۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶

خبر مهر تائید شد؛

فیپای آثار تجدیدچاپی ۳ روزه و چاپ اول حداکثر ۱۰ روزه صادر می‌شود

فیپای آثار تجدیدچاپی ۳ روزه و چاپ اول حداکثر ۱۰ روزه صادر می‌شود

سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام کرد: مدت زمان تحویل فیپا برای كتاب‌های تجدید چاپی ۳ روز كاری، كتاب‌هایی كه قبلاً توسط ناشر دیگری چاپ شده باشند، ۵ روز كاری و كتاب‌های چاپ نخست حداكثر ۱۰ روز كاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در اطلاعیه اداره كل پردازش و سازماندهی آمده است: به آگاهی می‌رساند با توجه به صدور فیپای مختصر در ماه‌های اخیر و بررسی نظرات گوناگون، درباره نحوه ادامه كار فیپا، سه جلسه تخصصی با حضور مسئولان و كارشناسان ارشد كتابخانه ملی، متخصصان و صاحب نظران حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و ناشران محترم برگزار و پس از بحث و تبادل نظر، تصمیمات زیر اتخاذ شد كه از تاریخ ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ اجرا می‌شود:

۱. فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا) از وظایف قانونی سازمان اسناد و كتابخانه ملی است لذا ادامه خواهد داشت.

۲. فیپا برای ناشران همراه با اطلاعات تحلیلی (موضوع و رده) صادر خواهد شد.

۳. برای ارتقای كیفیت فهرست نویسی پیش از انتشار و احتراز از كاستی‌ها، با عنایت به نظرات كتابداران و خبرگان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، مدت زمان تحویل فیپا به شرح زیر تعیین می‌شود: برای كتاب‌های تجدید چاپی ۳ روز كاری، برای كتاب‌هایی كه قبلاً توسط ناشر دیگری چاپ شده باشد ۵ روز كاری، برای كتاب‌های چاپ نخست حداكثر ۱۰ روز كاری.

۴. در صورتی‌كه به هر دلیل، اثری بعد از ۲ سال از دریافت فیپا منتشر نشود، فیپای صادره باطل و از بانك كتابشناسی ملی حذف خواهد شد.

۵. به منظور تسریع در ارائه خدمات، ضرورت دارد ناشران محترم در خصوص موارد ذیل همكاری کنند: شماره تماس ضروری و پست الكترونیكی خود را اعلام کنند، اطلاعات و مدارك لازم برای مستندسازی اسامی پدیدآورندگان اثر اعم از نویسنده، مترجم، ویراستار علمی و ... و مستندسازی نام سازمان‌ها را ارسال کنند، در صورت انتشار كتاب با موضوعات جدید، موضوعات پیشنهادی خود را ارائه کنند، برای كتاب‌های ترجمه، صفحه عنوان اصلی را ارسال کنند، در صورت تغییر در اطلاعات كتابشناسی اعم از عنوان، ناشر، ناشر همكار، پدیدآورندگان، ترتیب نام پدیدآورندگان، اضافه شدن فروست و ... مراتب را به صورت كتبی به واحد فیپا اطلاع دهند، در صورتی‌كه انتشار كتابی كه برای آن فیپا صادر شده است، به هر دلیل متوقف شده باشد، لازم است مراتب به صورت كتبی به واحد فیپا اعلام تا ركورد مذكور از بانك كتابشناسی حذف شود، برای پیگیری كارهای خود به یكی از روشهای زیر اقدام کنند: تماس با سامانه تلفن گویای فیپا از طریق شماره  ۸۱۹۱۱۳۲ و ارسال ایمیل به آدرس fipa@nlai.ir

در این اطلاعیه همچنین آمده است: با راه اندازی سامانه‌ی تلفن گویای فیپا، شماره‌های ۳۱۰۴ و ۳۱۰۷ كه پیش از این به منظور پاسخگویی به ناشران محترم در نظر گرفته شده بود، از دسترس خارج می‌شود.

بر گزارش مهر، پیش از این خبرگزاری مهر از قول سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام کرده بود: «مقرر شده است که ما در مورد صدور فیپا برای کتاب‌های جدید ۱۰ روز کاری فرصت قائل شویم». مهر همچنین در خبری دیگر از قول غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی نوشته بود: «در طرح جدید صدور فیپا برای کتاب های تجدید چاپی به سه روز کاهش یافته است».

کد خبر 2858651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha