۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۵۵

با فناوری پيشرفته راكتور دوغابی صورت می گیرد؛

احداث واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی

احداث واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی

واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی با بكارگیری فناوری پیشرفته راكتور دوغابی، برای اولین بار در كشور احداث می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی با ظرفیت یکهزار بشكه‌ در روز و با بكارگیری فناوری پیشرفته راكتور دوغابی، برای اولین بار در كشور احداث خواهد شد.

این طرح بر اساس قرارداد پروژه پژوهشی بین پژوهشگاه صنعت نفت و شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شركت ملی نفت ایران اجرایی می شود.

منصور بزمی، رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌كه این قرارداد ۲۳ تیرماه امسال در اهواز به امضا‌ رسید، گفت: طبق این قرارداد، اجرای پروژه پژوهشی شامل «تدوین دانش فنی، طراحی مفهومی و پایه پیشرفته واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی (GTL)» در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.

وی با اشاره به این‌كه این قرارداد دارای دو فاز است، تصریح كرد: در فاز نخست، پژوهشگاه طراحی مفهومی،‌ طراحی پایه پیشرفته و همچنین تهیه مدارك مناقصه را بر عهده دارد و فاز دوم این پروژه نیز شامل طراحی تفصیلی، خرید، نصب و راه اندازی خواهد بود.

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌كه این پژوهشگاه بالغ بر ۱۵ سال بر روی فناوری «جی تی ال» فعالیت می‌كند، افزود: هم اكنون این مركز در اولین اقدام تجاری‌سازی این فناوری ارزشمند ملی با كمك بخش خصوصی بر روی یك واحد صنعتی ۳ هزار بشكه‌ای كار می‌كند كه فناوری به كار گرفته شده در این واحد از نوع بستر ثابت (fixed bed) است.

وی در ادامه افزود: فناوری كه با شركت مناطق نفت خیز جنوب قرارداد آن به امضا رسیده است از نوع راكتور دوغابی(Slurry Bed) است كه در مقایسه با فناوری بستر ثابت، اقتصادی تر و همچنین پیشرفته‌تر است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌كه با استفاده از این فناوری می‌توانیم اقتصاد واحدهای جی تی ال را بهبود بخشیم، گفت: تنها كشوری كه در دنیا دارای این فناوری است، شركت «ساسول» در آفریقای جنوبی است كه هم اكنون توانسته‌ است یک واحد صنعتی را در قطر احداث كند؛ دیگر كشورهای پیشرفته دنیا همانند كشور ایران دارای پایلوت هستند و ما می‌توانیم با انجام این پروژه و همچنین با طراحی و احداث نمونه واحد نمایشی، دانش فنی خود را تكمیل كنیم.

بزمی اظهار امیدواری كرد که پس از احداث واحد نمونه نمایشی یکهزار بشكه‌ای بتوانیم واحد‌های جی تی ال راكتور دوغابی (Slurry Bed) را در مقیاس صنعتی برای كشور طراحی كنیم.

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌كه دانش طراحی پایه از دیگر كشورها اصولا خریداری می‌شود، گفت: در فاز نخست این قراداد طراحی مفهومی و همچنین طراحی پایه پیشرفته را پژوهشگاه نفت به عهده خواهد داشت تا از این طریق بتوانیم از دیگر كشورها بی‌نیاز شویم؛ براین اساسس پژوهشگاه یك سال زمان برای انجام این پروژه در اختیار دارد، كه تلاش می‌شود در همین مدت این پروژه را به انجام برسانیم.

وی با اشاره به این‌كه پروژه جی تی ال از نوع راكتور دوغابی (Slurry Bed) در اختیار معدود كشورهای صاحب فناوری دنیا است، گفت: با توجه به منابع عظیم نفتی در كشور این نیاز احساس می‌شود كه علاوه بر مصرف گاز به صورت خام بتوانیم آن را به فرآورده‌ نیز تبدیل كنیم كه «جی تی ال» یكی از این فناوری‌ها برای تبدیل گاز به فرآورده به شمار می‌آید.

بزمی با تاكید بر این‌كه اگر بخواهیم در زمینه «جی تی ال» به پیشرفت‌هایی دست پیدا كنیم باید از فناوری‌های جدید نظیر راكتور دوغابی (Slurry Bed) استفاده شود، گفت: از آنجایی كه این پروژه‌ از نوع نمونه واحد نمایشی است به صرفه اقتصادی آن توجه زیادی نمی‌شود، بلكه مهم‌ترین هدف از انجام این پروژه‌، تكمیل چرخه فناوری و همچنین دانش فنی است و از این رو در واحدهای صنعتی با ظرفیت‌های بالا بحث اقتصادی حائز اهمیت خواهد بود.

کد خبر 2866615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha