۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۷

تحریم «لوکارنو» در اعتراض به سیاست صهیونیست‌محوری

تحریم «لوکارنو» در اعتراض به سیاست صهیونیست‌محوری

آمیزه اجباری هنر با سیاست در فستیوال فیلم لوکارنو موجب شد تا دو پروژه تونسی روز جمعه آثار خود را از این فستیوال بیرون بکشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، دو فیلمساز تونسی پروژه‌های خود را از بخش «درهای باز» این فستیوال که روی کشورهای مغرب غربی تمرکز می‌کند بیرون کشیدند تا اعتراض خود را نسبت به نمایش همزمان فیلم‌هایی از رژیم صهیونیستی که با همکاری بنیاد فیلم اسراییل سازمان‌دهی شده بودند، نشان دهند.

کمپانی پروپاگاندا پیکچرز متعلق به ایمد مرزوک و بادی چوکا تهیه‌کنندگان اهل تونس و همچنین کارگردان‌های این دو فیلم در بیانیه‌ای گفتند که تصمیم گرفتند سومین ساخته نجیب بلکادی یعنی «شبکیه» و فیلم انیمیشن «Aller Simple» ساخته نادیا ریس را از ۱۲ پروژه حاضر در بخش «درهای باز» این جشنواره بیرون بکشند. آن‌ها این کار را در پاسخ مثبت به درخواست جنبش کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (بی‌دی‌اس) انجام دادند که قصدش فشار آوردن به رژیم صهیونیستی برای «اجابت قانون بین‌المللی و حقوق فلسطینی‌ها» است.

این بایکوت تونسی‌ها بعد از این رخ داد که بی‌دی‌اس ماه آوریل و هنگام معرفی بخش نمایشی رژیم صهیونیستی، چنین درخواستی را طرح و آن را به امضای چهره های مطرح رسانده بود. از کسانی که این بیانیه را امضا کردند می‌توان به کن لوچ، ژان-لوک گودار و میرا نیر و همچنین کارگردانان شناخته‌شده فلسطینی از جمله الیا سلیمان کارگردان فیلم «زمانی که باقی می‌ماند» و هانی ابواسعد کارگردان فیلم «بهشت حالا» اشاره کرد که از لوکارنو خواستند از تمرکز بر آثار رژیم صهیونیستی دست بردارد. با این حال از آنجا که فستیوال از موضع خود صرف نظر نکرد، این فیلمسازان به جنبش بی دی اس وفادار ماندند.

«شبکیه» بلکادی که داستانش درباره یک مهاجر تونسی نزدیک مارسی است که ناگهان باید از پسر اوتیستی خود که او را شش سال است ندیده مواظبت کند، در میان فیلم‌های بخش «درهای باز» جای داشت و علاقه خریداران بالقوه را به خود جلب کرده بود. بعد از فیلم درام سال ۲۰۱۳ «نامشروع» که به تورنتو رفت و مستند «وی‌اچ‌اس کالوچا» که جایزه اصلی فستیوال دوبی را برد و برای ساندنس هم انتخاب شد، این سومین ساخته بلکادی است.

آناندا سپکا سازمان‌دهنده بخش «درهای باز» فستیوال فیلم لوکارنو گفت: «هر فرد افکار و احساسات متفاوتی دارد و ما به تصمیم همه احترام می‌گذاریم. ما قویا باور داریم که درهای باز فرصتی است برای تبادل سینمایی غنی کشورهایی است که ما می‌خواهیم بر آنها بیشتر تمرکز کنیم.»

جنبش بی‌دی‌اس روز جمعه در فستیوال اعلام کرد که بایکوت آن‌ها در اعتراض به این مساله است که بنیاد فیلم اسراییل از سوی رژیم صهیونیستی مورد حمایت است.

کد خبر 2877638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha