادی، مهم و جدی نبوده‌اند. چنانچه یونان و کشورهای حوزه یورو نتوانند در باره اعطای وامی که قول آن را به یونان داده‌اند و هم اکنون در پرداخت آن تاخیر شده، به توافق برسند، ممکن است این کشور نتواند در مهلت تعیین شده قسط بدهی‌هایش را بپردازد.

بانک یونان که جزیی از بخش گسترده‌تر نظام بانکداری مرکزی حوزه یورو است، هشدار داده که ممکن است یک رشته اتفاقات به خروج یونان از حوزه یورو و احتمالا اتحادیه اروپا بیانجامد و عواقب اقتصادی جدی داشته باشد.

در حقیقت زمان بندی مشکلتر و پیچیده‌تر می شود. رئیس صندوق بین المللی پول معمولا تا هنگامی که یک ماه از تاریخ تعیین شده برای پرداخت بدهی‌ها نگذشته، هیئت مدیره صندوق را از کوتاهی در پرداخت بدهی باخبر نمی‌کند- اگر چه مشکل است بتوان قبول کرد که تا هنگام اعلام این خبر، آنان اطلاعی از این موضوع نداشته باشند.

در این فاصله، باید قسط دیگری نیز به بانک مرکزی اروپا پرداخت شود که مبلغش از بدهی یونان به صندوق بین المللی پول بیشتر است. از این رو فرصتی باقی نمانده؛ اگر چه باید گفت برای یونان دنیا در نیمه شب سی ام ژوئن به آخر نمی رسد

کد خبر 2783783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      0 0
      کار خیلی خوبی میکند.همینطور جلو بر و پوتین تا اتحادیه اروپا ضعیف وکوچک شود.