۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۸

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

فرصت دوماهه به آژانسهای مسافرتی/ ساخت کپرهای 5 ستاره

فرصت دوماهه به آژانسهای مسافرتی/ ساخت کپرهای 5 ستاره

مهلت اعطای مجوز به دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه گردشگری سلامت، ساخت کپرهای 5 ستاره و ثبت ملی کباب بناب به عنوان اثر ملی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته معاون گردشگری کشور خبر داد که دفاتر خدمات مسافرتی که مایل به فعالیت در حوزه گردشگری سلامت باشند دو ماه فرصت دارند تا مجوز مربوطه را از شورای راهبری گردشگری سلامت دریافت کنند.

مرتضی رحمانی موحد گفت: شورای راهبری گردشگری سلامت بین وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی و نظام پزشکی درباره تسریع در امور گردشگران سلامت تشکیل شد. چند ماه پیش شیوه‌نامه فعالیت دفاتر شرکت‌های علاقه مند به حوزه گردشگری سلامت را به استان‌ها ابلاغ کردیم. متاسفانه برخی از دفاتر خدمات مسافرتی مایل هستند که به صورت غیرقانونی در حوزه گردشگری سلامت فعالیت کنند. به آنها فرصت دو ماهه داده شده که خود را با شیوه نامه گردشگری سلامت تطبیق داده و مجوز فعالیت در این حوزه را دریافت کنند.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد:اگر دفاتر خدمات مسافرتی این مجوز را در اختیار نداشته و اقدام به پذیرش گردشگر سلامت کنند، قطعا با آنها برخورد قانونی می‌شود. به طور قطع کسانی که این مجوز را دریافت می‌کنند، از طرف اعضای شورای راهبری حمایت خواهند شد. تسهیلات روادید دریافت می‌کنند و در چارچوب فعالیت‌های مجاز قرار خواهند گرفت. همچنین می‌توانند برای توسعه کارهایشان، وام‌های توسعه‌ای بگیرند و در شبکه معرفی بازاریابی گردشگران سلامت معرفی شوند. اینها مزایایی است که به آنها از سوی نهادهای قانونی داده می‌شود.

واکنش به آتش سوزی های پی در پی در مشهد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین این هفته در حاشیه نشست خبری فراخوان دومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه تا چه زمانی باید شاهد اقدامات ناگوار از جمله آتش سوزی برای مسافران اقامتگاه‌های شهر مشهد بود و تازه آن زمان به فکر اقدام ضرب الاجل برای ساماندهی این واحدهای اقامتی کنیم، گفت: متاسفانه در مشهد با پدیده ای روبرو هستیم که هم فرصت است و هم تهدید. مشهد با جایگاه و محوریتی که در بحث گردشگری زیارتی دارد و وجود متبرک بارگاه امام رضا(ع)؛ خاستگاه توجه گردشگران داخلی و خارجی است. متناسب با این تقاضا و رویکرد زیرساخت هایی برای مشهد پیش بینی شده است اما زیرساخت های از تجانس لازم برای این میزبانی برخوردار نیست. علت آن هم اتفاقاتی است که در اقامتگاه ها می افتد. این واحدها ضوابط و استاندارد اقامت را ندارند ولی فعالند پس باید اراده قوی در مقابل آنها ایجاد شود.

رحمانی موحدی

عرضه توریست کارت ملی برای گردشگران خارجی در فرودگاه امام

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری درباره استفاده از توریست کارت ملی گفت: این توریست کارت اکنون در فرودگاه امام فعال است و هر گردشگر تا سقف پنج هزار دلار می تواند آن را در هر نوبت شارژ کند. حتی بانک های دیگر نیز متقاضی این کارت هستند که باید بررسی شود.

رحمانی موحد درباره آمار گردشگران ورودی در سه ماهه نخست امسال اعلام کرد: آمار سه ماهه را هنوز نداریم . باید آن را از پلیس مهاجرت دریافت کنیم.

رحمانی موحد همچنین آمار ورود گردشگران خارجی به کشور در سال ۹۳ را پنج میلیون و صد هزار نفر اعلام کرد.

بازگشت پرونده‌های غیرضرور به فهرست ملی

در دولت نهم و دهم تنها با این هدف که آمار ثبت پرونده‌های ملی در حوزه میراث ملموس و غیرملموس افزایش پیدا کند، موضوعات مختلف زندگی مردم ایران بررسی و به نام میراث معنوی در فهرست آثار ملی قرار می گرفت. این روند در دولت دهم افزایش چشم گیری داشت به نحوی که همایش‌های ثبت میراث ناملموس که در آن زمان به نام میراث معنوی اطلاق می‌شد، به صورت مکرر برگزار می‌شد.  پخت نان شیرمال در استان‌های مختلف، روش تهیه آلوی برغان، روش تهیه بستنی سنتی، آش نذری، آش شله قلمکار و... همه به عنوان یک اثر ملی در فهرست میراث ناملموس ثبت شده و حتی شماره ثبتی به خود اختصاص دادند.

همان زمان رسانه‌ها و بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی آتوسا مومنی، مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی کشور را برای ثبت چنین پرونده‌هایی مورد انتقاد قرار می دادند. وی نیز در دفاع از این اقدامات، به طور مثال روش تهیه بستنی سنتی را چنان مفتخرانه تعریف می‌کرد که گویی اتفاق بزرگی در کشور رخ داده است و اگر هر چه زودتر آن را در فهرست میراث ملی ثبت نکنیم، کشورهای دیگر آن را به نام خود در فهرست میراث جهانی ثبت خواهند کرد.

کباب بناب

به همین علت دیگر فرصتی نبود تا به بررسی پرونده‌هایی بپردازند که حقیقتا کشورهای دیگر در حال تهیه و ارسال آن به یونسکو بودند مانند اتفاقی که برای بازی چوگان و تار ایرانی افتاد و مسئولان میراث فرهنگی ایران چون درگیر و دار ثبت ملی نان شیرمال بودند، از ثبت چنین میراثی به نام کشورهای دیگر عقب ماندند.

اما اکنون در دولت یازدهم همان کارشناسان منتقد که ثبت چنین آثاری را مورد تمسخر قرار می‌دادند، درحال تکرار همان روند قبلی هستند. چراکه از اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی خبر رسیده که «روش تهیه کباب بناب» نیز در فهرست میراث ملی ایران به عنوان میراث ناملموس ثبت شده است.

 اجحاف در حق زیبایی‌های یک کشور

این هفته خبرگزاری مهر یک مهمان داشت. کارگاه عکاسی و خبرنگاری بحران با حضور افشین والی‌نژاد نماینده سابق خبرگزاری اسوشیتدپرس در ایران و عکاس مقیم فوکوشیما که با عکاسی از سونامی ژاپن در دنیا مشهور شد، در خبرگزاری مهر برگزار شد.

والی نژاد به بیان تجربیات خود در مناطق جنگی و مناطق بحران‌زده در کشورهای مختلف پرداخت و گفت: سال‌های زیادی به انعکاس اخبار و تصاویر مناطق بحران زده گذراندم اما اکنون در نظر دارم تا از زیبایی های ایران عکس بگیرم معتقدم همیشه نباید از کاستی‌ها شکایت کنیم بلکه باید بببینیم چه می توان کرد و چه باید کرد. به همین دلیل سفرم را به شهرهای مختلف ایران و دیدن جاذبه های گردشگری آغاز کرده ام اما این سفر تنها محدود به بناهای تاریخی نیست بلکه در نظر دارم تا مردم را نیز به تصویر بکشم.

کارگاه عکاسی بحران افشین والی نژاد در <a class=

می خواهم زیبایی‌های ایران را به جهان معرفی کنم

والی‌نژاد درباره سفر اخیرش به استان سیستان و بلوچستان صحبت کرد و گفت: این استان به حدی جاذبه دارد که می‌توان با ورود گردشگر به آن امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار داد. من از ناآگاهی خودم درباره این استان شرمسار شدم چون دیدم در این منطقه خشک، توت و شاتوت آن هم در این فصل کشت می‌شود و جاده سراوان به خاش را در ساعات پایانی شب و در امنیت کامل طی کردم. اگرچه من دچار بیماری‌های مختلفی شده‌ام اما می‌خواهم ادامه زندگی‌ام را برای پیدا کردن زیبایی‌ها بگذرانم و می خواهم در شناخت ایران به مردم جهان کار کنم.

ساخت هتلهایی با ظاهر کپری و امکانات هتل پنج ستاره!

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست مشترک با  سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم تصریح کرد: در طرح ۱۴ معصوم که با تامین اعتبار اجرایی می شود، ۱۴ نقطه دارای ظرفیت گردشگری از جمله مناطق کویری انتخاب شدند. با ایجاد هتل هایی که ظاهر کپر مانند دارند اما در داخل امکانات هتل ۵ ستاره را دارا هستند به گردشگران داخلی و خارجی ارائه خدمات  می شود، نام ۱۴ معصوم نیز به دلیل قداست این نام و نیز ایجاد انگیزه برای این طرح در نظر گرفته شده است.
 

کد خبر 2860168

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha