۵ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۸

آلمادوآر سیاسی شد/ توصیه به چپ‌گرايان اسپانيا

آلمادوآر سیاسی شد/ توصیه به چپ‌گرايان اسپانيا

پدرو آلمادوار کارگردان مشهور اسپانیایی در کنار دیگر رهبران فرهنگی اسپانیا خواستار ائتلاف برای تغييری راديكال در دولت ملی هستند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از گاردين، آلمادوار يكی از شناخته‌شده‌ترين چهره‌هاي «لا موويدا مادريلينا» يا همان جنبش ضدفرهنگي است كه بعد از مرگ پرزيدنت فرانسيسكو فرانكو اسپانيا را در بر گرفت. ذره‌بين او از زاویه دید دوربین، تغيير اجتماعي اسپانيا را در حال كنار گذاشتن زنجيرهاي ۴۰ سال ديكتاتوري به نمايش مي‌گذارد و حالا در حالی که بيش از سه دهه از آن دوران گذشته، پدرو آلمادوآر باور دارد كه اسپانيا بار ديگر بر لبه تغيير قرار دارد.

اين كارگردان اخيرا در نامه‌اي سرگشاده كه توسط ۱۲۰ شخصيت فرهنگي برتر اسپانيا امضا شد، نوشت: «ما با انفجار ناگهاني جنبش ۱۵-ام در سال ۲۰۱۱ موانع را در هم شكستيم و از آن موقع تا به حال مشغول مقابله با محدوديت‌ها براي تغيير بوده‌ايم.»

اين نامه با اشاره به دو جنبش جديد سياسي يعني آهورا مادريد و بارسلونا ان كومون كه اوايل امسال در انتخابات شهرداري بزرگترين شهرهاي اسپانيا پيروز شدند، به اين نكته اشاره مي‌كند كه آنها خواستار راه متفاوتی براي اعمال سياست‌ها هستند.

در این نامه مانوئلا كارمنا از حزب مادريد و آدا كولائو از جنبش بارسلونا، به جاي نمايندگي يك حزب سياسي، از پلتفورم‌هاي شهروندي كه از حضور گستره بزرگي از حزب‌هاي چپ‌گرا، فعالان سياسي و هزاران شهروند بدون جهت‌گيري سياسي تشكيل شده‌اند، حمايت مي‌كنند. اين پلتفورم‌ها با آرزوي بازگرداندن سياست به مردم معمولي، توانستند در برخي شهرها قدرت را در دست بگيرند.

حالا آلمادوار نیز تلاش دارد تا همان نوع تغيير سياسي را که در بخش مردمی ایجاد شد، به بالاترين درجات دولت اسپانيا وارد کند.

پلتفورم شهروندي كه همین ماه شكل گرفت و هزاران شهروند اسپانيايي از آن حمايت مي‌كنند، مي‌خواهد نسخه‌اي ملي از همان جنبش‌هاي شهري چپ‌گرا را خلق كند. نامي كه به اين جنبش داده شده آهورا ان كومون (حالا براي مردم) است.

آلمادوار به عنوان يكي از ۲۰۰ نفري كه پشت اين جنبش هستند، پيروزي در انتخابات شهري را با انتخابات منطقه‌اي مقايسه می‌كند كه در آنها حزب‌هاي چپ‌گرايي از جمله پودموس تصميم گرفتند به تنهایی شركت كنند و سوم يا چهارم شدند. وی می گوید: ما فكر مي‌كنيم اگر پودموس تنهايي ادامه دهد كم خواهد آورد. بسياري از كساني كه طي انتخابات شهري در اين ائتلاف‌هاي چپ‌گرا شركت كردند، باور دارند كه اين مدل مي‌تواند بهترين راه براي پيروز شدن در انتخابات عمومي ماه نوامبر نيز باشد.

از زمان آغاز این جنبش که چهره‌های مهم فرهنگی از آن حمایت می کنند، بيش از ۲۶ هزار نفر به‌ آن محلق شده‌اند. در حاليكه بسياري از آنها به حزب‌هاي سياسي چپ‌گرا يا گروه‌هاي فعال‌ مرتبط هستند، تعداد قابل توجهي از آنها نيز جهت‌گيري سياسي خاصي ندارند.

آلمادوار که اهل اسپانیاست به عنوان یک نویسنده، کارگردان و تهیه کننده توانایی های خود را ثابت کرده است. فیلم «با او حرف بزن» وی که محصول سال ۲۰۰۲ است برنده جایزه اسکار شد و «زنان در آستانه شکست ذهنی» نامزد دریافت جایزه بفتا شد. فیلم‌های او توانستند مسیر حرفه‌ای پنلوپه کروز و آنتونیو باندراس را تضمین کنند. کروز برای نقش‌آفرینی در فیلم «بازگشت» محصول سال ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن سال شد و باندراس هم یکی از نقش‌های اصلی خود را در «قانون آرزو» محصول سال ۱۹۸۷ ایفا کرد که در فستیوال فیلم برلین نیز نمایش داده شد.

کد خبر 2868115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha