۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۳

پورطاهری:

طرح سرمایه گذاری اقتصادی در ۲۰ روستای استان قزوین عملیاتی می شود

طرح سرمایه گذاری اقتصادی در ۲۰ روستای استان قزوین عملیاتی می شود

قزوین- مجری طرح شناسایی ظرفیت سرمایه گذاری مناطق روستایی استان قزوین گفت: ۶۰ پروژه اقتصادی با درنظر گرفتن ظرفیت های بالقوه در ۲۰ روستای شاخص استان قزوین با مشارکت روستائیان و بخش خصوصی عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی پورطاهری ظهر پنجشنبه در جلسه تدوین سند ۲۰ روستای استان که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: بهترین رویکرد در تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به روستا و قابلیت های آن است.

پورطاهری بیان کرد: باید در شرایط کنونی عرصه حضور دولت در روستاها را تقویت کنیم که در این زمینه به یک سیاست کلی رسیده ایم و در روستاها فرآیند کاری خوبی صورت گرفته و با تشکیل جلسات آموزش و توجیه اعضاء شوراها، بخشداران و دهیاران و روستائیان انجام شده وبه نوعی مقدمات اجرای کار فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در ظرفیت یابی پروژه ها و تقویت و تعریف الگویی برای شناسایی قابلیت های روستایی لازم است یک برند در این مناطق در خصوص یک محصول یا قابلیت بخوبی مطرح شود و در طرح ها مورد استفاده قرار گیرد.

قزوین

استاد دانشگاه تربیت مدرس یادآورشد: در روستاهای نمونه استان قزوین برای هر روستا به سه طرح اقتصادی رسیدیم که با تعهدات مردمی و دولتی قابل اجرا خواهد بود و در نهایت دو طرح برای سرمایه گذاری مطرح شد تا عملیاتی شود.

پورطاهری اظهارداشت: در خصوص سرمایه گذاری در طرح ها لازم است یک سازماندهی مناسبی بر اساس مدیریت محلی صورت گیرد که در این میان مشخص شد ۵۰ درصد طرح ها با سرمایه گذاری فردی و ۵۰ درصد گروهی میتواند اجرا شود که این کار در یک پروسه سه ماهه انجام شد.

مشاور و مجری طرح شناسایی ظرفیت سرمایه گذاری مناطق روستایی استان قزوین بیان کرد: در هر روستا حداقل ۱۵ نفر و در ۲۰ روستای نمونه ۳۰۰ نفر در طرح مشارکت خواهند کرد که امیدواریم خروجی کار قابل ارائه در کشور نیز باشد.

وی اضافه کرد: در برخی روستاها مانند اردلان تولید قفسه های آهنی با برند بین المللی داریم که امروز صادر می شود و در برخی روستاها تشکل های غیردولتی متعددی فعال شده اند که در حوزه اقتصادی کار می کنند و در روستاهایی هم مهارتهای خاصی مانند گچ کار، کاشی کار و نجار در حد قابل توجهی است که می تواند در رونق اقتصادی روستا تاثیرگذار باشد.

پور طاهری گفت: وقتی یک روستا ۳۰ درصد زیتون استان را تولید می کند و اقتصادش این محصول است می تواند در اجرای طرح های بزرگتر هم نقش آفرین باشد که دراین زمینه برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: در روستای کلنجین تعداد سرمایه گذاران زیادی هستند که قادرند طرح های اقتصادی را اجرایی کنند که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

قزوین

این استاد دانشگاه بیان کرد: تطبیق پروژه ها با طرح های فرادستی لحاظ شده و در ۶۰ طرحی که تهیه شده هیچ مغایرتی دیده نشده و با لحاظ همه ظرفیت های محلی برای ۲۰ روستا طرح های اقتصادی خوبی تعریف شده است.

توسعه درونزا محور کار است

پورطاهری یادآورشد: محور اصلی کار توسعه درونزاست و هر چند دولت می تواند کمک باشد اما محور کار نیست و در این طرح اتکا به منابع محلی و روستایی و بخش مردمی در اولویت است.

وی اضافه کرد: این طرح فاز دوم هم دارد و شاید در همه روستا قابل اجرا نباشد اما کلیات در آمایش سرزمین هم دیده شده و با در نظر گرفتن اولویت ها امیدواریم روستائیان را در طرح های اقتصادی مشارکت دهیم.

کد خبر 2787163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha