۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲

اتحادتوکیو–مانیل برای به چالش کشیدن مالکیت پکن بر دریای چین جنوبی

اتحادتوکیو–مانیل برای به چالش کشیدن مالکیت پکن بر دریای چین جنوبی

نشست امنیتی کشورهای اتحادیه آ سه آن در حالی پایان گرفت که ژاپن بار دیگر قدرت بلامنازع پکن را در دریای چین جنوبی به چالش کشید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، نشست امنیتی اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا موسوم به آ سه آن در حالی روز پنجشنبه گذشته پایان یافت که توافق دو جانبه فیلیپین و ژاپن برای به چالش کشیدن حق مالکیت پکن در دریای چین جنوبی خشم آشکار دولت پکن را در پی داشت.

در پایان این نشست، وزارت امور خارجه چین بیانیه ای را صادر کرد که در آن ضمن اعلام مراتب نارضایتی خود، بار دیگر بر التزام دولت پکن به تامین حق کشتیرانی آزاد برای سایر کشورها در دریای چین جنوبی تاکید کرده بود.

گفته می شود که در نشست امنیتی که در سطح وزرای امور خارجه از چهارشنبه هفته گذشته به مدت دو روز در «کوالالامپور» پایتخت مالزی برگزار شد، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با اظهارات مداخله جویانه خود مدعی شده است که پکن علاوه بر اعمال محدودیت بر تردد آزادانه کشتی های خارجی مانع از پروازهای شناسایی بر فراز دریای چین جنوبی نیز می شود.

در نشست امنیتی آ سه آن، «آلبرت دل روزاریو» وزیر امور خارجه فیلیپین به پشتوانه آمریکا سیاست های دولت پکن را در دریای چین جنوبی زیر سؤال برده و بلافاصله از حمایت همتای ژاپنی خود «فومیو کیشیدا» برخوردار شده است.

دولت توکیو از آغاز سال جاری درصدد تحکیم همکاری های امنیتی با برخی از کشورهایی بوده است که در مناقشات ارضی دریای چین جنوبی شریک هستند. همکاری های امنیتی توکیو - مانیل نیز از همین رویکرد جدید ناشی می شود. جالب آنکه حوزه مشارکت ژاپن و چین به دریای چین شرقی محدود می شود و توکیو سهمی از مناقشات دریای چین جنوبی نمی برد. اما با توجه به اینکه اکثر کشتی های تجاری ژاپن از محدوده مورد مناقشه دریای چین جنوبی عبور می کنند و با در نظر گرفتن مناسبات دوستانه ای که اخیرا بین توکیو – واشنگتن پیش آمده است، ژاپن منافع خود را در مخالفت با دولت پکن جستجو می کند.

کد خبر 2876189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha