۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰

پرونده استانی مهر؛

بررسی وضعیت بازسازی سینما فلسطین همدان - ۱

بررسی وضعیت بازسازی سینما فلسطین همدان - ۱

همدان- این روزها در حالی مردم همدان برای نهمین سال پیاپی همچنان با درهای بسته سینما فلسطین در میدان اصلی شهر روبرو می شوند که طبق آخرین وعده، این سینما باید بهار امسال بر روی مردم آغوش می گشود.

به گزارش خبرنگار مهر، سینما فلسطین که در میدان اصلی شهر همدان قرار گرفته و یکی از دو سینمای شهر همدان است، درسال ۱۳۱۰ با نام الوند با حضور هنرمندان به صورت یک سالن لژ و بالکن با ظرفیت ۵۰۰ صندلی افتتاح شد و  در سال ۱۳۳۷ نیز سینما قدس با نام هما به صورت یک سالن لژ و بالکن با ظرفیت ۵۲۰ صندلی و دو دستگاه آپارات KPT فعالیت خود را آغاز کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سینما فلسطین در سال ۱۳۶۰ با ظرفیت ۵۰۰ صندلی در دو سالن لژ و بالکن با دو دستگاه آپاراتKPT توسط بنیاد مستضعفان بازسازی شد.

براساس بررسی ها در مجموع سالن های سینماهای استان همدان از سال ۱۳۸۵ تاکنون توسط حوزه هنری استان همدان با همکاری و مشارکت سازمان توسعه سینمایی سوره و سینما شهر در سیر جدید بازسازی قرار گرفته اند.

سینما فلسطین همدان از زمستان سال ۸۵ به دلیل گودبرداری مجموعه تجاری پشت این سینما تعطیل و پس از اتمام گود‌برداری و صدور مجوز کمیسیون ماده ۵ مبنی بر استحکام ساختمان سینما، این مکان آماده بازسازی و زیبا‌سازی و تبدیل به دو سالن مجهز و به روز شد اما در حالی که تعطیلی این سینما نهمین سال پیاپی خود را می گذارند هنوز شاهد بازگشایی آن نیستیم.

نگاهی به خبرهای منتشر شده نشان می دهد که تیرماه سال ۸۸ بود که رئیس حوزه هنری استان از بهره برداری این سینما در آینده‌ای نزدیک و استفاده از ظرفیت آن در برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان خبر داد که البته این وعده به دلایلی محقق نشد و بعدها علت این موضوع، کمبود اعتبار عنوان شد.

لازم به ذکر است، وی در فروردین ماه امسال نیز در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه سینما فلسطین همدان روزهای پایانی بازسازی خود را می گذارند، به بهار امسال برای بازگشایی هر دو سالن سینما فلسطين همدان اشاره کرد.

باقر حسینی تعطیلی سینما فلسطین را به دلیل بازسازی و جلوگيری از تبدیل آن به مجموعه های تجاری عنوان کرد که با وجود بودجه قطره ای کار بازسازی آن انجام گرفت.

وی همچنین به اعلام بودجه تکمیلی توسط استانداری و اینکه اگر بودجه تامین شود در مدت دو ماه سینما بازگشایی خواهد شد اشاره و بیان کرد: سینما فلسطین روزهای پایانی بازسازی خود را می گذارند و در فصل بهار شاهد بازگشایی هر دو سالن آن خواهیم بود که سالن شماره یک به منظور اکران فیلم های سینمایی تهیه شده و اولویت با این سالن خواهد بود.

به فاصله کوتاهی پس از این نشست، سید محمد باقر حسینی در بازدید خبرنگاران از سینما فلسیطن همدان، اظهار داشت: مراحل عمرانی و ساخت سینما فلسطین انجام گرفته و تنها بخشی از کارهای دکوری باقی مانده است.

وی بیان کرد: با رایزنی های صورت گرفته با استانداری، شرکت بهمن سبز و سینما شهر، باقی مانده بودجه مورد نیاز به زودی تامین خواهد شد و سینما فلسطین در فصل بهار سال جاری بازگشایی می شود.

حسینی با اشاره به امکانات تعبیه شده در سالن شماره دو و تبدیل آن به یک سالن چند منظوره اعم از داشتن اتاق گریم مجزا، تماشاخانه و وجود راهی به منظور ارتباط دو سمت پشت صحنه باهم مناسب این سالن را تخصصی دانست که مناسب اجرای نمایش، تئاتر و کنسرت است و نیز با عنوان کردن محوریت خانواده در این سینما بیان داشت: فضای لابی سینما فلسطین نسبت به قبل سه برابر شده است.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان همدان نیز در بازدید خبرنگاران از مراحل بازسازی سینما فلسطین در فروردین ۹۴ با بیان اینکه مساحت مجموعه سینما فلسطین ۷۵۰ متر است، به  تفاهم نامه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بین حوزه هنری با سینما شهر به منظور بازسازی این سینما اشاره کرده بود که در فرصت مقرر شده قرارداد اجرا نشد و به دلیل عدم تزریق بودجه کار به درازا کشید.

سعید شرفی به پرداخت ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار استانی و نیز ۳۵۰ میلیون تومان توسط حوزه هنری و سینما شهر تاکنون برای تکمیل سینما اشاره کرد که با دریافت حدود ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار استانی و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از تهران قدم های پایانی کار تا چند ماه آینده از تاریخ ذکر شده برداشته خواهد شد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان همدان در زمان بازدید خبرنگاران از باقی ماندن حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کار به لحاظ اجرایی و همچنین باقی ماندن ۳۵ تا ۴۰ درصد از تامین هزینه ها و اینکه همه کارهای عمرانی سینما پایان یافته و تنها کارهای دکور و تجهیزات همچون کف سازی، نصب صندلی و تجهیزات صوتی و تصویری باقی مانده است، خبر داده بود.

با وجودیکه فصل بهار ۹۴ هم به پایان رسیده و تابستان از راه رسیده است هنوز سینما فلسطین همدان در انتظار بازگشایی است.

کد خبر 2787532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha