۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۳

گزارش مهر از یک جشنواره ملی؛

تلاش برای ثبت جهانی بازار اراک

تلاش برای ثبت جهانی بازار اراک

اراک- جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک که از ۲۸ تیرماه جاری در حال برگزاری است، حرکت در مسیر اصالت بخشی به این بازار بوده و در واقع با هدف ثبت جهانی این اثر تاریخی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ورود ۹۰ هنرمند عکاس بومی و غیربومی در روز نخست جشنواره ملی عکس بازار اراک و انعکاس زوایای مختلف این بازار از لنز دوربین آنان در واقع بازار را به گونه ای دیگر برای همشهریان اراکی تعریف کرد و سبب شد که آنان نیز هنگام عبور از سراها و کاروانسراهای مختلف، با نگاه دیگری به تنها یادگار یوسف خان گرجی بنگرند و بیاد بیاورند که باید دست مهربانی بر روی این بنای تاریخی فراموش شده بکشند.

برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس بازار اراک، با دعوت از هنرمندان عکاس مطرح کشوری و داوران برجسته و صاحب نظر در این حوزه در واقع حرکتی به سمت توجه به بازار و ارزش های نهفته آن است که به دلایل مختلف مدتی به فراموشی سپرده شده بود.

این جشنواره در دو موضوع معماری و مستند اجتماعی و در سه بخش حضوری، نیمه حضوری و بخش با هدف رسیدگی و توجه ویژه به بازار اراک و نیز شناساندن آن به سایر استان های کشور برگزار شده است.

هدف ما پیگیری ثبت جهانی بازار تاریخی اراک است

سیدمحمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار داشت: ثبت جهانی بازار اراک یکی از اهداف مهم ما در سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی است که برگزاری این جشنواره نوعی آماده سازی شرایط برای دستیابی به این هدف مهم و اساسی است.

وی افزود: استان مرکزی دارای ارزش های تاریخی فراوان است که از میان تمامی آنها بازار به عنوان تاج افتخاری برای آن به شمار می آید که حفظ و حراست از این ارزش تاریخی یکی از مسئولیت های خطیر ما به شمار می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: هنر عکاسی از میان تمامی هنرها گویاترین راه به منظور بیان ویژگی های بازار و سایر آثار تاریخی است که برگزاری این جشنواره، می تواند آثار مثبت بسیاری بر این اثر ارزشمند تاریخی استان مرکزی داشته باشد.

حسینی با اشاره به اهداف دیگر این جشنواره گفت: با برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در استان مرکزی به صورت ملی، می توان حساسیت و ضرورت ویژه ای در میان مردم، کسبه بازار، مسئولین استانی و نیز کشوری ایجاد کرد تا بستری برای جلب حمایت در جهت ثبت جهانی بازار تاریخی اراک فراهم شود.

بازار اراک

با حضور عکاسان ملی، گنجینه عکس گرانبهایی از بازار اراک برجای می ماند

احسان کمالی، عکاس بجنوردی حاضر در این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به اینکه عکاسان از استان های مختلف در این جشنواره حضور دارند و هر یک دارای دید خاصی هستند به طور قطع عکس های منتخب به جا مانده از این جشنواره، گنجینه گرانبهایی برای میراث فرهنگی استان مرکزی به شمار می آید.

وی افزود: با برگزاری این جشنواره و انعکاس مطلوب کار عکاسان شرکت کننده، شرایط برای برگزاری جشنواره های دیگر نیز در حوزه آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان مرکزی فراهم می شود.

کمالی تصریح کرد: نکته مثبتی که در بازار اراک به عنوان یک عکاس با سابقه عکاسی از بازارهای دیگر کشور، مشاهده کردم این بود که در بازار اراک دستفروشان کمتری حضور دارند و این می تواند نقطه مثبتی برای این بنای تاریخی است.

وی افزود: مساله دیگری که در بازار اراک کمتر به چشم می خورد مشاغل قدیمی است و در بیشتر راسته ها و گذرها مشاغل امروزی مشاهده می شود.

عکاس شرکت کننده در جشنواره ملی عکس بازار اراک تصریح کرد: ما عکاسان شرکت کننده در این جشنواره باید سعی کنیم که با زدن شات های مناسب که اصالت بازار را بیان کند، حرکت بازار اراک به سمت ثبت جهانی را تسریع کنیم.

کمالی با اشاره به ضرورت دید خوب و هدفمند از سوی عکاسان گفت: یک عکاس باید توجه داشته باشد که از میان تمام چیزهایی که شاید در نگاه نخست بسیار عادی به نظر می آید، کادرهای مناسبی را بسته و نگاه و عکس های متفاوتی خلق کند.

وی افزود: به طور مثال در بازار اراک مانند برخی دیگر از بازارهای کشور، پوشش محلی خاصی وجود ندارد که یک عکاس بتواند از این قابلیت استفاده کند و درست در این شرایط است که عکاس باید نگاه حرفه ای خود را اعمال کرده و دید متفاوتی از این میان همین مشاهدات موجود داشته باشد.

بازار اراک

بازار اراک نمونه منحصر به فردی از سبک معماری اسلامی است

مهدی سعادت، یکی دیگر از عکاسان شرکت کننده که از ارومیه در این جشنواره حضور یافته نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با نوع معماری بازار گفت: من در رزومه کاری خود سابقه عکاسی از بازارهای دیگر کشور را دارم و سبک معماری اسلامی را به وضوح می توان در سراها، تیمچه ها و گذرها دید.

وی افزود: برخلاف این ویژگی ممتاز موجود در بازار اراک، اما لباسی خسته بر تن این بازار رخ می نماید و آن را بیشتر به مکانی فراموش شده تبدیل کرده است.

سعادت تصریح کرد: برخورد کسبه بازار در هنگام عکاسی کردن بسیار مناسب بود و یکی از نکات قابل توجه در بازار این بود که با وجود پاساژهای مدرن امروزی، اما همچنان ازدحام مردم در محدوده اصلی بازار قابل توجه بود و بیانگر این است که هنوز ریشه های انس و الفت مردم اراک با تاریخ و فرهنگ آن وجود دارد.

عکاس شرکت کننده در جشنواره گفت: در بازار اراک می توان تنوع مشاغل و همچنین تفاوت نسلی که در کسبه وجود دارد را به خوبی مشاهده کردم.

وی افزود: به نظر من برای آماده سازی ثبت یک اثر به منظور ثبت جهانی، ابتدا باید آن اثر و ویژگی های منحصر به فرد آن را در داخل کشور به خوبی شناساند تا در مرحله بعدی آن را به جهان معرفی کنیم.

عکاس شرکت کننده در جشنواره تصریح کرد: ثبت جهانی بازار اراک می تواند باب ورود گردشگران بیشتری را به استان مرکزی بگشاید و سبب رونق این صنعت در استان مرکزی شود.

به نظر می رسد کلید خوردن جشنواره عکس آن هم برای نخستین بار در استان مرکزی و در سطح ملی، در واقع گامی به سمت توجه به میراث فرهنگی و ارزش های تاریخی این استان بوده و می تواند شروعی خوبی برای سوق دادن بازار به ثبت جهانی و همچنین تلنگری برای تمامی افراد جامعه باشد تا با نگاه دلسوزانه تری به یادگارهای گذشتگان و پیشینیان خود بنگرند.

گفتنی است در این جشنواره تورهایی نیز به منظور معرفی بناهای تاریخی شهر اراک و استان مرکزی به ویژه زادگاه امام راحل(ره) و بازدید از سنگ نگاره های تیمره خمین برگزار می شود.

خبرنگار: مهری کارخانه

کد خبر 2862811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha