۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۴۸

طلبه ممتاز حوزه علمیه خراسان تبیین کرد:

بایدها و نبایدها درس خارج فقه‌واصول/ رفع نیاز جامعه بهترین دغدغه

بایدها و نبایدها درس خارج فقه‌واصول/ رفع نیاز جامعه بهترین دغدغه

طلبه ممتاز مقطع خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، ضمن تبیین بایدها و نبایدهای تحصیل طلاب در درس خارج فقه و اصول گفت: رفع نیاز جامعه باید بهترین دغدغه طلاب این مقطع باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ناجی فروتن با اشاره به اینكه شركت در دروس خارج فقه و اصول برای طلاب این مقطع ضروری است، اظهار کرد: شایسته است برای علاقمندان به این دو رشته به صورت تخصصی برنامه ریزی شود.

وی افزود: اگر دروس تخصصی نشود و طلبه مجبور باشد كه فقه و اصول را در مقطع خارج بخواند، این كار موجب می شود كه عمر مفید و پویا را طی كرده و كارآیی كمتری داشته باشد.

این طلبه ممتاز حوزه علمیه خراسان با تاكید بر اینكه طلاب علاقمند به هر رشته ای می بایست مقطع خارج را در همان رشته به صورت مناسب مطالعه کنند، اظهار داشت: تحصیل درس فقه و اصول در مقطع خارج به مدت ۸ سال، برای كسانی كه اهدافی مانند اجتهاد در این رشته دارند، بسیار ضروری است اما برای افرادی كه می خواهند در سایر رشته ها كار كنند، می شود به صورت تخصصی درس گذاشت.

وی یكی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را بی‌اطلاعی از وضعیت فارغ التحصیلان مقطع خارج دانست و گفت: به طور مثال یک پزشک پس از پایان دوره تخصصش، ملزم می شود كه ساعاتی را در اختیار بیمارستان های دولتی باشد و خدمت كند؛ یک طلبه درس خارج نیز پس از ۸ سال تحصیل در این مقطع می بایست كاری كه متناسب با طلبگی اوست، انجام دهد.

حجت الاسلام ناجی فروتن با تاكید بر اهمیت پیگیری و خروجی های حوزه علمیه، اظهار داشت: امروزه به نسبت جمعیت كشور نیروی حوزوی تحصیل كرده كارآمد كم است و این امر نیاز به حضور طلاب در عرصه های مختلف طلبگی را نشان می دهد.

وی با بیان اینكه هر طلبه از ابتدای ورود به حوزه باید هدف داشته باشد تا دچار سردرگمی و بحران هویت نشود و برای آینده خط و مشی مشخصی را ترسیم كند، به تدوین سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان اشاره و خاطر نشان كرد: اگر اینگونه باشد، طلاب بر اساس نیاز روز پاسخگو خواهند بود؛ البته یكی از كارهایی كه در راستای ترسیم هویت شایسته است انجام شود، تخصصی شدن است.

این طلبه مقطع خارج حوزه علمیه خراسان اضافه كرد: یكی از كارهایی كه مفید به نظر می رسد، تعیین زمان و مقطع تحصیلی برای خارج شدن و یا ادامه تحصیل در حوزه است؛ یعنی همانطور كه در دانشگاه ها برای ورود به مقطع كارشناسی ارشد یا دكتری، امتحان مجدد گرفته می شود، این كار در حوزه نیز انجام شود تا كسانی كه علاقه یا استعداد و ظرفیت بیشتری برای ادامه تحصیل ندارند، مسیر دیگری را انتخاب كنند.

وی در ادامه یكی از دغدغه های مهم طلاب را وضع معیشت آنها عنوان و خاطرنشان كرد: بعضی از طلبه های درس خارج فقه و اصول برای رفع تكلیف حضور دارند و تعدادی نیز در تحصیل در این مقطع ممحض هستند كه مناسب است نسبت به معیشت آنان توجه داشت.

حجت الاسلام ناجی فروتن افزود: بهترین دغدغه‌مندی طلبه مقطع خارج، موثربودن در رفع نیاز جامعه و حمایت از دین است.

کد خبر 2868417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha