۲۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲

سهراب سلیمی در گفتگو با مهر:

واسلاو هاول بر صحنه تئاتر جان می‌گیرد/ بازتولید یک اثر موفق

واسلاو هاول بر صحنه تئاتر جان می‌گیرد/ بازتولید یک اثر موفق

سهراب سلیمی کارگردان تئاتر از اجرای نمایش «ون‌یک» نوشته واسلاو هاول که برشی از زندگی این متفکر، نویسنده و سیاستمدار اهل چک است در تماشاخانه باران خبر داد.

سهراب سلیمی کارگردان و مدرس تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش در این حوزه به خبرنگار مهر گفت: حدود سه هفته است که تمرین‌های نمایش جدیدم را که «ون‌یک» نام دارد، آغاز کرده ام. این اثر نمایشی در واقع بازتولید یک نمایش قدیمی است که سال ۸۳ با نام «سه گانه وانیک» در تالار چهارسو به صحنه رفت. این اثر نمایشی نوشته واسلاو هاول است و در اجرای قبلی به شکل یک تریلوژی و در سه اپیزود با نام های «احضار»، «گشایش» و «اعتراض» اجرا شد.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی زندگی واسلاو هاول سیاستمدار و نویسنده شناخته شده اهل چک را در مقاطع مختلف زمانی به تصویر می کشد. این نمایشنامه ترجمه خودم است و متن اصلی آن توسط دوستانم از آلمان برایم فراستاده شده است. از آنجا که این اجرا در سال ۸۳ با استقبال مخاطبان روبرو شد تصمیم به بازتولید آن گرفتم. البته در اجرای جدید قرار است قسمت های «احضار» و «گشایش» به شکل یکپارچه به صحنه بروند. واسلاو هاول در حوزه خودش از بهترین های ادبیات به حساب می آید و من نیز در هر دوره زمانی که آثارش را می خوانم برایم سوالات تازه‌ای به وجود می آید.

این مدرس تئاتر بیان کرد: این نمایش قصه زندگی یک نویسنده به نام ون‌یک است که در یک پروسه زمانی اتفافاتی را که برایش رخ داده، شرح می دهد. این نویسنده در واقع خود واسلاو هاول است؛ متفکر و نویسنده برجسته ای که دستی در سیاست داشت و در نهایت به رییس جمهوری کشور چک نیز رسید. او یکی از مهمترین درام نویسان زمانه خودش است و در این نمایشنامه شاهد برشی از زندگی او خواهیم بود.

کارگردان نمایش «خرده جنایت های زن و شوهری» در پایان درباره بازیگران این اثر نمایشی عنوان کرد: احمد ساعتچیان، رضا مولایی و شیوا اردویی بازیگران این اثر نمایشی هستند که قرار است از اوایل شهریور ماه اجرای خود را در تماشاخانه باران آغاز کند. فرانک حیدریان دستیار کارگردان نمایش است و کامران امید نیز موسیقی کار را ساخته است. برای طراحی صحنه نمایش نیز به یک جوان پویا و خلاق به نام نوید بهتویی اعتماد کرده و کار را به او سپرده ام.

سهراب سلیمی در چند سال اخیر چند نمایشنامه از آثار اریک امانوئل اشمیت نمایشنامه‌نویس شناخته شده فرانسوی از جمله «مهمان سرای دو دنیا»، « عشق لرزه»، «نوای اسرار آمیز»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری» را در ایران اجرا کرد که اجرای این آثار با استقبال روبرو شده اند. این هنرمند سال ۹۳ نمایش «مده‌آ» نوشته داریو فو را همراه با هنرجویان بازیگری اش در خانه نمایش باران به صحنه برده بود.

کد خبر 2859927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha