۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۶

آیت الله میرعمادی مطرح کرد:

انسان شناسی یکی از راههای رسیدن به کمال است

 انسان شناسی یکی از راههای رسیدن به کمال است

خرم آباد - نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: یکی از راههای رسیدن انسان به کمال و سعادت را انسان شناسی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیداحمد میرعمادی صبح دوشنبه در جلسه تفسیر آیه ۱۱ سوره فاطر با بیان اینکه انسان شناسی یکی از راههای رسیدن به کمال و سعادت است، اظهار داشت: انسان موجودی پیچیده و ناشناخته بوده که زوایای گوناگون انسان شناخته شده نیست.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ مسئله انسان شناسی مطرح بوده است، عنوان کرد: گرچه بشر تاکنون تلاش کرده خود را بشناسد و مسائل انسان شناسی زیادی مطرح شده اما زوایای مختلفی باقی مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه تنها کسی که انسان را می شناسد خدای متعال است، ادامه داد: مهمترین بخش انسان شناسی مربوط به آفرینش و خلقت انسان است.

آیت الله میرعمادی انسان را موجودی با دو بعد جسم و روح دانست و تصریح کرد: جسم ریشه در خاک و روح مربوط به خداوند متعال است و بهترین راه برای شناخت مراحل آفرینش انسان قرآن است.

وی آفرینش انسان را دو بخش دانست و افزود: بخش اول آفرینش انسان نخستین همان آدم ابوالبشر بوده و بخش دوم آفرینش نسل آدم است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه آفرینش آدم ابوالبشر از نظر قرآن شش مرحله داشته است، خاطرنشان کرد: آوردن خاک، اضافه کردن آب به آن و تبدیل شدن به گل، سرشتن گل، خشک شدن آن، تکمیل اندام و شکل و صورت و دمیدن روح شش مرحله آفرینش انسان نخستین هستند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه آفرینش نسل انسان نیز طبق قرآن شش مرحله دارد، بیان داشت: نطفه، علقه، مضغه، پیدایش استخوان، شکل و صورت و دمیدن روح شش مرحله آفرینش نسل انسان هستند.

وی عنوان کرد: دمیدن روح بین آفرینش آدم ابوالبشر و نسل انسان مشترک است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه آیه ۱۱ سوره فاطر سه مرحله از مراحل آفرینش را بیان کرده است، ادامه داد: این سه مرحله آفرینش نخستین انسان از خاک، آفرینش نسل انسان از نطفه و مرحله زوجیت برای تداوم نسل هستند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه قسمت دوم آیه به علم خداوند اشاره دارد، تصریح کرد: خدای متعال از سه مسئله حمل که همان دوران بارداری و مذکر و مونث بودن حمل است، وضع حمل و طول عمر افراد خبر دارد که هیچکس از آنها آگاه نبوده و برای خداوند بسیار آسان است.

وی به درس هایی که این آیه به انسان می دهد اشاره کرد و افزود: این آیه نشانه های قدرت و علم خدای متعال را بیان می کند که از خاک بی جان و مرده، انسان عاقل، هوشیار و مبتکر آفریده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد خاطرنشان کرد: خلق انسان رشید و مجهز به حواس پنج گانه و استعدادهای فراوان از نطفه بی ارزش انسان درس دیگری از آیه ۱۱ سوره مبارکه فاطر است.

آیت الله میرعمادی تعیین جنسیت و تناسب بین آنها را دیگر درس این آیه دانست و یادآور شد: نتیجه بررسی محققان نشان می دهد صرف نظر از رخ دادن عوامل طبیعی، آفرینش دختر و پسر متناسب و به یک اندازه است که حساب گری خداوند متعال را نشان می دهد.

وی توجه به حیات جنین در شکم مادر را درس دیگر این آیه دانست و عنوان کرد: مرحله تولد نیز یک مرحله عجیب و یک انقلاب است که همه اینها نشانه های قدرت خداوند متعال و برای او بسیار آسان است.

 
کد خبر 2790074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha