۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰

پرونده استانی مهر؛

بررسی روند بازسازی سینما فلسطین همدان - ۴

بررسی روند بازسازی سینما فلسطین همدان - ۴

همدان- سینما فلسیطن همدان که از سال ۱۳۸۵ تاکنون برای انجام عملیات عمرانی و بازسازی تعطیل شده پس از گذشت ۹ سال هنوز چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان است و ماهها را یکی پس از دیگری سپری می کند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: از معبر وصل کننده خیابان شریعتی همدان به خیابان بوعلی که می گذرم نگاهم به درب های بسته سینمایی می افتد که ناخودآگاه مرا یاد خاطرات شیرین کودکی می اندازد.

سینمایی که هر سال به واسطه برگزاری ارودهای دانش آموزی و یا برپایی سیرک های داخل شهر میزبان شمار بسیاری از دانش آموزان و شهروندان دیار هگمتانه بود اما امروز در پس وعده های مسئولان روزها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد تا شاید روزی دوباره برای میزبانی دوستدارانش آغوش گشاید.

سینما فلسطین در میدان اصلی شهر همدان قرار گرفته و یکی از دو سینمای شهر همدان است که درسال ۱۳۱۰ با نام الوند و با حضور هنرمندان به صورت یک سالن لژ و بالکن با ظرفیت ۵۰۰ صندلی افتتاح و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۶۰ با ظرفیت ۵۰۰ صندلی در دو سالن لژ و بالکن با دو دستگاه آپارات KPT توسط بنیاد مستضعفان بازسازی شد.

سینما فلسطین همدان به دلیل گودبرداری مجموعه تجاری پشت آن تعطیل و پس از اتمام گود‌برداری، آماده بازسازی و زیبا‌سازی و تبدیل به دو سالن مجهز و به روز شد

این سینما از زمستان سال ۸۵ به دلیل گودبرداری مجموعه تجاری پشت آن تعطیل و پس از اتمام گود‌برداری و صدور مجوز کمیسیون ماده ۵ مبنی بر استحکام ساختمان سینما، این مکان آماده بازسازی و زیبا‌سازی و تبدیل به دو سالن مجهز و به روز شد اما با گذشت چندین سال از این موضوع هنوز درب های سینما فلسطین همدان بر روی مردم همدان باز نشده است.

نگاهی به خبرهای منتشر شده نشان می دهد که تیرماه سال ۸۸ بود که رئیس حوزه هنری استان از بهره برداری این سینما در آینده‌ای نزدیک و استفاده از ظرفیت آن در برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان خبر داد که البته این وعده به دلایلی محقق نشد و بعدها علت این موضوع، کمبود اعتبار عنوان شد.

سینما فلسطین همدان

وی همچنین در فروردین ماه امسال نیز در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه سینما فلسطین همدان روزهای پایانی بازسازی خود را می گذارند، به بهار امسال برای بازگشایی هر دو سالن سینما فلسطين همدان اشاره کرد.

باقر حسینی تعطیلی سینما فلسطین را به دلیل بازسازی و جلوگيری از تبدیل آن به مجموعه های تجاری عنوان کرد که با وجود بودجه قطره ای کار بازسازی آن انجام گرفت.

وی همچنین به اعلام بودجه تکمیلی توسط استانداری و اینکه اگر بودجه تامین شود در مدت دو ماه سینما بازگشایی خواهد شد اشاره و بیان کرد: سینما فلسطین روزهای پایانی بازسازی خود را می گذارند و در فصل بهار شاهد بازگشایی هر دو سالن آن خواهیم بود که سالن شماره یک به منظور اکران فیلم های سینمایی تهیه شده و اولویت با این سالن خواهد بود.

به فاصله کوتاهی پس از این نشست، سید محمد باقر حسینی در بازدید خبرنگاران از سینما فلسیطن همدان، اظهار داشت: مراحل عمرانی و ساخت سینما فلسطین انجام گرفته و تنها بخشی از کارهای دکوری باقی مانده است

سینما فلسطین فصل بهار سال جاری بازگشایی می شود

وی بیان کرد: با رایزنی های صورت گرفته با استانداری، شرکت بهمن سبز و سینما شهر، باقی مانده بودجه مورد نیاز به زودی تامین خواهد شد و سینما فلسطین در فصل بهار سال جاری بازگشایی می شود.

حسینی با اشاره به امکانات تعبیه شده در سالن شماره دو و تبدیل آن به یک سالن چند منظوره اعم از داشتن اتاق گریم مجزا، تماشاخانه و وجود راهی به منظور ارتباط دو سمت پشت صحنه باهم مناسب این سالن را تخصصی دانست که مناسب اجرای نمایش، تئاتر و کنسرت است و نیز با عنوان کردن محوریت خانواده در این سینما بیان داشت: فضای لابی سینما فلسطین نسبت به قبل سه برابر شده است.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان همدان نیز در بازدید خبرنگاران از مراحل بازسازی سینما فلسطین در فروردین ۹۴ با بیان اینکه مساحت مجموعه سینما فلسطین ۷۵۰ متر است، به تفاهم نامه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بین حوزه هنری با سینما شهر به منظور بازسازی این سینما اشاره کرده بود که در فرصت مقرر قرارداد اجرا نشد و به دلیل عدم تزریق بودجه کار به درازا کشید.

سینما فلسطین همدان

سعید شرفی به پرداخت ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار استانی و نیز ۳۵۰ میلیون تومان توسط حوزه هنری و سینما شهر برای تکمیل سینما اشاره کرد که با دریافت حدود ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار استانی و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از تهران قدم های پایانی کار تا چند ماه آینده از تاریخ ذکر شده برداشته خواهد شد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان همدان در زمان بازدید خبرنگاران از باقی ماندن حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کار به لحاظ اجرایی و همچنین باقی ماندن ۳۵ تا ۴۰ درصد از تامین هزینه ها و اینکه همه کارهای عمرانی سینما پایان یافته و تنها کارهای دکور و تجهیزات همچون کف سازی، نصب صندلی و تجهیزات صوتی و تصویری باقی مانده است، خبر داده بود.

رئیس حوزه هنری استان همدان همچنین در گفتگویی که در تیر ماه سال جاری با خبرنگار مهر داشت با بیان اینکه اعتبارات تزریق شده برای بازسازی سینما فلسطین مداوم نبوده است، گفت: از اسفند ماه سال گذشته کار بازسازی جدی تر دنبال شد.

سید محمد باقر حسینی در ادامه سخنانش با بیان اینکه طبق پیگیری های انجام شده استانداری همدان اعتبارات استانی به میزان ۳۰۰ میلیون تومان به سینما فلسطین اختصاص یافت، افزود: علاوه بر اعتبارات استانی قول هایی از سوی شرکت های وابسته به حوزه هنری و موسسات سینمایی تهران برای تامین اعتبار و تجهیزات سینما فلسطین همدان داده شده است.

درصورت تامین اعتبار و تامین تجهیزات سینما فلسطین تا عید فطر افتتاح می شود

وی در مصاحبه خود با خبرنگار مهر در تیر ماه سال جاری گفت: درصورت تامین اعتبار و تامین تجهیزات سینما فلسطین تا عید فطر افتتاح می شود.

اما با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از آن تاریخ سینما فلسطین همدان هنوز هم افتتاح نشده است، از این رو بار دیگر به سراغ رئیس حوزه هنری استان همدان رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

سید محمد باقر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کار بازسازی سینما فلسطین همدان از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است، بیان داشت: سینما فلسطین همدان در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات و مراحل نهایی دکور است.

وی دلیل عدم افتتاح سینما فلسطین را تاخیر در تامین تجهیزات عنوان کرد و افزود: قول هایی که برای تامین تجهیزات از سوی شرکت های وابسته به موسسات سینمایی و حوزه هنری داده شده بود ۱۰۰ درصد اجرایی نشده است.

سالن سینما

رئیس حوزه هنری استان همدان با تاکید بر اینکه سینما فلسطین همدان برای بهره برداری کامل نیازمند تامین تجهیزات است، بیان داشت: از اعتبارات استانی نیز ۳۰۰ میلیون تومان به سینما فلسطین اختصاص یافت که تا کنون ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص داده شده است.

حسینی بیان داشت: بهره برداری از سینما فلسطین بستگی به تامین تجهیزات دارد و در صورت تامین تجهیزات سینما فلسطین همدان تا پایان تابستان سال جاری به بهره برداری می رسد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این مورد به خبرنگار مهر گفت: سینما فلسطین همدان در حال تعمیر است و مراحل پایانی کار سپری می شود.

فاضل عبادی اضافه کرد: مسائل مربوط به سینما فلسطین مربوط به حوزه هنری است و این دستگاه از کم و کیف اقدامات این سینما خبر دارد.

سینما فلسطین همدان برای تعمیر و احیا از کمک های دولتی استفاده می کند

عبادی اظهار داشت: سینما فلسطین همدان برای تعمیر و احیا از کمک های دولتی استفاده می کند که درصورت مساعدت به زودی راه اندازی خواهد شد.

عبادی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان همدان سینما قدس فعال و دارای دو سالن و ظرفیت ۳۹۰ نفر است، گفت: به تازگی یک ظرفیت ۵۰ نفری نیز از ساعت ۱۸ به این سینما اضافه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه سینماها در اکثر شهرستان های استان همدان فعال هستند، افزود: در حال حاضر سینماهای موجود در استان کافی است و مهم این است که از ظرفیت این سینماها به خوبی استفاده و مردم از آنها استقبال کنند.

سینما فلسطین همدان

با این تفاسیر باز شدن درب های سینما فلسطین همدان بر روی مردم نیاز به تامین اعتبارات لازم و تجهیزات مورد نیاز است که امیدواریم مسئولین استانی و شرکت های سینمایی همت بیشتری را در این زمینه انجام دهند.

آنچه مسلم است اینکه ۸۳ سال از ورود هنر هفتم به همدان می گذرد و این هنر - صنعت شاهد روزهای تلخ و شیرین فراوانی در همدان بوده اما اکنون در حالی روزگار سپری می کند که چراغ سینماها در مهد تمدن ایران سوسو می زند.

کد خبر 2872588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شایسته ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      0 0
      سلام. ممنون بابت پیگیریهای دلسوزانه تون اما بهتر بود تصاویر کارشده در خبر هم مثل اطلاعات خود خبر بروزرسانی میکردید