در دانشگاه امیرکبیر؛

غبارسنج لیزری غیرتماسی ساخته شد/ صرفه جویی۲۰۰ میلیون دلاری

غبارسنج لیزری غیرتماسی ساخته شد/ صرفه جویی۲۰۰ میلیون دلاری

محققان دانشگاه امیرکبیر دستگاه غبار سنج لیزری غیر تماسی اختراع کردند که می تواند هزینه استهلاک و نگهداری توربین های گازی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین گودرزی مخترع «دستگاه غبارسنج لیزری غیر تماسی» گفت: این دستگاه با استفاده از پرتوهای لیزر تعداد و سایز ذرات موجود در هوا یا سیال ورودی به توربین را به صورت مستمر پایش کرده و اطلاعات را از طریق یک نرم افزار اختصاصی به نقطه دلخواه ارسال می کند.

وی افزود: اگر سایز یا حجم ذرات ورودی افزایش پیدا کند، سامانه به اپراتور هشدار می دهد تا نسبت به خروج توربین از مدار و تعویض فیلتر اقدام کند.

دانشجوی دکتری هوافضای دانشگاه صنعتی امیر کبیر اظهار داشت: عدم تماس سیال و ذرات عبوری با دستگاه و جلوگیری از ایجاد خطا در نتایج، نصب راحت و آسان در هر نقطه دلخواه، پایش و مانیتورینگ شبانه روزی و بدون توقف سیالات صنعتی، اعلام هشدار میزان ذرات ورودی و قابلیت ارسال و نمایش اطلاعات اندازه گیری شده به هر نقطه دلخواه از ویژگی های مهم این اختراع محسوب می شود.

گودرزی عنوان کرد: در حال حاضر یکی از خطوط انتقال فرآورده های نفتی شرکت ملی نفت ایران، در حال بهره برداری از دستگاه غبارسنج لیزری غیر تماسی برای کاهش هزینه استهلاک و جلوگیری از خسارتهای سنگین به تجهیزات خود هستند.   

صرفه جویی دویست میلیون دلاری با دستگاه غبارسنج لیزری

در ادامه پرویز ذباح، سرمایه گذار طرح دستگاه غبارسنج لیزری و داور سومین رویداد ایده بازار، در مورد تولید انبوه این محصول علمی از منظر اقتصادی گفت: توربین های گازی به دلیل فناوری پیشرفته ای که دارند از تجهیزات گران قیمت محسوب  می شوند، بنابراین با تعیین زمان دقیق تعویض فیلتر و اورهال توربین، می توان سالانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی داشت.

وی افزود: سرمایه گذاری در فناوری های نوین موجب ارتقا سطح کیفی صنعت نیز می شود که در راستای جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی، استفاده از این غبارسنج موجب کاهش بین ۲ تا ۳ درصدی مصرف سوخت در هر توربین می شود.

ذباح عنوان کرد: این دستگاه مشابه خارجی ندارد و با توجه به کاربردهای گسترده آن در صنایع مختلف پیش بینی می کنیم بازار وسیعی برای آن در داخل و خارج کشور ایجاد شود.

به گفته وی، یک شرکت اروپایی متقاضی خرید هفتاد عدد دستگاه غبار سنج لیزری است که بنا داریم با راه اندازی خط تولید صنعتی این دستگاه بزودی بتوانیم علاوه بر بازار داخلی در عرصه جهانی هم حضور داشته باشیم.  تولید این محصول می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی برای دانش آموختگان دانشگاه ها درآمد زایی و ارزآوری خوبی هم برای کشور ایجاد کند.

به گزارش مهر، در گذشته برای تخمین زمان خرابی فیلتر هوای توربین های گازی از اختلاف فشار هوای قبل و بعد، از فیلتر استفاده می شد که روش دقیقی برای تعیین زمان تعویض فیلتر نبود. از سوی دیگر ورود ذرات خارج از محدوده استاندارد موجب از کار افتادن توربین و خسارتهای سنگین به این تجهیزات حساس و گران قیمت می شود.

کیفیت هوای ورودی به توربین های گازی که در صنایع مختلف از جمله نیروگاه ها، پالایشگاه ها و خطوط انتقال سیالات کاربرد دارند، در بازدهی، توان و نیز طول عمر توربین موثر است. فناوری غبارسنج لیزری نمونه ای موفق از تکمیل زنجیره تبدیل علم به محصول در ایران است. قدم بعدی هموار شدن مسیر تجاری سازی این فناوری و ورودش به صنعت است

کد خبر 2789995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha