۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۸

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:

تلفات طاعون نشخوارکنندگان هفتادقله به ۲۱۷ رأس رسید

تلفات طاعون نشخوارکنندگان هفتادقله به ۲۱۷ رأس رسید

اراک- مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کل و بز منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک به ۲۱۷ راس رسید.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این تعداد تلفات مربوط به بررسی های انجام شده تا روز نوزدهم تیرماه است و در روزهای آینده پایش های جمعی منطقه با حضور نیروهای اداره کل محیط زیست، دامپزشکی، منابع طبیعی و همچنین برخی تشکل های زیست محیطی استان مرکزی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه احتمال می رود حضور دام های اهلی ساکن یا عشایری آلوده در منطقه هفتادقله عامل شیوع این بیماری باشد، اظهار داشت: وجود زیستگاه مشترک، مرتع مشترک و آبشخور مشترک بین دام های آلوده و سالم سبب انتقال این بیماری می شود.

کارنامی اظهار داشت: خساراتی که بر اثر شیوع بیماری طاعون متوجه محیط زیست منطقه هفتادقله شده بسیار بالاست اما سعی داریم با اقداماتی همچون ضدعفونی کردن آبشخورها و پاک سازی منطقه از شیوع بیشتر بیماری و افزایش خسارات مادی و زیست محیطی این بیماری جلوگیری کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی افزود: در پیگیری ها و جلسات، کمک ها و اعتباراتی از سوی استانداری مرکزی برای مقابله با این بیماری تخصیص یافته و همچنین سازمان محیط زیست نیز در این راستا دارو و سایر موارد مورد نیاز را در اختیار حفاظت محیط زیست استان مرکزی قرار داده است.

وی با بیان اینکه منطقه هفتادقله همچنان در قرنطینه است، تصریح کرد: در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری با استان های همجوار نیز مکاتباتی انجام شده تا دام های مناطق هم مرز با استان مرکزی را بررسی کرده و در صورت لزوم اقدام به واکسیناسیون این دام ها شود.

کارنامی یادآور شد: در شهرستان های خمین، دلیجان و محلات نیز که با منطقه هفتادقله همجوار هستند نیز پایش دام ها صورت گرفته و تاکنون هیچ موردی از ابتلای دام به این بیماری گزارش نشده است.

گفتنی است حیات وحش استان مرکزی برای نخستین بار در دهه های اخیر است که با این بیماری مواجه شده و انتظار می رود با اقداماتی نظیر واکسینه کردن دام های اهلی منطقه و اطراف آن، نظارت و کنترل هرچه بیشتر در منطقه، دفن بهداشتی لاشه ها، تمیزکردن و پاک سازی آبشخورها، ارائه آموزش های لازم و اطلاع رسانی مناسب به دامداران، بتوان از روند رو به افزایش این بیماری کاسته و آن را مهار کرد.

کد خبر 2856220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha