۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۸:۴۲

گزارش مهر؛

زنجیر مشکلات بر پای صنعت خراسان شمالی/توافق هسته ای و روزنه امید

زنجیر مشکلات بر پای صنعت خراسان شمالی/توافق هسته ای و روزنه امید

بجنورد- در حالی که چندسالی است صنعتگران و تولیدکنندگان خراسان شمالی با مشکلات متعددی در عرصه تولید مواجه اند اما توافق هسته ای کور سوی امیدی را در دل صنعتگران برای بهبود این وضعیت به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر تمامی فعالیت های اقتصادی که با تولید کالا و خدمات توسط ماشین آلات و تجهیزات ساخته دست بشر سر و کار دارند را به عنوان یک کل تصور کنیم هر صنعت زیرمجموعه ای از این کل خواهد بود.

توجه به بخش تولید و رسیدگی به مشکلات آن سبب ارتقاء شاخص رشد و ساماندهی ظرفیت ها و سرمایه های هر منطقه و در نتیجه موجب رونق اشتغالزایی خواهد شد.

صنعت از جمله حوزه هایی است که برای رونق اقتصادی هر منطقه باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم برای رفع مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، صورت گیرد.

خراسان شمالی افزون بر ۳۹۱ واحد صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریال دارد که این واحدها ۱۳ هزار شغل ایجاد کرده اند.

صنعت و معدن

بر اساس گزارش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی حدود ۳۹ درصد از کل واحدهای تولیدی و صنعتی استان غیرفعال بوده و درصد قابل توجهی از آنها نیز با ظرفیت کامل فعال نیستند.

واکاوی چالش های موجود در عرصه تولید و صنعت خراسان شمالی

یکی از فعالان در عرصه صنعت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد مشکلات این بخش در استان می گوید: بحث عمده در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان استان موضوع سرمایه در گردش است.

عقیل طالبی می افزاید: برگشت سرمایه تولیدکنندگان پس از فروش کالا یک بازه زمانی شش ماهه طول می کشد و این در حالی است که مواد خام برای تولید به صورت نقدی باید خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه صنعتگران استان سرمایه آن چنانی ندارند تا از آن برای پشت سر گذاشتن پروسه زمانی بازگشت سرمایه هزینه کنند، اضافه می کند: تولیدکنندگان برای گذر از این بازه زمانی نیازمند حمایت مالی هستند.

طالبی می گوید: وقتی برای تأمین این سرمایه و حمایت مالی به بانک ها مراجعه کرده و درخواست دریافت تسهیلات می کنیم، بانک ها تسهیلات با سود بالای ۲۰ درصد ارائه می دهند که این گونه تسهیلات برای تولیدکنندگان و عرصه صنعت به منزله سم است.

صنعت از جمله حوزه هایی است که برای رونق اقتصادی هر منطقه باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم برای رفع مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، صورت گیردوی که در تولید انواع الکترود جوشکاری فعالیت دارد، می افزاید: با وجود فعالیت چند تولید کننده استانی در این عرصه، به دلیل جا افتادن برندهای دیگر، این تولیدات در استان خریداران کمتری دارند.

طالبی اظهار می کند: لازم است تولیدکنندگان استانی از سوی مصرف کنندگان و مسئولان حمایت شده و از واردات کالاهای مشابه به داخل استان جلوگیری شود.

 وی با بیان اینکه یکی از راه های حمایت از تولیدکنندگان استان این است که مسئولان، پیمان کاران طرح های دولتی را به استفاده از تولیدات استانی ترغیب کنند، ادامه می دهد: اگر مسئولان و مدیران بخش های مختلف اراده و همکاری لازم را داشته باشند، ظرفیت های پنهان صنعت در خراسان شمالی شکوفا می شود.

تولید الکترود

این تولیدکننده اضافه می کند: در حال حاضر ۴۰ نفر به صورت ثابت در شرکت تولید انواع الکترود جوشکاری اش فعالیت دارند که در صورت حمایت، قابلیت کارآفرینی برای ۱۲۰ الی ۱۴۰ نفر وجود دارد.

طالبی یادآور می شود: شرکت کیاالکترود شرق دارای ظرفیت اسمی شش هزار تن در سال است اما اکنون به صورت واقعی دو هزار تن تولید می کند.

وی می گوید: محصولات تولیدی الکترود جوشکاری این شرکت به استان های دیگر و همچنین به کشورهای ترکمنستان و مالزی صادر می شود.

وقتی بروکراسی ادارای دست و پای تولیدکنندگان را می بندد

فرج الله علیزاده، یکی دیگر از صنعتگران خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظها می کند: یکی از مشکلات مهمی که پیش روی تولیدکنندگان صنعت استان قرار دارد، بروکراسی اداری است.

وی که در عرصه تولید قطعات صنعتی فعالیت دارد، اضافه می کند: یکی از موانع و سنگ اندازی هایی که پیش روی کارآفرینان و تولیدکنندگان در عرعه صنعت استان وجود دارد، آن است که برای دریافت جواب نامه ای هر چند جزئی باید ماه ها پیگیر باشند و زمان بسیاری را تلف کنند.

علیزاده می گوید: برخی مواقع جواب ندادن به نامه صنعتگران و تولیدکنندگان از سوی برخی کارمندان اداره ها از روی سهل انگاری و یا بی تفاوتی بوده که این امر بسیار ناراحت کننده است.

وی می افزاید: افرادی که در عرصه تولید فعالیت دارند باید از سوی ارگان های دولتی حمایت شوند، نه این که دستگاه های دولتی بدون هیچ دلیلی در برابر پیشرفت تولیدکنندگان سد و مانع ایجاد کنند.

علیزاده می گوید: برای جلوگیری از این روند و رفع مشکل بروکراسی در ادارات خراسان شمالی باید ضمن اصلاح ساختارها، ارگان های دولتی با تعدادی از کارمندان خاطی و کم کار خود برخورد کنند تا مشکل بروکراسی اداری در استان حل شود.

وی اظهار می کند: لازم است محلی برای رسیدگی به مشکلات کارفرمایان و تولیدکنندگان استان وجود داشته باشد تا این افراد بتوانند از اداراتی که در مسیر راه آنها سنگ اندازی می کنند، شکایت کرده و این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

افرادی که در عرصه تولید فعالیت دارند باید از سوی ارگان های دولتی حمایت شوند، نه این که دستگاه های دولتی بدون هیچ دلیلی در برابر پیشرفت تولیدکنندگان سد و مانع ایجاد کنندعلیزاده همچنین از مطالبات پیمانکاران به عنوان یکی از موانع تولید و صنعت در استان یاد می کند و می گوید: بهترین و اولین راهکار برای پیشرفت تولید در کشور این است که دولت وزارت خانه ها را موظف کند تا مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنند.

وی با بیان این که در عرصه تولید، سرمایه در گردش و وجود نقدینگی بسیار اهمیت دارد، می افزاید: اکنون بسیاری از تولیدکنندگان خراسان شمالی در تأمین سرمایه در گردش خود دچار مشکل هستند.

علیزاده با اشاره به این که عمده ماشین آلات کارخانجات کشور طی ده سال مستهلک می شوند، ادامه می دهد: تولید کننده مجبور است برای خرید ماشین آلات به سراغ وام های بانکی با سودهای بالا برود که این موضوع از لحاظ اقتصادی هیچ گونه توجیهی ندارند.

کارخانجات تولیدی

وی امی افزاید: تسهیلات بانکی که به سرمایه گذاران درعرصه تولید داده می شود باید دارای سود کم بوده تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی در خصوص فعالیت خود در عرصه صنعت می گوید: تقریبا ماهیانه ۳۰۰ تن مواد اولیه و قطعات صنعتی را به استان های مختلف صادر می کنیم.

چالش صنعت خراسان شمالی؛ کمبود منابع مالی

غلامحسین شیرمحمدی، یکی از فعالان عرصه تولید قطعات صنعتی در استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: کارخانه فولاد اسفراین، فلزات را به صورت شمش به شرکت آنها داده و این شرکت پس از انجام برش کاری و سایش کاری های لازم، مجددا قطعات را به کارخانه فولاد اسفراین می فرستد.

وی در مورد مشکلات شرکت مزبور اظهار می کند: به دلیل تزریق نشدن هزینه مالی، این شرکت از لحاظ موقعیت کاری در وضعیت خوبی نبوده و نیازمند حمایت است.

امید صنعتگران به تدبیر دولت یازدهم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که تسهیلات بانکی با سود ۲۵ الی ۲۷ درصد در عرصه تولید توجیه ندارد، می افزاید: امسال بر اساس برنامه ای کشوری، مقرر شده تا تسهیلات صندوق توسعه ملی به تولیدکنندگان و صنعتگران خراسان شمالی با نرخ پایین اعطا شود که این مسأله نقش مهمی در کاهش مشکلات بخش صنعت و تولید استان خواهد داشت.

برای جلوگیری از این روند و رفع مشکل بروکراسی در ادارات خراسان شمالی باید ضمن اصلاح ساختارها، ارگان های دولتی با تعدادی از کارمندان خاطی و کم کار خود برخورد کنند تا مشکل بروکراسی اداری در استان حل شودیحیی نیکدل می گوید: لازم است بانک های عامل در استان این تسهیلات صندوق توسعه ملی را جذب کنند تا قدرت تسهیلات دهی به تولیدکنندگان را داشته باشند.

وی اظهار می کند: همزمان با تصویب قانون رفع موانع تولید از سوی دولت و مجلس، در خراسان شمالی نیز کارگروه تولید و رفع موانع تشکیل شد تا به مشکلات تولیدکنندگان استان رسیدگی شود.

نیکدل با اشاره به این که تولیدکنندگانی که محصولات آنها استانداردهای لازم را داشته باشند مورد حمایت قرار می گیرند، می گوید: پیگیری هایی در این خصوص انجام و لیست واحدهای تولیدی به دستگاه های مختلف استان ابلاغ شده تا عمده مصرف خود را از تولیدکنندگان استانی تهیه کنند.

وی ادامه می دهد: برای رونق بازار خرید بخشی از کار تکلیف خود تولیدکنندگان استان است تا با افراد مرتبط در دستگاه های دولتی ارتباط برقرار کرده و زمینه فروش محصولات خود را فراهم کنند.

یحیی نیکدل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی

نیکدل می افزاید: قطعا بخشی از فعالیت های حمایتی برای فروش محصولات تولیدکنندگان استان و بازاریابی آنها، به بخش بازرگانی مرتبط است که در این زمینه کم کاری هایی وجود دارد.

وی اظهار می کند: تولیدکنندگان برای گرفتن استعلامات لازم باید به مراکز سرمایه گذاری مراجعه کنند و در صورتی که دستگاه و یا اداره ای دولتی در پاسخ به نامه های آنها کوتاهی داشته باشد، می توانند از دستگاه مربوطه شکایت کنند.

نیکدل همچنین در مورد مشکلات مربوط به تأمین سرمایه در گردش و مطالبات پیمانکاران خراسان شمالی اضافه می کند: در قانون حمایت رقابت پذیر، اگر پیمانکاران از یک طرف به دولت بدهکار و یا در مقابل طلبکار باشند، می شود با فرایندی مشخص عملا بخشی از مطالبات تهاتر شود که در صورت اجرای صحیح این قانون، بخشی از مشکلات و دغدغه ها در این بخش مرتفع خواهد شد.

کد خبر 2861639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha