ويكتور گولچنكو، كارگردان نمايش "باغ آلبالو" از كشور روسيه در گفتگو با خبرنگار تئاتر "مهر" درباره سبك نمايشي و اجرايي كارش گفت: "زيبايي تئاتر به اين است كه همه شيوهها و سبكهاي تئاتري را كنار هم جمع كنيم و بتوانيم يك اجراي خوب داشته باشيم. براي همين ما از استانيسلاوسكي و مهير هولد و ساير شيوهها براي بالا بردن قدرت اجراي نمايشمان استفاده ميكنيم."
ويكتور گولچنكو، كارگردان "باغ آلبالو" در كنار بازيگر نقش لوپاخين
وي افزود: "براي اينكه ما يك نمايش را كار كنيم، در ابتدا بررسي ميكنيم كه اين نمايش چه جنبههاي هنري دارد و اصلا چه ميخواهد به ما بگويد. بعد از اينكه همه اين مراحل را پشت سر گذاشتيم و نمايشنامه را خوب درك كرديم، شروع به تمرين ميكنيم و اگر بخواهيم هر روز تمرين كنيم، سه ماه كافيست. ولي اگر تمرينهاي ما مداوم نباشد، تا نه ماه به تمرين ادامه ميدهيم."
وي ادامه داد: "تئاتر هزينهبر است و ما از شركتهاي خصوصي براي تامين هزينههايمان استفاده ميكنيم. به بازيگران هم بر اساس اينكه از چه گروهي هستند پول ميدهيم. اگر براي گروه خودمان باشند، از حقوق مشخص آن گروه ميگيرند. ولي اگر براي گروه ديگري باشند، قرارداد ميبنديم و بر اساس قرارداد دستمزد ميدهيم."
گولچنكو گفت: "ما در انتخاب متنها آزاديم و مانند سابق ديگر هيچگونه سانسوري براي اجراي نمايشها وجود ندارد. درآمد مالي از راه تئاتر تنها كفاف بازيگران را نميدهد و آنها مجبورند در سينما، تلويزيون و تيزرهاي تبليغاتي هم بازي كنند."
وي افزود: "در مسكو تنها 480 تئاتر در حال فعاليت است. 80 درصد اين تئاترها را تئاترهاي دراماتيك تشكيل ميدهد و 20 درصد بقيه به تئاتر كودكان اختصاص دارد. در كنار همه اينها تئاترهاي دولتي وجود دارد كه بيشتر اپرا و باله است."
وي ادامه داد: "دولت از تئاترهاي خصوصي حمايت نميكند و از طريق مسابقاتي كه برگزار ميكند، سعي دارد تا اين حمايت نكردنش را به نوعي جبران كند. ولي در مجموع حمايت چنداني نميكند."
وي تماشاگران ايراني را ويژه دانست و استقبال آنها را بسيار ارزنده خواند. او معتقد بود كه جشنواره تئاتر فجر با ادامه دادن همين مسير و نزديك شدن به الگوهاي مرسوم جهان ميتواند به يك جشنواره تئاتر بينالمللي تبديل شود.
نظر شما