۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹

روایت رشد جغرافیای اسلامی در اندلس در یک مستند

روایت رشد جغرافیای اسلامی در اندلس در یک مستند

ششمین قسمت مستند «جغرافیدانان مسلمان» با موضوع رشد جغرافیای اسلامی در اندلس از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه مستند «جغرافیدانان مسلمان» به جغرافیای اسلامی و فعالیت دانشمندان مسلمان در این زمینه می‌پردازد و نقش آنها در پیشبرد علم جغرافی را شرح می‌دهد.

تاکنون چند قسمت از این مستند از شبکه افق پخش شده و سیر شکل گیری دانش جغرافیا در میان مسلمانان تا پیشرفت‌های دانشمندان مسلمان در گسترش این علم روایت شده است.

در ششمین قسمت که این هفته شنبه ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد، به رشد علم جغرافیا با ترجمه آثار یونانیان و با انگیزه علم آموزی، سفر، فتوحات و تجارت بین مسلمانان اندلس پرداخته شده است.

جغرافیدانان مسلمان

از قرن سوم تا هفتم قمری در اندلس، نوشتن مسالک و ممالک‌ها، معجم‌ها و سفرنامه‌ها بین مسلمانان رشد چشمگیری یافت. از مهم‌ترین سفرنامه نویسان این دوران می‌توان به ابن عربی، غزال، غرناطی و ابن جبیر اشاره کرد. همچنین احمدبن محمد رازی پدر جغرافیای اندلس نام گرفت و بکری از افرادی بود که در نوشتن مسالک و ممالک و معجم تبحر داشت.

این مستند ترکیبی از مصاحبه با حسینی از کارشناسان جغرافیا و نریشن گویی، تصاویر مستند و آرشیوی است. فرهاد مختاری در مقام تهیه کننده و آراد حسن زاده به عنوان کارگردان، سازندگان این مجموعه مستند هستند.

کد خبر 2787247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha