جلد چهل و پنجم فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی منتشر شد

جلد چهل و پنجم فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی منتشر شد

جلد چهل و پنجم فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هایده چیذری با نظارت ابوالفضل حافظیان بابلی این جلد از فهرست نسخ خطی را تالیف كرده است. در این جلد ۳۰۰ نسخه خطی (ثبت شده از شماره ۱۶۰۰۱  تا۱۶۳۰۰) معرفی شده است.

در مقدمه این كتاب به قلم مولف آمده است: بیشتر نسخه‌های این فهرست، متعلق به مجموعه شخصی سیدمحمد جزایری است. این مجموعه پیش از این در تملک سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است. پس از ادغام این سازمان با کتابخانه ملی در سال ۱۳۷۹، اموال آن از جمله نسخه‌های خطی، به کتابخانه ملی منقل شده است. روش فهرست‌نویسی این مجلد، اکتفا به اختصار و پرهیز از اطاله کلام در دو بخش کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی است. مستندسازی اعلام و موضوع‌ها نیز در این فهرست رعایت شده است.

در بخش کتاب‌شناسی، عنوان هر کتاب با استناد به متن کتاب و یا مراجعه به منابع مرجع كتاب‌شناختی انتخاب شده است. مستند نام مولفان در قسمت سرشناسه، و برخی اعلام و اسامی مرتبط در قسمت شناسه افزوده بر اساس مستند مشاهیر نوشته شده است.

فهرست نسخ خطی

موضوع نسخه‌ها بر اساس عنوان‌های موضوعی کتابخانه ملی آمده است. هر کتاب تنها یك‌بار معرفی شده و کتاب‌های مشابه به نخستین شماره همان کتاب در فهرست ارجاع داده شده است.

برای این جلد از فهرست كتابخانه ملی، نمایه‌های شش‌گانه شامل: موضوع كتاب‌ها، سال‌شمار كتابت نسخه‌ها، نام پدیدآورندگان، نام كاتبان، نام جای‌ها، و نقش‌مهرها فراهم شده كه در مورد هر مدخل به یك یا چند شماره نسخه ارجاع داده شده است و تصاویر برخی نسخه‌های ارزشمند پایان‌بخش این فهرست است.

چاپ نخست این فهرست در ۴۹۹ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و بهای ۲۵۰۰۰ تومان در بهار سال جاری از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی منتشر شده است.

فهرست‌نویسی نسخ خطی فرآیندی است که به صورت نظام‌مند به گردآوری و استخراج اطلاعات کتاب‌شناسی، نسخه‌شناسی، و تحلیلی-موضوعی از یك کتاب خطی می‌پردازد. کارکرد فهرست‌نویسی کتاب‌های خطی، از جنبه خدمت به كاربران از دو بعد اهمیت دارد. یكی ورود کتاب خطی به چرخه استفاده پژوهشی در حوزه‌های تخصصی، و نقش‌آفرینی آن در تولید دانش؛ و دیگر نقش و جایگاه هر نسخه در تدوین تاریخ علم، هنر و ادب.

کد خبر 2788951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha