۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۲

تحلیل بین الملل؛

حضور ایران در کانون تصمیم گیری اروپا؛ رویدادی ویژه و پیام های آن

حضور ایران در کانون تصمیم گیری اروپا؛ رویدادی ویژه و پیام های آن

وزیر امور خارجه ایران امروز در محل نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا حاضر شده، رویدادی که دست کم در یک دهه اخیر در دیپلماسی ایران بی سابقه است و می تواند پیام های زیادی برای جهانیان داشته باشد.

گروه بین الملل: عبدالحمید بیاتی: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران قرار است امروز دوشنبه علاوه بر دیدار با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همتایان خود از کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس نیز دیدار کند. 

نگاهی به لیست وزیران خارجه ای که وزیر خارجه ایران با آنها گفتگو خواهد کرد نشان از اهمیت دیدارهایی است که قرار است امروز در لوکزامبورگ انجام شوند. کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس سه کشور مهم اتحادیه اروپایی هستند و تصمیمات اصلی این اتحادیه با حضور این سه کشور اتخاذ می شود.

حضور در محل برگزاری نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در حالی انجام می شود که تا پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای که در ابتدا منجر به توافق ژنو و سپس مذاکره برای رسیدن به توافق جامع هسته ای شد، کشورهای اروپایی سیاست به انزوا کشاندن ایران را در پیش گرفته بودند. 

با توجه به مهلت باقی مانده تا زمان تعیین شده برای حصول توافق جامع هسته ای، به نظر می رسد که دیدارهای امروز بسیار بیشتر از آنچه گمان می رود مهم باشند. به هر حال این سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان، و فرانسه) و اتحادیه اروپا در مذاکرات حضور دارند و از بین رفتن بی اعتمادی آنها به برنامه هسته ای ایران و افزایش اطمینان آنها درباره حسن نیت طرف ایرانی، می تواند مسیر رسیدن به توافق جامع را هموارتر از قبل کندعلاوه بر آن دیدارهای امروز در حالی انجام می شوند که فقط هشت روز دیگر تا پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ زمان باقی مانده و از آنجا که سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در این مذاکرات حضور دارند دیدار و گفتگوی عالیترین مقامات دیپلماتیک این کشورها با عالیترین مقام دیپلماتیک ایران خود حاوی نکات بسیاری است. 

از یک سو این دیدارها نشان از آب شدن تدریجی یخ ها در روابط ایران و اروپا دارند. ایران با وارد شدن به روند مذاکرات حسن نیت خود را برای حل پرونده هسته ای نشان داده و حال اگر در این میان به دلیل کارشکنی ها و زیاده خواهی های طرف مقابل مذاکرات به نتیجه نرسد بدون شک کسی منکر حسن نیت ایران در این مذاکرات نخواهد شد. 

از سوی دیگر سفرهای پرتعداد مقامات سیاسی و تجاری اروپایی به ایران بعد از توافق ژنو و اشتیاق بالای آنها برای داد و ستد با ایران نشان از تمایل بالای اروپائی ها برای ایحای روابط با ایران دارد و این می تواند به نوعی تبدیل به یک اهرم فشار بر آمریکا شود زیرا بهبود روابط ایران با قاره سبز آمریکا را نیز تحریک به بهبود روابط با تهران می کند. 

افزایش مناسبات با اروپا و حضور در کانون اصلی تصمیم گیری این قاره می تواند قدرت چانه زنی ایران را در مذاکرات هسته ای بالا ببرد. به عبارت دیگر ایران با افزایش مناسبات خود با کشورهای اروپایی نشان می دهد که سیاست های آمریکا برای به انزوا کشاندن تهران شکست خورده است.

علاوه بر آن با توجه به مهلت باقی مانده تا زمان تعیین شده برای حصول توافق جامع هسته ای، به نظر می رسد که دیدارهای امروز بسیار بیشتر از آنچه گمان می رود مهم باشند. به هر حال این سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان، و فرانسه) و اتحادیه اروپا در مذاکرات حضور دارند و از بین رفتن بی اعتمادی آنها به برنامه هسته ای ایران و افزایش اطمینان آنها درباره حسن نیت طرف ایرانی، می تواند مسیر رسیدن به توافق جامع را هموارتر از قبل کند.

کد خبر 2784941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha