۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۶

معاون آب منطقه ای استان کرمانشاه:

دشت‌ های کرمانشاه به شرایط بحران آب نرسیده است/ لزوم مدیریت مصرف

دشت‌ های کرمانشاه به شرایط بحران آب نرسیده است/ لزوم مدیریت مصرف

کرمانشاه- معاون شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه، گفت: دشت های ممنوعه استان هنوز به شرایط بحران آب نرسیده اما چنانچه برداشت آب های زیرزمینی زیاد باشد و مدیریت نشود به زودی به مرحله بحران می رسند.

محمود رضا شهلایی در گفتگو با خبرنگار مهر، از بحران آب های زیرزمینی در کشور و استان کرمانشاه در نتیجه استفاده بی رویه از این منابع آبی به خصوص در بخش کشاورزی خبر داد.

وی با اشاره به گفته وزیر نیرو که «بخش اعظمی از دغدغه ما نجات دریاچه ارومیه است در حالی که خیلی از دریاچه های زیرزمینی ما رو به بحران است» گفت: متاسفانه با استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی به خصوص در بخش کشاورزی این منابع روز به روز در حال از دست رفتن است.

اجرای پروژه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در ۲۳ محدوده مطالعاتی کرمانشاه

وی اجرای پروژه «احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی» را از جمله اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری از این بحران دانست و تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۶۰۰ محدوده مطالعاتی در کشور برای این منظور مشخص شده که حدود ۳۵۰ محدوده آن دشت ممنوعه اعلام شده و کسی حق برداشت آب از این دشت ها را ندارد و مجوز کشاورزی برای این دشت ها صادر نخواهد شد.

معاون آب منطقه ای استان کرمانشاه، تصریح کرد: از محدوده های مطالعاتی در نظر گرفته شده در کشور ۲۳ محدوده در استان کرمانشاه بوده که از این تعداد نیز شش دشت آن ممنوعه اعلام شده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در کشور با کمبود ۱۱۰ میلیارد متر مکعبی منابع ذخیره آب روبرو هستیم و پروژه «احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی» در همین راستا و برای جلوگیری از بحران آب در نظر گرفته شده است.

شهلایی از جبران سالانه حدود شش میلیارد متر مکعب ذخایر آبی در نتیجه اجرای این طرح خبر داد و گفت: در صورت اجرای صحیح این طرح طی ۲۰ سال کل کمبود ذخایر آبی کشور جبران می شود.

وی به اجرای این طرح در ۲۳ محدوده مطالعاتی در استان کرمانشاه که شش محدوده آن نیز دشت ممنوعه است اشاره کرد و از تخصیص هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای آن خبر داد.

افزایش ۱۰ برابری اعتبارات احیای آب های زیرزمینی در استان طی امسال

معاون حفظ و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه ‌ای استان کرمانشاه اعتبارات سال گذشته این طرح را ۸۸۰ میلیون تومان عنوان کرد و از افزایش ۱۰ برابری آن طی امسال خبر داد.

وی افزود: بنابر تصمیم وزارت نیرو استان هایی که شرایط نامناسبتری در این زمینه دارند در اولویت اعتبارات قرار می گیرند اما هر استانی نیز که نسبت به اعتبارات دریافتی اقدامات مناسبتری را انجام دهد می تواند اعتبارات بیشتری جذب کند.

شهلایی گفت: خوشبختانه هنوز دشت های ممنوعه استان کرمانشاه به شرایط بحران نرسیده اما چنانچه برداشت آب های زیرزمینی زیاد باشد و مصرف آن مدیریت نشود به زودی به مرحله بحران خواهیم رسید و عکس این موضوع نیز صادق است و در صورت عدم برداشت از این دشت ها و توجه به این موضوع خصوصا در حوزه کشاورزی می توان شاهد احیا این منابع باشیم.

کد خبر 2851962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha