۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸

یونان؛ انتخابی سرنوشت ساز و دودستگی مردم

یونان؛ انتخابی سرنوشت ساز و دودستگی مردم

مردم یونان فردا یکشنبه به پای صندوق های رای می روند تا در همه پرسی تعیین وضعیت آتی یونان شرکت کنند اما تظاهرات موافقان و مخالفان خروج از یورو موجب گسترش دودستگی در میان مردم این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، شب گذشته خیابان های آتن شاهد برگزاری تظاهرات از سوی موافقان و مخالفان برگزاری همه پرسی در خصوص وضعیت آتی اقتصادی این کشور بود. 

شمارش معکوس برای انجام رفراندوم در یونان شروع شده و تظاهرات موافقان و مخالفان شرایطی که کشورهای اروپایی برای ادامه کمک‌های مالی به این کشور وضع کرده‌اند در یونان در جریان است.

فردا یکشنبه (۵ ژوئیه/۱۴ تیر) مردم یونان به پای صندوق‌ها می‌روند تا در همه‌پرسی برای پاسخ به اقدامات اصلاحی در یونان رای دهند. پرسش کانونی در این همه‌پرسی این است که آیا مردم یونان با دریافت بسته کمک تازه‌ای از سوی وام‌دهندگان در قبال تحمل ریاضت‌های اقتصادی بیشتر موافق‌اند یا نه؟

نخست‌وزیر یونان از شهروندان کشورش خواسته است در همه‌پرسی یادشده بدون اما و اگر پاسخ منفی قاطعی بدهند.

برخی کارشناسان از نوع طرح سوال در این همه‌پرسی انتقاد کرده‌اند؟ به بیان ساده فرضا اگر در یک همه پرسی طرح شود آیا حاضر هستید به دلیل شرایط ریاضت اقتصادی، وضع زندگی‌تان روز به روز بدتر شود؟ روشن است که بسیاری از شهروندان به چنین پرسشی جواب منفی می‌دهند.

برخلاف آن‌چه مخالفان اتحادیه اروپا در یونان تبلیغ می‌کنند، مخالفت‌ها در اتحادیه اروپا با سازوکار اقتصادی یونان از طرف کشورهایی مانند آلمان نیست. کشورهای کوچکتری مانند اسلواکی که با سختی خود را به سطح استانداردهای اقتصادی اتحادیه اروپا رسانده‌اند، بزرگ‌ترین مخالفان یونان هستند.

کشورهای کوچک‌تر اروپا مانند اسلواکی می‌پرسند با وجود آن‌که استاندارهای اقتصادی اتحادیه اروپا را رعایت کرده‌اند چرا باید نسبت به کشوری مثل یونان، مثلا حقوق کمتری به بازنشستگان خود بپردازند؟

سه رکن اصلی که به یونان برای صرفه‌جویی بیشتر و تحمل ریاضت‌های تازه پیشنهاد شده عبارت‌اند از: افزایش سن بازنشستگی در یونان از ۶۲ به ۶۷ سال، افزایش مالیات بر ارزش افزوده و سرانجام خصوصی‌سازی بیشتر بخش‌های دولتی.

کد خبر 2850852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha