۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۶

همایش «فلسطین، وحدت، آزادی» در پيشاور پاكستان برگزار شد

همایش «فلسطین، وحدت، آزادی» در پيشاور پاكستان برگزار شد

خانه فرهنگ ايران در پيشاور، همایش «فلسطین، وحدت، آزادی» را همزمان با روز قدس در محل تالار امام خمینی (ره) اين خانه فرهنگ برگزار كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس، همایشی با حضور سید همایون امیرخلیلی، سرپرست سرکنسولگری كشورمان در پیشاور، قبله ایاز، رییس اسبق دانشگاه پیشاور و دانشگاه  اسلامیه کالج پیشاور، مولانا شعیب، رییس علما و مشایخ پاکستان، مولانا شبیه الحسن، جانشین صوفی بزرگ ضیاء الحسن مردان، حجت‌الاسلام آقی عابدحسین شاکری، امام جمعه و جماعت مدرسه شهید عارف‌الحسینی و مولانا یونس مداح، معروف مردان بلبل مدینه عصر روز سه‌شنبه شانزدهم تیر،  برگزار شد.

سید همایون امیرخلیلی، سرپرست سرکنسولگری كشورمان در پیشاور در آغاز این مراسم در سخنانی با درود بر روح امام خمینی (ره) بانی روز قدس، گفت: مسأله فلسطین و قدس به عنوان مهم‌ترین دغدغه جهان اسلام همچنان اولویت نخست مسلمانان بوده و سمبل همبستگی و نقطعه ثقل وحدت اسلامی در مواجهه با رژیم اشغالگر صهیونیست است. ملت و دولت ایران همیشه بر حمایت همه‌جانبه از حقوق ملت فلسین تأکید داشته و آزادسازی تمام سرزمین‌های اشغالی به ویژه قدس شریف، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین مادری، آزادشدن همه فلسطینیان در بند رژیم صهیونیستی و برگزاری یک انتخابات شفاف و آزاد بدون هرگونه دخالت خارجی و با حضور همه فلسیطینیان برای تعیین سرنوشتشان، تنها راه‌حل عادلانه  برای رسیدن به صلحی واقعی می‌داند.

وی افزود: ایران از همبستگی و مقاومت گروه‌های فلسطنی در برابر رژیم صهیونیستی و آشتی ملی که وحدت فلسطینی‌ها را به دنبال داشته و اتخاذ تصمیمی برای تحقق آرمان‌های ارزشمند این ملت در مقابله با زیادی‌خواهی رژیم اشغالگر قدس باشد، استقبال می‌كند.

امیرخلیلی در پایان سخنان خود از دو ملت و دولت ایران و پاکستان به منظور ایجاد بنیانی برای وحدت جهان اسلام، خواستار گام‌های بلندی در راستای تحکیم پیوندها و روابط برادرانه شد.

سخنران بعدی قبله ایاز، رییس اسبق دانشگاه پیشاور و دانشگاه اسلامیه کالج بود كه در سخنانی نقش بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) برای بیداری جهان اسلام را سرنوشت‌ساز دانست و در ادامه گفت: اگر امام خمینی (ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس تعیین نمی‌کرد، امروز در سراسر جهان این روز باعظمت برگزار نمی‌شد. راهپیمایی‌های جهان اسلام نشانگر آن است که ما بیدار هستیم و فلسطین و فلسطینی‌ها را به فراموشی نسپرده‌ایم.

حجت‌الاسلام آقی عابدحسین شاکری، امام جمعه و جماعت مدرسه شهید عارف‌الحسینی، دیگر سخنران این مراسم هم اظهار کرد: وقتی امام خمینی (ره) فرمود شرکت در راهپیمایی قدس وظیفه مسلمانان است؛ پس لازم است ما این فرموده امام را جدی بگیریم و همان طور که نماز، روزه و ... را وظیفه می‌دانیم، شرکت در راهپیمایی را نیز وظیفه خود بدانیم.

وی تأكید كرد: قدس نکته ثقل و مرکز اسلام است.

مولانا شعیب، رییس سازمان جهانی علما و مشایخ پاكستان هم گفت: امروزه کشورهای اسلامی با داشتن همه امکانت دچار پریشانی هستند. عربستان سعودی پریشان، عراق و سوریه و یمن و افغانستان و ... پریشان. اگر کمی فکر کنیم، آشکار خواهد شد که  سبب پریشانی برادران ما خود آنها هستند که دیکته استکبار را قبول می‌کنند و هیچ به فکر اتحاد و همبستگی باهم نیستند.

وی افزود: صدای وحدت و اتحاد تنها از کشور جمهوری اسلامی ایران بلند می‌شود و در راه اتحاد جهان اسلام مشکلات زیادی به جان خود می‌خرند.

در پایان نیز مولانا یونس، ابیاتی را در وصف اهل بیت (ع) دكلمه كرد و حضار را به همراهی با خود فراخواند.

همایش با دعای خیر مولانا شبیه الحسن، جانشین پیر طریقت حضرت ضیاءالحسن از شهر مردان به کار خود پایان داد.

کنفرانس روز قدس در باشگاه خبرنگاران پیشاور پاكستان برگزار شد

به مناسبت فرارسیدن روز قدس، خانه فرهنگ ایران در پیشاور اقدام به برگزاری كنفرانس روز قدس در محل باشگاه خبرنگاران پیشاور كرد.

این كنفرانس عصر روز چهارشنبه هفدهم تیر با حضور علمای شیعه و سنی آغاز شد و مولوی محمود الحسن، دبیرکل سازمان جهانی علما و مشایخ پاكستان در ابتدای آن گفت: اول باید دید که چطور شد دشمن توانست مسلمانان را زیردست خود قرار دهد؛ اگر از اول نگاه کنید درمی‌یابید که آن چیزی که مسلمانان را به این روز درآورد چیزی نبود غیر از بین رفتن قدرت روحانی و اتحادشان. اگر امروز مسلمانان اختلافات را کنار بگذارند، فردا بیت‌المقدس آزاد خواهد شد.

همچنین خالد ایوب، رییس انجمن کاروان در سخنان اظهار كرد: خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) همیشه مسلمانان را از تفرقه منع کرده‌اند؛ ولی عناد و ذات بد ما خودمان را در تفرقه‌ها تقسیم کرده است و به همین خاطر سرزمین مقدس و پاک قدس، امروز در دستان غاصب اسرائیل هست.

وی تأكید كرد: هیچ وقت اجازه نخواهیم داد که این سرزمین پاک و مقدس و مسکن انبیاء (ع) در دستان اسرائیل غاصب باشد. ما همه مسلمانان را مجبور خواهیم کرد که کمک کنند تا این رژیم غاصب را از زمین فلسطین بیرون کنیم. البته نباید تنها حرف بزنیم؛ بلکه باید حتماً عمل كنیم. اولین قدمی که در این راه باید برداشت این هست که ما همه مصنوعات و محصولات اسرائیل را تحریم کنیم و از آن استفاده نکنیم.

خالد ایوب، ادامه داد: برای آزادی فلسطین دو راه وجود دارد، یک راه دفاع که ما تاکنون همین کار را کردیم و در گفتمان‌‌ها و در راهپیمایی‌ها و در کنفرانس‌ها از فلیسطینی‌ها حمایت کردیم و از آنها دفاع کردیم؛ ولی نشد. الان وقت راه دوم است و راه دوم، جهاد است.

در ادامه مولوی اقبال حیدری، از جمعیت علمای اسلام پاكستان، گفت: باید اختلافات را کنار بگذاریم و قرآن را راهنمای خود قرار دهیم که در آن حل همه مشکلات وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر امروز مسلمانان راه قرآن را راه خود قرار دهند، توان آن را خواهیم یافت که بیت‌المقدس را از دست رژیم اسرائیل آزاد کنیم.

مولانا محمد شعیب، از علمای اهل تسنن پاكستان، دیگر سخنران این كنفرانس اظهار كرد: امروز کل جهان اسلام با مشکلات زیادی روبروست و این همه مشکلات به دلی این است که دشمنان اسلام می‌خواهند آن مسأله اصلی را فراموش کنند که بیرون کردن اسرائیل از زمین‌های فلسطین است.

علامه عابد حسین شاکری، از علمای شیعه پیشاور، آخرین سخنران این كنفرانس در سخنان خود بیان كرد: امروز ما یک هدف داریم و آن آزادی فلسطین، قبله اول مسلمانان است. حصول این هدف هم خیلی آسان است و هم خیلی مشکل. راه آسان این است که حکمرانان ما امروز به آمریکا بگویند که چون شما از اسرائیل حمایت می‌کنید در کشور ما جایی برای شما نیست و دیپلمات‌های خود را از کشور آمریکا فرابخوانند و دیپلمات‌های آنان را از کشور خود بیرون کنند.

وی ادامه داد: اگر امروز علمای  اسلام، مفتیان و مجتهدین مثل فتوای تاریخی آقای میرزای شیرازی بدهند، مثل فتوی تاریخی امام که علیه سلمان رشدی داده بودند، فتوایی صادر کنند که استفاده از محصولات اسرائیل حرام است، دیگر شما خودتان بگوید که در چند روز این مسأله حل خواهد شد؟

 

کد خبر 2856119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha