برای اولین بار اتفاق افتاد؛

حضور ژاپن در رزمایش مشترک آمریکا و استرالیا/ تقابل با چین

حضور ژاپن در رزمایش مشترک آمریکا و استرالیا/ تقابل با چین

ژاپن برای نخستین بار در رزمایش مشترک آمریکا – استرالیا شرکت می کند. بهانه حضور نیروهای ژاپنی در این نمایش جنگی، آمادگی برای مقابله با قدرت رو به رشد چین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، آمریکا و استرالیا امروز یکشنبه رزمایش مشترک خود را در کویین لند و بخش هایی از شمال استرالیا آغاز کردند. این مانور که هر دو سال یک بار انجام می گیرد امسال پذیرای ژاپن به عنوان مهمان ویژه ای است که برای نخستین بار به بهانه افزایش تنش با رقیب آسیایی خود، چین، به مانور نظامی «طلسم سابر» پیوسته است.

به این ترتیب، حدود ۴۰ نیروی نظامی از ارتش ژاپن، برای حضور در رزمایشی که تا ۲۱ ام ماه میلادی جاری ادامه خواهد داشت، به ۳۰ هزار پرسنل آمریکایی و استرالیایی می پیوندند. در این میان، ۵۰۰ نیروی نظامی نیوزلند نیز در این نمایش جنگی دخیل هستند.

«تونی ابوت» نخست وزیر استرالیا نیز با اشاره به چالش های موجود در جهان به ویژه خاورمیانه اتحاد کشورش با آمریکا را بسیار مهم توصیف کرد.

این ششمین بار است که رزمایش مشترک آمریکا و استرالیا همزمان با افزایش نفوذ اقتصادی و راهبردی چین برگزار می شود. در این میان، حضور هرچند اندک نیروهای ژاپنی اگر چه به مذاق پکن خوش نخواهد آمد، امر دور از انتظاری نیز تلقی نمی شود.

استرالیا اخیرا روابط امنیتی خود را با ژاپن افزایش داده است. ضمنا دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، به دنبال تصویب بسته دفاعی است که به این کشور برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم اجازه حضور در جنگ های خارجی را به بهانه دفاع از همپیمانانی نظیر آمریکا می دهد.

واشنگتن با مالکیت پکن بر دریای چین جنوبی مخالف است و می خواهد پای توکیو را هم به منازعات ارضی این منطقه باز کند؛ حال آنکه ژاپن اصلا عضو کشورهای واقع در دریای چین جنوبی محسوب نمی شود و تنها ایفای نقش بیشتری را در معادلات بین المللی خواستار است.

کد خبر 2852122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha