۲۲ بهمن ۱۳۸۴، ۹:۳۸

امروز در تاريخ

امروز در تاريخ

خبرگزاري مهر : امروز شنبه بيست و دوم بهمن ماه سال1384 هجري شمسي ، مصادف است با دوازدهم محرم الحرام سال 1427هجري قمري و برابراست با يازدهم فوريه سال 2006 ميلادي .

شهادت امام زين العابدين (ع) :
حضرت على بن الحسين (ع) ، سه سال پيش از شهادت امام على (ع) در روز پنجم شعبان سال 38 هجرى يا 15 جمادى الاولى همان سال، در مدينه ديده به جهان گشود . مادر مكرمه آن حضرت  ، شهربانو  و پدر بزرگوارشان  حضرت امام  حسين ع است . سجاد و زين العابدين از القاب مشهور آن امام همام  مي باشد و اين القاب به دليل كثرت عبادت به آن حضرت اطلاق شده است .  آن امام همام  در طول عمر پر بر كتشان و در حوزه سياسي  براى پيش راندن مسلمانان به سوى نفرت از بني اميه و افزودن حس مبارزه جويى با آنان، تلاش هاى موثرى  را به انجام  رساندند و در  فرصتهاي مختلف ، مردم را بر ضد امويان تحريك مي كردند. آن امام همام  براى آگاهى مردم، شيوه دعا را به كار گرفتند ، به گونه اي كه به گفته بسياري از عالمان علوم اسلامي دعاهاى آن حضرت، بازگو كننده رويدادهاى عصر آن حضرت اند .صحيفه سجاديه كه به زبور آل محمد مشهور است، اثر بي نظيرى است كه در جهان اسلام،  پيوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان قرار گرفته است .
از ديگر آثار ارزنده به جا مانده از امام سجاد(ع )، مجموعه اى تربيتى و اخلاقى است به نام رساله الحقوق  است كه امام(ع ) در آن وظايف گوناگون انسان را در برابر خدا ، خود و ديگران، با بيانى شيوا و گويا بيان كرده است. فعاليت هاي امام ع در حوزه اجتماعي نيز سر آمد همگان است . آن حضرت  در طول عمر پر بر كتشان  خدمات بسياري  به بخش محروم جامعه آن ديار اعطا كردند كه  رسيدگى به درماندگان، يتيمان، تهيدستان و بردگان  بخشي از آنها ست .برخي از روايات بر اين  نكته تاكيد دارند كه آن حضرت، هزينه زندگى صد خانواده تهيدست را عهده دار بود. بخش عمده اي اززندگي امام سجاد ع  در واقعه كربلا و وقايع پس از آن مي گذرد . آن حضرت به دليل برخي كسالت هاي جسماني اجازه حضور در ميدان نبرد را نيافتند و وظيفه خود را در پيام رساني واقعه كربلا و همچنين افشاي طريق حكام  جائر  وشرح دقيق واقعه كربلا براي عامه مردم به انجام رسانيدند  . آن امام همام سرانجام و در روز 12 و يا 25 محرم سال 95 هجرى، درمدينه، به دسيسه هشام بن عبدالملك، مسموم گرديد و در 56 سالگى به شهادت رسيد. مدفن آن حضرت در قبرستان بقيع در مدينه منوره واقع شده است.

ورود كاروان اسيران كربلا به كوفه :
در چنين روزي در سال 61 ه ق كاروان اسيران كربلا وارد  كوفه شد . مردم كوفه در خيابانهاي اين شهر  جمع شده بودند. برخي از مردم كوفه خرما و نان و گردو براي اسيران آورده بودند. در اين ميان زينب (س) گفت: صدقه برخانواده  پيامبر، حرام است و نان و خرما و گردوي مردم كوفه را به كناري انداخت. همان روز، يا روز بعد، مردم قبيله بني اسد كه در نزديكي كربلا در «غاضريه» زندگي مي كردند پيكرهاي فرزندان و دوستان و ياران پيامبر (ص) و علي (ع) را كه رها مانده بودند، جمع كردند و بر آنان نماز خواندند، و امام حسين (ع) را در نقطه اي كه امروز مرقد اوست، ‌دفن كردند.
حضرت زينب س  در ميان كوفيان چنين فرمودند :
«مردم كوفه! مردم مكار و فريبكار! مردم خوار و بي مقدار! بگرييد كه هميشه ديده هاتان گريان و سينه هاتان بريان باد! زني رشته باف را مانيد كه آنچه را استوار بافته است، از هم جدا سازد. پيمانهاي شما دروغ است و چراغ ايمانتان بي فروغ. مردمي هستيد لاف زن و بلند پرواز! خودنما و حيلت ساز! دوست كش و دشمن نواز! چون سبزه  پارگين، درون بو گنده، برون سبز و رنگين، نابكار چون سنگ گور نقره آگين، چه زشت كاري كرديد! خشم خدا را خريديد و در آتش دوزخ جاويد خزيديد، مي گرييد؟! بگرييد! كه سزاور گريستنيد، نه در خور شادمان زيستن. داغ ننگي بر خود نهاديد كه روزگاران برآيد و آن ننگ نزدايد. اين ننگ را چگونه مي شوييد؟ و پاسخ كشتن فرزند پيغمبر را چه مي گوييد؟ سيد جوانان بهشت و چراغ راه شما مردم زشت،‌ كه در سختي يارتان بود و در بلاها غمخوار. نيست و نابود شويد اي مردم داغدار.هر آينه باد در دست داريد و در معامله اي كه كرديد زيانكار ! و به خشم خدا گرفتار و خواري و مذلت بر شما باد. كاري سخت زشت كرديد، كه بيم مي رود آسمانها شكافته شود و زمين كافته و كوهها از هم گداخته. مي دانيد چگونه جگر رسول خدا را خستيد؟‌و حرمت او را شكستيد و چه خوني ريختيد؟‌و چه خاكي بر سر بيخيتيد؟ زشت و نابخردانه كاري كرديد؛ كه زمين و آسمان از شر آن لبريز است و شگفت مداريد كه چشم فلك خونريز است. همانا عذاب آخرت سخت تر است و زيانكاران را نه يار و نه ياور است.اين مهلت، شما را فريفته نگرداند! كه خدا گناهكاران را زودازود به كيفر نمي رساند و سرانجام خون مظلوم را مي ستاند. اما مراقب ما و شماست و گناهكار را به دوزخ مي كشاند.» صداي مردم كوفه به گريه و ندبه بلند شده بود... 
نوشته اند در كوفه در قصر ابن زياد بار عام داده بودند، تا همه مردم حاضر شوند و در جشن پيروزي ابن زياد شركت كنند. اسيران وارد مجلس ابن زياد شدند. زينب (س) كهن ترين جامه ها خود را پوشيده بود. آرام و ناشناس در كناري نشسته بود. فضه و سلمي و...  دور او را گرفته بودند. عبيدالله كه به احتمال بسيار زينب (س) را شناخته بود براي تحقير پرسيد: اين زن كيست؟ زينب (س) به او پاسخي نداد. سه بار پرسيد: زينب (س) همچنان خاموش بود. يكي از زنان گفت: «اين زينب (س) است، دختر فاطمه (س) .

 ـ عبيدالله بن زياد همه خشم خود را در جمله اي خلاصه كرد و گفت: سپاس خداوندي را كه شما را رسوا كرد و كشت و قصه و فتنه شما را دروغ گردانيد.

ـ زينب (س) گفت:

سپاس خداوندي را سزاست كه ما را به وجود محمد (ص) گرامي داشت و ما را پاك و پيراسته گردانيد. نه چنان است كه تو مي گويي. بلكه تبهكار، رسوا و بدكار تكذيب مي شود.

 ـ ابن زياد گفت: كار خدا را با خاندانت چگونه ديدي؟

ـ زينب (س) گفت: «ما رايت الا جميلا»، جز زيبايي نديده ام. شهادت براي آنان مقدر شده بود. به سوي كشتن گاه خويش رفتند. بزودي خداوند آنان و تو را فراهم مي آورد تا در پيشگاه خداوند حجت آوريد و داوري خواهيد. نگاه در آن روز، پيروزي و رستگاري از آن كيست؟

مادرت به عزايت بنشيند پسر مرجانه!

ـ ابن زياد خشمگين و برافروخته، در حالي كه هيچگونه تسلطي بر خويش نداشت، به طرف زينب (س) يورش برد. «عمروبن حريث» او را آرام كرد و گفت: امير! او زن است. سخن زن كه اعتباري ندارد.!

 ـ زينب (س) اين بار عباراتي را به زبان آورد، در اوج عاطفه، تصوير جاودان عاشورا، ...... گفت:

به خدا سوگند سالار مرا كشتي، شاخه هاي درخت زندگي ام را بريدي، ريشه ام را بركندي، اگر اينها دلت را خنك مي كند، خوشدل باش!

ـ در نبرد سخن، عبيدالله بن زياد بر خاك افتاده بود. آخرين كلامش با زينب (س) همين بود كه اين زن سجع مي گويد....

ـ سخنان زينب (س)، گفتگوي ابن زياد با حسين بن علي (ع)، و عاطفه جوشان رباب (س) (همسر امام حسين (ع)) ابن زياد را از برگزاري چنان مجلسي پشيمان كرده بود.
سيد عطاء الله مهاجراني ،  پيام آور عاشورا  ،  انتشارات اطلاعات 1371


پيروزي انقلاب اسلامي :

در اين روز درسال 1357 انقلاب اسلامي ايران كه ثمره ي سالها تلاش مردم ايران در رسيدن به استقلال ، آزادي و جمهوري اسلامي بود ثمر داد و مردم با فتح يك يك مراكز حساس دولتي انقلاب اسلامي را به پيروزي رساندند . در اين ميان پنج  ركن حكومت ديكتاتوري شاه نيز نتوانست در برابر قيام مردم ايران مقاومت كند .  نيروهاي مسلح و واحدهاي امنيتي كه  عمده ترين نهاد حافظ نظام بودند.، سازمان اطلاعات و امنيت كشوركه   از اواخر 1335 كار خود را آغاز نمودو رئيس آن عنوان معاون نخست وزير را داشت و رئيس آن را شخص شاه منصوب مي كرد ، دربار كه در برگيرنده فرزندان رضاشاه، همسران و فرزندان آنها، ملكه و مادرش بود  ،  ديوان سالاري كه ناشي از فربه شدن   دولت در دوره آخر زمامداري محمد رضا پهلوي بود و  حزب رستاخيز، هيچ يك نتوانستند در برابر خروش ملت ايران كه از سال 1342 ه ش آغاز شده بود تاب بياورند . 
عصر هنگام در اوج خروش ملت ايران آخرين پس مانده هاي استبداد كه به ناحق راديو وتلويزيون را به ضرب سرنيزه اشغال كرده بودند ، گريختند . صداي راستين ملت ايران در حالي كه مردم سقوط آخرين دژهاي استبداد را جشن گرفته بودند عصر امروز اختناقي را كه ساليان دراز براين دستگاه حكمفرما بود در هم شكست و آواي دلنشن "اي ايران ، اي مرز پر گهر " در گوش ها طنين انداز شد . با آغاز پخش صداي واقعي ملت ايران  از راديو و پخش سرود "اي ايران" صداي گوينده چنين طنين انداز شد :
"
اينجا تهران است صداي راستين ملت ايران ، صداي انقلاب . امروز به همت مردانه ملت آخرين دژهاي استبداد فرو ريخت .
يكي از آخرين آنها راديو بود ، صداي واقعي استبداد.  ملت به ما نيرو داد و راهمان را هموار كرد تا بتوانيم همچون پاره اي كوچك از پيكر عظيم مردم صداي انقلاب را به گوش ها برسانيم .
"
امام خميني به همين مناسبت پيامي صادر كردند :  
ملت شجاع ايران ! خواهران ! برادران آگاه تهران !
اكنون كه به خواست خداوند متعال پيروزي نزديك است و نيروي ارتش عقب نشيني و عدم دخالت خودشان را در امور سياسي ابراز و پشتيباني خوشان را از ملت اعلام كرده اند ، ملت عزيز و شجاع  با كمال مراقبت از اوضاع و در عين حفظ آمادگي براي دفاع احتمالي در صورتي كه نيروي ارتش به پادگانهاي خود رفته اند ، آرامش و نظم را حفظ نمايند . اگر اخلال گران بخواهند با آتش سوزي و خرابكاري فاجعه به بار آوردند آنان را به وظيفه شرعي و انساني شان آگاه گردانند و نگذارند اينن قبيل كار ها
موجب هتك حرمت ملت شود و به سفار تخانه ها حمله نكنند . واگر خداي نخواسته ارتش باز ميدان آمد واجب است آنان را با شديد ترين وجه دفع كرده با تمام نيرو و قدرت از خود دفاع نمايند . اين جانب به امراي ارتش اعلام مي كنم كه در صورت جلوگيري از تجاوز ارتش پيوستن آنان به ملت و دولت قانوني ملي اسلامي ، ما آنان را از ملت و ملت را از آنان مي دانيم و مانند برادران با آنان رفتار مي نماييم . از خداوند متعال پيروزي   مردم دلاور ايران را خواستارم . والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته
                                                                                                      روح الله الموسوي الخميني 

ديگر وقايع اين روز بزرگ :‌
* مهندس بازرگان طي پيامي اعلاميه هاي فرمانداري نظامي را توطئه اي عليه انقلاب خواند .

* بختيار گفت : در حال حاضر رشته امور از دست آيت الله خميني خارج شده است .

* سرلشكر رياحي فرمانده گارد در ميادان فوزيه گلوله خورد .

*  تهران صحنه خونين جنگ و خونريزي شده است .  در گيري ارتش با مردم مسلح در خيابانها همچنان ادامه دارد .

*  غالب خيابانهاي  تهران سنگر بندي شده  و دراختيار  افراد مسلح مردمي قرار گرفته است  .


* تمام كلانتري ها، پاسگاههاي ژاندارمري و قرار گاه پليس به تصرف مردم مسلح وغير مسلح در آمد .

* ستاد ژاندارمري واقع در ميدان 24 اسفند سقوط كرد و به دست افراد نيروي هوايي ، در يايي ، چريك ها و مردم افتاد .

* ارتش مردمي اعلاميه داد و براي مردم دستور العمل هايي صادر كرد .

* ساعت ده و نيم شب،  شوراي عالي ارتش با شركت رييس ستاد، وزير جنگ و غالب فرماندهان تشكيل جلسه داد و پس از مذاكره در  اعلاميه اي خاطر نشان كرد :  براي جلوگيري از هرج و مرج و خونريزي بي طرفي خود را در مناقشات فعلي اعلام و به يگانهاي نظامي دستور داده شده كه به پادگانهاي خود مراجعه نمايند .
در اين اعلاميه با حذف كلمه شاهنشاهي آمده است : ارتش ايران وظيفه دفاع از استقلال و تماميت كشور عزير ايران را داشته و تاكنون در آشوب هاي داخلي سعي نموده است با پشتيباني از دولت هاي قانوني اين وظيفه را به نحو احسن انجام دهد . با توجه به تحولات اخير كشور شوراي عالي ارتش در ساعت ده و سي دقيقه امروز بيست و دوم بهمن 1357 تشكيل و به اتفاق آراء تصميم گرفته شد كه براي جلوگيري از هرج و مرج و خون ريزي بيشتر  بي طرفي خود را در مناقشات سياسي فعلي اعلام و به يگان هاي نظامي دستور داده  كه به پادگان هاي خود مراجعه نمايند . ارتش ايران هميشه پشتيبان ملت شريف و نجيب و وطن پرست ايران بوده و خواهد بود و از خواسته هاي ملت شريف با تمام قدرت پشتيباني مي كند .
 

* شهرباني كل كشور سقوط كرد و به دست نيروهاي مردمي افتاد . پس از سقوط شهرباني زندان كميته نيز به دست مردم مسلح فتح شد .

* دانشكده افسري دانشكده پليس و دبيرستان نظام پس از چند ساعت زد و خورد به دست نيروهاي  مردمي فتح شد .

* زندان قصر توسط نيروهاي مسلح گشوده شد و زندانيان فرار كردند . هژبر يزداني و محرمعلي خرم جزء زندانيان فراري بودند .

* تمام پادگانهاي نظامي و انتظامي تهران به دست نيروهاي مسلح مردمي افتاد .

* زندان و پادگان جمشيد يه پس از بيست و چهار ساعت زد و خورد تصرف شد و عده اي از زندانيان رژيم پهلوي از زندان متواري شدند .

* پس از سقوط پادگان و زندان جمشيد يه  عده اي از زندانيان توسط مردم بازداشت و به مدرسه رفاه اعزام شدند . دستگير شدگان عبارت بودند از غلامرضا نيك پي ، منصور روحاني ، دكتر شيخ الاسلام زاده ، دكتر منوچهر آزمون و سالا ر جاف  .

* هويدا از زندان به مدرسه رفاه انتقال يافت .

* فرمانداري نظامي آخرين اعلاميه خود را صادر كرد . به موجب اين اطلاعيه از نظاميان خواست كه در اجراي تصميم شوراي عالي ارتش به پادگانهاي خود برگردند .

* راديو و تلويزيون  ايران به دست مردم تصرف شد . 

*  سپهبد نوروزي سرپرست شهرباني و عباس امير انتظام سرپرست كاخ نخست وزيري شدند .   

* پادگان  عشرت آباد شورش كرد . شبه كودتاي گروهي نظامي را مردم و پرسنل نيروي هوايي در هم شكستند .

*مردم براي دفاع از انقلاب در سراسر شهر سنگر بستند .

* آمريكا شصت و سه تفنگدار و شش هليكوپتر به تركيه فرستاد و به آنها دستور داد در نزديك ترين نقطه به مرز تركيه و ايران مستقر شوند تا در صورت لزوم به ياري 19 تفنگدار در يايي كه در حال حاضر از سفارت آن كشور در تهران نگهداري مي كنند بشتابند.
 

* خبرگزاري پارس : از ساعت 23 ديشب تا 24 امشب جمعه 163 نفر در حوادث تهران كشته و 622 نفر مجروح شده اند .

* بازرگان : اعلاميه شمار يك دولت موقت : خبري كه ساعت 14 امروز در راديو تهران دائر بر ممنوعيت عبور و مرورشهر تهران از ساعت 16 و سي دقيقه به بعد پخش شده است توطئه اي عليه پبروزي انقلاب اسلامي مردم مي باشد و پذيرفتني نيست .
برقرار باد حكومت جمهوري عدل اسلامي.  نخست وزير مهدي بازرگان

*از ظهر امروز تا نيمه شب مردان مسلح و گروهي از پرسنل نيروي هوايي موفق شدند،  نعمت الله نصيري رييس اسبق سازمان اطلاعات و اميت كشور ، سپهبد رحيمي رييس شهرباني و فرماندار نظامي تهران و حومه ، سالار جاف نماينده پاوه و مسوول كشتار مردم در آن منطقه  ، منصور روحاني وزير اسبق كشاورزي ،  منوچهر آزمون وزير كار كابينه هويدا و مشاور در امور اجرايي كابينه شريف امامي ، نيك پي وزير و سناتور سابق و شهردار اسبق تهران و  سپهبد كمال را كه عده اي از آنان در پادگان جمشيديه به عنان زنداني زندگي مي كردند به بازداشگاه موقت ستاد انقلاب اعزام كنند . از بين اين افراد سپهبد كمال آزاد شد .

* تيمسار سپهبد رحيمي فرماندار نظامي و رييس شهرباني كل كشور  هنگام سقوط پايگاه شهرباني دستگير شد .

*ياسر عرفات رهبر سازمان آزادي بخش فلسطين در پيامي براي آيت الله روح الله خميني رهبر مذهبي ايران اعلام كرد : بازگشت شما به ايران يك رويداد تاريخي بود و بازگشت پيروزمندانه شما اين احساس را در ما زنده كرد كه سرانجام آزادي اماكن متبركه مسلمين در فلسطين به خواست خداوند قابل حصول گرديده است ... ما آنقدر به مبارزه ادامه مي دهيم تا به ديوار هاي بيت المقدس برسيم و پرچم هاي دو انقلابمان ( انقلاب ايران و انقلاب فلسطين ) را بر فراز ديوار هاي اين شهر مقدس به اهتزاز در آوريم . وي همچنين از آيت الله خميني و ملت ايران خواست هوشياري كامل و آمادگي خود را همچنان حفظ كنند زيرا آمريكا به همدستي صهيونيسم و عمال خود در خاورميانه سعي خواهد كرد به پيروزي انقلاب شما صدمه وارد سازد .   


 پيمان ننگين تركمانچاي :
در چنين روزي در سال 1207 ه ش پيمان ننگين تركمانچاي ميان فتحعلي شاه قاجار و پاسكوويچ روسي منعقد شد . پس از عهد نامه  گلستان كه يكي از ننگين ترين عهدنامه هاي دولت ايران با دول بيگانه بود ، دوره دوم جنگ هاي ايران و روسيه آغاز شد . در اين ميان جنگ گنجه مهمتر از همه مي نمود عباس ميرزا فرمانده سپاه ايران با حركت به سوي گنجه در اين منطقه سنگر گرفت . در اين ميان پاسكوويچ فرمانده سپاه روس نيز خود را به اين منطقه رساند . ابتدا عباس ميرزا به د ليل برخي آشفتگي ها در سپاه خود خواست كه جنگي اتفاق نيافتد اماتلاش او موثر نيافتاد  و جنگ وسيعي در اين منطقه در گرفت . در پايان نيز سپاه روس فاتح ميدان شد . عباس ميرزا سرانجام در ناحيه تركمانچاي خواست كه جلوي پاسكوويچ را بگيرد اما در آنجا نيز شكست خورد و سرانجام مجبور شد كه شرايط صلح را بپذيرد . در اين ميان پاسكوويچ كه خود را مغرور از فتح جنگ مي ديد براي سپاه ايران ضرب الاجلي تعيين كرد و گفت چنانچه تا پنج روز تكليف صلح مشخص نشود عازم تهران خواهد شد . در اين ميان شاه سرانجام تن به امضاي عهدنامه تركمانچاي داد . مفاد اين عهدنامه به اين شرح است :

1- واگذاري خانات ايروان و نخجوان به دولت روسيه و تخليه طالش و مغان از سپاه ايران .
2- پرداخت ده كرور تومان ( پنج ميليون تومان )به طور اقساط از طرف ايران به روسيه به عنوان غرامت جنگي      
3- اجازه عبور و مرور آزاد به كشتي هاي تجاري روسي در در ياي مازندران
4- رضايت به انعقاد  يك عهدنامه تجاري بين ايران و روسيه و حق اعزام كنسول و نمايندگان تجاري به هر منطقه از مناطق ايران كه روس ها لازم بدانند .
5- حمايت از وليعهدي عباس ميرزا و كوشش در به سلطنت رساندن وي پس از مرگ شاه
6- استرداد اسراي طرفين
7- اعطاي حق قضاوت كنسولي به روسيه  
علاوه بر امضاي معاهده تحميلي تركمانچاي زير فشار روس ها يك عهد نامه تجاري نيز با آنان به امضا رسيد كه تمام بازار ايران را بدون هيچ مانعي در اختيار روس ها قرار مي داد .

عمليات هاي محدود :


در چنين روزي در سال 1362 ه ش عمليات تحرير القدس در منطقه عمومي سليمانيه آغاز شد . اين عمليات در منطقه اصلي دربنديخان و شاخ شميران آغاز  شد . فرماندهي اين عمليات به عهده سپاه پاسداران انتلاب اسلامي بود . همچنين عمليات فتح چهار در اين روز در سال 1365 ه ش  در  منطقه رواندوز وديانا داخل خاك عراق  انجام شد  .


درگذشت رنه دكارت : 
درچنين روزي در سال 1650 ميلادي  رنه دكارت فيلسوف و رياضيدان فرانسوي در گذشت . وي ابتدا در پاريس و سپس در هلند اقامت و تحصيل كرد. او در همه چيز شك مي كرد تا مطمئن شود كه علمش عاريتي و نقلي نيست. شعار هميشه دكارت اين بود كه ” من مي انديشم پس هستم”.  از مهمترين آثاراو مي توان به گفتار در روش، اصول فلسفه  و انفعالات نفساني اشاره كرد .دكارت فيلسوفي بود كه خود  از زبان فنى و تخصصى فلسفه بيزار بود و ادعا مى‏كرد كه فلسفه‏اش براى هر فرد داراى درك خوب ، قابل فهم است . مهمترين اثر فلسفى دكارت  اصول فلسفه است .  بيشتر مطالب اين كتاب  درباره امورى همچون قوانين حركت، منشا و ماهيت منظومه شمسى است كه ما آنها را امروزه از مسائل علوم طبيعى به شمار مى‏آوريم . دكارت در روزگار خويش به عنوان حامى علم مكانيك آوازه فراوان داشت لذا وي فقط  به نظريه معرفت ‏يا متافيزيك دلبستگى نداشت . فلسفه دكارت ثنويت روح و ماده را كه به صورت فلسفى خود با افلاطون آغاز شده بود و فلسفه مسيحى بيشتر به دلايل دينى آن را پرورانده بود به حد كمال رساند. وي در  كتاب « تاملات در فلسفه اولى‏» عنوان مي كند كه  از ديدگاه او، صفت ذاتى نفس « فكر» و « صفت ذاتى جسم‏» امتداد است. بنابراين او قلمروهاى فكر و امتداد را كاملا مختلف مى‏داند.

آغاز جنگ هاي مذهبي :
در چنين روزي در سال  1575 ميلادي هانري چهارم و پاپ گرگوار هفتم جنگ هاي مذهبي را آغاز كردند . اين جنگ نهايتا پس از نابودي چندين كليسا  ، دو سال بعد  با تسليم شدن هانري چهارم به پايان رسيد.  

تولد توماس اديسون : 


درچنين روزي در  سال 1847 ميلادي   توماس آلوا اديسون مخترع بزرگ آمريكايي در اوهايوآمريكا ديده به جهان گشود .
به نام آن دانشمند فرزانه بيش از هزار و سيصد اختراع ثبت شده است كه لامپ روشنايي و دستگاه فو نوگراف تنها نمونه اي از آنهاست . 

 تولد گاتفريد كلر :
در چنين روزي در سال  1811 "گاتفريد كلر "نويسنده بر جسته  آلماني به دنيا آمد . "هانري لوور " و" مردم سلدويد " عناوين مهمترين آثار اويند .

نخستين استفاده حرارتي از ذعال سنگ :  
در چنين روزي در سال  1808 ميلادي قاضي جسي فل از ذغال سنگ به منظور توليد حرارت استفاده كرد.  وي  در اين روش در يافت كه  چگونه ذغال سنگ مي تواند به عنوان يك منبع سوختي مطمئن مورد استفاده قرار گيرد .

معاهده لاتران :
 در چنين روزي در سال 1929 معاهده لاتران امضا شد . در اين معاهده ايتاليا استقلال و تماميت ارضي واتيكان را به رسميت شناخت .

معاهده يالتا :
در چنين روزي در سال  1945 ميلادي و در جريان جنگ جهاني دوم قرار داد يالتا بين روزولت ، وينستون چرچيل و يوزف استالين امضا شد .

آزادي نلسون ماندلا :


در چنين روزي در سال 1990 ميلادي نلسون ماندلا پس از  27 سال به ميان مردم زجر كشيده سرزمين خود بازگشت . ماندلا به دليل آزادي خواهي و سالها مبارزه با نظام حاكم بر آفريقاي جنوبي ( آپارتايد ) درتمام اين سال ها درزندان حاكمان سفيد پست  ونژاد پرست بود .

تعليق خود مختاري ايرلند شمالي :
در چنين روزي در سال دوهزار ميلادي بريتانيا  قانون خود مختاري ايرلند شمالي را به حال تعليق در آورد. زيرا  ارتش جمهوري خواه ايرلند بر اساس  ضرب العجل ماه فوريه خلع سلاح نشده بود .

تولد ماري ژوزف :
در چنين روزي در سال  در سال 1764 ميلادي ماري ژوزف دو چنيه شاعر فرانسوي به دنيا آمد . «كاجوس كراچوس »عنوان مهمترين اثر اوست .

تولد آگوست دبليو مسر :
در چنين روزي در سال  1876 ميلادي آگوست دبليو مسر فيلسوف آلماني به دنيا آمد .وي روانشناس بود و در حوزه فلسفه تعليم و تربيت نيز تجربيات فراواني داشت .

تولد فئودور كالياپين :
در چنين روزي در سال  1873ميلادي فئودور كالياپين نويسنده  و رمان نويس اهل روس ديده به جهان گشود . صفحاتي از زندگي من عنوان مهمترين اثر اوست .

تولد هانس گئورك گادامر :  


در چنين روزي در سال  1900ميلادي هانس گئورك گادامر فيلسوف بر جسته آلماني در برسلاو لهستان به دنيا آمد . وي در ماربورگ فلسفه خواند و بعدها از شاگردان فيلسوفان بزرگي چون نيكلاي هارتمن و هايدگر شد . او در دوران هيتلر در آلمان باقي ماند و به عنوان دانشيار فلسفه مشغول تدريس شد اما هيچ سازشي با رژيم ناسيونال سوسياليت نكرد . در واقع مي توان گفت كه در س هاي او به چشم گشتاپو غير سياسي مي آمد . پس از جنگ گادامر چند سال در لايپزيك ماند و در پايان سال 1947 به آلمان رفت . وي از سال 1949 در دانشگاه هايدلبرگ به ترديس فلسفه پرداخت . پايان نامه تحصيلي اورساله اي است با عنوان اخلاق دياليكتيكي افلاطون كه به سال 1928 نوشته و در سال 1933 منتشر كرده است . او كتاب هاي بسياري نگاشته است كه مهمترين آنها حقيقت و روش نام دارد .

تولد سلطان تقدير عليشاه بانا :
در چنين روزي در سال  1908 ميلاد ي سلطان تقدير عليشاه بانا نويسنده ، زبان شناس و رمان نويس بر جسته اندونزيايي ديده به  جهان گشود .

تولد روي فولر :  
در چنين روزي در سال  1912ميلادي روي فولر نويسنده و شاعر انگليسي ديده به جهان گشود . « فصل گمشده »عنوان مهمترين اثر اوست .

در گذشت سيدني شلدون :
در چنين روزي در سال  1917 ميلادي سيدني شلدون نويسنده مشهور آمريكايي ديده به جهان گشود . وي در سال 1947 جايزه اسكار را از آن  خود كرد و در سال 1959 نيز جايزه توني را برد .

در گذشت سيلويا پلات :

در چنين روزي در سال  1963 ميلادي سيلويا پلات شاعر و نويسنده آمريكايي در سن سي سالگي خود كشي كرد . پلات يكي از شاعران بنام معاصر آمريكا ست . او در مدت عمر كوتاه خود آثار بسيار زيبايي به ياد گار گذاشته است .  

آغاز امپرا طوري ژاپن :
در چنين روزي در سال  660 قبل از ميلاد دوران نخستين امپراطوري ژاپن با حاكميت امپراطور جيمو تنو آغاز شد . در سال 1889 ميلادي ژاپنيها به عنوان يادبود از موسس پادشاهي در آن كشور ،مقبره مجللي به عنوان مقبره" يي - مو "بنا كردند . چنين روزي همه ساله به عنوان روز تاسيس ژاپن و روز امپراطوري در اين كشور گرامي  داشته مي شود .

نبرد واينادا گا :
در چنين روزي در سال 1543 ميلادي نبرد وايناداگا در گرفت . در اين جنگ نيروهاي حبشه  و پرتغال   ، سپاهيان مسلمانان را  شكست دادند .

قرارداد صلح سوئد و پروس :  
در چنين روزي در سال  1720 ميلادي سوئد و پروس قرار داد صلح امضا كردند . اين دومين قرارداد در اين زمينه بود كه در استكهلم به امضا مي رسيد .

تصرف بخشي از هلند :
در چنين روزي در سال  1793 ميلادي نيروهاي پروس ونلودر هلند را به اشغال خود در آوردند .

آغاز به كار دانشگاه لندن :
در چنين روزي در سال  1826 ميلادي دانشگاه لندن آغاز به كار كرد .

قانون اساسي ميجي :
در چنين روزي در سال  1889 ميلادي قانون اساسي ميجي در ژاپن پذيرفته شد . نخستين مجلس شورا در سال بعد تشكيل شد . امپرا طوري موتسو هيتو آ؛  دوران جديد از تاريخ ژاپن به حساب مي آيد . او مدت چهل و پنج سال حكومت كرد . اين دوران در ژاپن به دوران ميجي مشهور است . در اين دوران ژاپن به سرعت راه پيشرفت را طي كرد . بر خي از پيشرفت هاي كنوني ناشي از انقلاب صنعتي دوره ميجي است .

قطع ارتباط با رژيم صهيونيستي :  
در چنين روزي در سال  1953 ميلا ي روسيه تمامي روابط خود را با رژيم صهينويستي قطع كرد  .

جنگ تركيه و يونان :
در چنين روزي در سال  1964 ميلادي نيروهاي يونان و تركيه  جنگ  را در منطقه ليماسول آغاز كردند .

قطع ارتباط فرانسه با تايوان :
در چنين روزي در سال  1964 ميلادي تايوان روابط سياسي خود  را با فرانسه قطع كرد .

درگيري  ميان اردن و رژيم صهيونيستي :  
در چنين روزي در سال  1968 ميلادي جنگ و در گيري رژيم صهيونيستي و اردن پيرامون مرزها و  سرحدات آغاز شد .

شكست هيث :
در چنين روزي در سال  1975 ميلاددي ماگارت تاچر ،  ادوارد هيث را در رقابت هاي  رهبري حزب محافظه كار در هم شكست .

ممنوعيت آثار شكسپير :
در چنين روزي در سال  1978 ميلادي و در راستاي انقلاب فرهنگي در چين ، مقامات اين كشور چاپ كتب ارسطو ، شكسپير و ديكنز را در اين كشور ممنوع اعلام كردند .

قانون اساسي در فيليپين :
در چنين روزي در سال 1987 ميلادي قانون اساسي فيليپين به اجرا در  آمد

روز شهيد در بنگلادش :
همه ساله در چنين روزي در بنگلادش به عنوان روز شهيد گرامي داشته مي شود .

روز جوانان در كامرون :
همه ساله چنين روزي به عنوان روز جوانان در كامورن گرامي داشته مي شود .

روز نيروهاي مسلح در ليبريا :
همه ساله چنين روزي به عنوان روز نيروهاي مسلح در ليبريا گرامي داشته مي شود .

روز مخترعان ملي در آمريكا :
همه ساله چنين روزي به عنوان روز ملي مخترعان  در آمريكا گرامي داشته مي شود .

کد خبر 286068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha