۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸

با اقدام به موقع آتش‌ نشانان؛

ساختمان مسکونی ۱۲ طبقه در کرمانشاه از حریق نجات یافت

ساختمان مسکونی ۱۲ طبقه در کرمانشاه از حریق نجات یافت

کرمانشاه- مدیر عامل آتش نشانی کرمانشاه از آتش سوزی یک واحد مسکونی در طبقه آخر یک ساختمان ۱۲ طبقه خبر داد و گفت: اقدام به موقع آتشنشانان مانع از گسترش آتش به سایر طبقات شد.

حجت الله جهانخشی در گفتگو با خبرنگار مهر، از وقوع یک آتش سوزی در منزل مسکونی واقع در یک ساختمان ۱۲ طبقه در مساکن مهر شهرک پردیس کرمانشاه خبر داد و گفت: این حادثه ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه شامگاه گذشته اتفاق افتاده و بلافاصله پس از اطلاع مردم به مرکز پیام آتش نشانی سه ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام و حریق را اطفا کردند.

وی تصریح کرد: این آتش سوزی در طبقه آخر این ساختمان مسکونی که در مجتمع پنج هزار واحدی مسکن مهر پردیس قرار دارد رخ داده و کل واحد مسکونی مذکور در آتش سوخت اما اقدام شجاعانه آتش نشانان کرمانشاهی مانع از گسترش آتش به سایر طبقات شده و خوشبختانه ساختمان از حریق نجات یافت.

جهانبخشی از حضور ۱۷ نیروی آتش نشان از سه ایستگاه مرکزی، یک و چهار آتش نشانی کرمانشاه در محل این حادثه خبر داد و گفت: آتش نشانان که ظرف ۵ دقیقه پس از اطلاع به مرکز پیام در محل حاضر شده بودند طی یک و نیم الی دو ساعت توانستند حریق را اطفا کرده و مانع از گسترش آن شوند.

 مدیرعامل آتش نشانی کرمانشاه از بکارگیری سه دستگاه اطفایی و یک دستگاه نردبان امداد و نجات برای این عملیات خبرداد و گفت: خوشبختانه به دلیل اینکه ساکنین در منزل نبودند هیچ خسارت جانی و مصدومی در پی نداشت اما ساختمان کاملا سوخته است و اگر به موقع اطفا نمی شد حریق به سایر طبقات و سپس سایر ساختمان های مجتمع پنج هزار واحدی مسکن مهر پردیس سرایت می کرد.

جهانبخشی در خصوص خسارات این آتش سوزی هم گفت: خسارات آن توسط کارشناسان در حال برآورد است.

اتصال برق عامل آتش سوزی بوده است

وی اتصال برق را قوی ترین احتمال برای آتش سوزی رخ داده دانست و تاکید کرد: مهندسین ناظر در هنگام احداث این مساکن باید از ایمنی کامل همه تاسیسات مطمئن شوند.

جهانبخشی افزود: هم‌چنین  در هنگام پایان کار به توصیه هایی که واحد پیشگیری آتش نشانی در خصوص تاسیسات ایمنی مثل جعبه F ، نشت گاز، کلید حفاظت از برق و... می کند، عمل کنند تا مانع از بروز اتفاقات اینچینی شوند.

مدیرعامل آتش نشانی کرمانشاه تصریح کرد: در ساختمان های مرتفع و بلند باید بنابرتعاریفی که وجود دارد ایمنی لازم لحاظ شود و متاسفانه در مساکن مهر موجود قواعد و ایمنی لازم لحاظ نشده است و در هنگام وقوع چنین حوادثی هم مردم و هم نیروهای آتش نشان یا امدادی درگیر می‌شوند.

وی تصریح کرد: همچنین این ساختمان ها به لحاظ امکاناتی که باید در داخل ساختمان تامین و نصب می شد نیز کمبود داشته و هم به لحاظ فضای موجود در محوطه ساختمان و فضای اطراف ساختمان های واقع در مجتمع دچار مشکل هستند و این موضوع مانعی برای سرعت عمل آتش نشانان و نیروهای امدادی در هنگام حادثه است.

جهانبخشی افزود: برای مثال شب گذشته که ما برای امداد رسانی به این مجتمع رفته بودیم حتی در ورودی محوطه نیز با مشکل مواجه شده و اجازه ورود به خودروهای آتش نشانی داده نمی شد، درصورتی که محوطه سازی این اماکن نیزباید براساس استانداردها باشد که ماشین های آتش نشانی یا هر خودروی امدادی در حوادث احتمالی بتوانند به سهولت به مقصد رسیده و عملیات امداد و نجات را انجام دهند.

وی  در پاسخ به این سوال که «این مساکن و  مراکز از این دست علی رغم عدم رعایت نکات ایمنی چطور پایان کار گرفته اند؟» گفت: در هنگام احداث این مراکز از آتش نشانی استعلامی گرفته نشده اما در مدت اخیر هر واحد مسکونی یا تجاری که برای پایان کار و گرفتن استعلام به ما مراجعه کند را مورد بررسی قرار می دهیم تا از تمام نکات لازم برخوردار باشد.

مدیرعامل آتش نشانی کرمانشاه، تصریح کرد: در صورتی که موارد ایمنی و استانداردهای لازم در اجرای یک پروژه یا یک ساختمان رعایت نشود، چنانچه اتفاقی به این دلیل بیفتد مجری، ناظر یا مدیر آن باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه اغلب افراد ساکن در مساکن مهر افراد توانمند و قدرتمندی نیستند، در مقابل بسیاری از کمبودها در حین ساخت منزل مسکونیشان کوتاه آمده و این یکی از عوامل عدم رعایت استانداردها و در پی آن بروز اتفاقات از این دست است.

 جهانبخشی تاکید کرد: در خصوص رعایت ایمنی و استانداردهای لازم در ساختمان سازی چنانچه برای گرفتن پایان کار به آتش نشانی مراجعه شود ما هیچ اغماض و چشم پوشی ای در مورد هیچ کس از بالاترین مقام تا پایین ترین مقام در این موضوع نداریم و به پروژه هایی که موارد ایمنی لازم را رعایت نکرده باشند استعلام پایان کار نخواهیم داد، چرا که این موضوع با جان و مال مردم در ارتباط است.

 وی همچنین اتصال سیم برق را عامل آتش سوزی روز گذشته انبار پنبه اعلام کرد و گفت: این عملیات در مجموع طی ۶ ساعت انجام و حریق اطفا شد که اگر این اتفاق نمی افتاد علاوه بر مساکن مسکونی و واحدهای تجاری اطراف انبار آتش به پمپ بنزین نزدیک انبار می رسید و آتش سوزی به یک انفجار وحشتناک تبدیل می شد.

کد خبر 2784586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha