۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۸

رونمایی از «الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران»-۱؛

سرشار: ابزارها و قالب‌ها برایمان از خود کار فرهنگی مهمتر شده‌اند

سرشار: ابزارها و قالب‌ها برایمان از خود کار فرهنگی مهمتر شده‌اند

محمد سرشار با اشاره به موضوعات فرهنگی و نمونه‌ای چون شکست عروسک‌های دارا و سارا گفت: علت این اتفاق این است که به جای این که کار را با ابزارهای مختلف انجام بدهیم، خود ابزار برایمان مهم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران» نوشته مشترک سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رزیتا سپهرنیا، عصر دیروز سه‌شنبه ۱۳ مرداد با حضور مسئولان کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این برنامه گفت: در طول سالیانی که با آقای صالحی امیری آشنا هستم، احساس کرده‌ام که هم من و هم کسانی که با ایشان مرتبط بوده اند، حداقل ۳ ویژگی برجسته را در او دیده اند. اولین و مهم ترینشان، تدیّن ایشان است. دوم برخورداری از اخلاق و کرامت های اخلاقی و سوم هم تفکر محور بودن و اندیشه ورزی ایشان است و این ویژگی سوم در سطوح مختلف نمود داشته است، چه در سمت‌های اجرایی چه سمت استادی و تدریس.

وی افزود: مطالعه کتابی را که امروز رونمایی می‌شود، هنوز تمام نکرده‌ام ولی مقدار زیادی از آن را خوانده‌ام. با مطالعه این اثر بود که از ذهنم گذشت مدیران را شاید بتوان به ۳ دسته و گروه تقسیم کرد. البته این نظر من و غیرعلمی است؛ گروه اول مدیرانی که سال هاست در سمت مدیریت هستند ولی چیزی نمی افزایند. دوم گروهی که اگر هم چیزی می افزایند، به همان اندازه از سرمایه ها می‌کاهند و گروه سوم هم مدیرانی که خود، سرمایه هستند و می افزایند. به تعبیر من، آقای صالحی امیری از گروه سوم است.

در شناخت سرمایه‌های فرهنگی، دچار کمبودیم

در ادامه رزیتا سپهرنیا دیگر مولف کتاب «الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران» گفت: سرمایه های مختلفی وجود دارد و در حوزه ادبیات، موضوعات و شاخه های مختلفی وجود دارد و به آن ها پرداخته شده است. اما به نظرم ما در مورد شناخت سرمایه‌های فرهنگی مان، دچار کمبود و مشکل بوده ایم. به همین جهت می خواستم قدمی در این راه بردارم. این بود که با استادم آقای صالحی امیری، تولید این کتاب را در دستور کار قرار دادیم.  

این نویسنده در ادامه گفت: به نظرم کاری که ما کردیم، این بود که جوانه را در کشتزار فرهنگی کشورمان کاشتیم. اگر بخواهم این کتاب را به طور مختصر معرفی کنم، باید بگویم که مجموعه مقالاتی درباره مفاهیم سرمایه فرهنگی است و برای نگارش آن، پشتوانه ۵ و ۶ ساله را جستجو کردیم. خواستیم به جواب این موضوع برسیم که اگر سرمایه فرهنگی در فرانسه شکل می گیرد، در ایران و جامعه کنونی ما چه رنگ و شاخصی دارد. نگاه ما، نگاه تبیین شاخص های اولیه بود و کتاب را در ۵ فصل تدوین کردیم که فصل اول آن به مفاهیم اولیه و زیرساخت ها می پردازد.

نویسنده این کتاب اهل عمل به حرف‌هایش است

در ادامه این برنامه، محمد سرشار گفت: نکته مهم درباره نویسندگان این کتاب، به ویژه آقای صالحی امیری، این است که اهل عمل کردن به حرف‌هایشان هستند. دو مورد از موارد کارنامه موفقیت این مدیر فرهنگی این بوده است: ۱- آموزش و ۲- کمک به تدوین ادبیات علمی.

مدیر پیشین حوزه هنری کودک و نوجوان در ادامه گفت: فصل اول کتاب پیش رویمان، در ۸۱ صفحه به مفهوم شناسی فرهنگ می‌پردازد. فصل دومش در ۳۴ صفحه، شناسایی شاخص‌های فرهنگی است و فصل ۳ هم با ۳۰ صفحه، آسیب شناسی سرمایه فرهنگی در ایران را در دستور کار قرار داده است. فصل بعدی هم با ۸۴ صفحه به مساله ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران اختصاص دارد و فصل پایانی هم ۲۷ صفحه داشته و راهکارهای برون رفت از چالش های سرزمین ایران را مطرح می کند.  

وی در بخشی از سخنانش گفت: چون ما در عرصه مدیریت فرهنگی، به دنبال نسخه‌های پشتیبان نیستیم، مدیران و مسئولانمان توجه چندانی به حوزه علم ندارند. در مورد حوزه‌ای مانند کتاب و کتابخوانی، با بررسی هایی که انجام شده، مهم ترین فرایندی که شناسایی کردیم، فرایند تجاری سازی بوده است.

سرشار افزود: من به عنوان یک مدیر فرهنگی باید در مقابل این فرایند چه کنم؟ این حرف‌ها، منظومه نیست. یکی از نمونه‌هایی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، عروسک های دارا و سارا است. این عروسک‌ها درست زمانی تولید و عرضه شدند که عروسک فولا بعد از باربی تولید و عرضه شد. چرا رهبر انقلاب هم به شکست دارا و سارا اشاره می‌کند؟ دلیلش این است که به جای این که کار را با ابزارهای مختلف انجام بدهیم، خود ابزار برایمان مهم شد.  چون ساختارهای فرهنگی ما به جای بسته های فرهنگی به سمت قالب ها رفته است.

سرشار ادامه داد: در این بحث یکی از نمونه‌های مهم این است که مدیران ما هنوز به طور جدی به این مساله فکر نکرده‌اند که بچه های ما، دارند در سنین پایین از تلفن همراه استفاده می کنند. طبیعتا ابزار کمک می کند محتوایمان را به مخاطب منتقل کنیم ولی در مورد محصول فرهنگی، عاملی مانند بازاریابی هم بسیار اهمیت دارد. تازه بعد از بسته عملیاتی و انتقال محصول به مخاطب، نوبت به ارائه خدمات پس از فروش و عرضه می رسد.

کد خبر 2875567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha