۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کرمانشاه در گفتگو با مهر:

سومین دوره داوری نشان ملی صنایع دستی درکرمانشاه برگزار می شود

سومین دوره داوری نشان ملی صنایع دستی درکرمانشاه برگزار می شود

کرمانشاه- معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برگزاری سومین دوره داوری نشان ملی یا مرغوبیت صنایع دستی در استان کرمانشاه خبرداد.

نصرت الله سپهر در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری سومین دوره داوری نشان ملی صنایع دستی در استان کرمانشاه خبرداد.

وی افزود: این دوره با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و به صورت منطقه ای در استان کرمانشاه برگزار می شود.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، زمان برگزاری این دوره داوری را ۲۲ الی ۲۴ شهریورماه امسال اعلام کرد و گفت: در این مراسم که به میزبانی کرمانشاه برگزار می شود، هنرمندان و صنعتگرانی از استان های اردبیل، ایلام، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان و کرمانشاه حضور دارند.

وی افزود: آثار و صنایع دستی هنرمندان مذکور برای دریافت نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی طی سه روز داوری خواهد شد.

سپهر با تاکید بر ظرفیت های استان کرمانشاه در حوزه صنایع دستی گفت: در تمام اعصار و قرون هنرمندان این وادی توانسته اند با اعتلا و ارتقای هنر خویش عزت و سربلندی را برای استان کرمانشاه به ارمغان آورند.

وی ابراز امیدواری کرد در این دوره از داوری نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی، هنرمندان استان کرمانشاه چون دیگر دوره ها بدرخشند و در آینده نیز هنرهای نو  و در حد اعلا و در قالب چهارچوب های یونسکو خلق و نشان های مرغوبیت کالای یونسکو را نیز از آن خود کنند.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، برگزاری این دوره از نشان ملی در استان کرمانشاه را نشان از توانایی استان در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: این داوری علاوه بر قضاوت آثار برای دریافت نشان ملی می تواند بعنوان کلاس فشرده برای تولید آثار هنرمندان در راستای چارچوب های ملی باشد.

وی کسب موفقیت توسط هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی استان در این دوره را زمینه ای برای معرفی این صنایع در بازارهای صنایع دستی دانست.

سپهر، گليم، قالی، گيوه و سازهاي سنتی را از شاخص ترین آثار و صنایع دستی استان کرمانشاه برشمرد و گفت: جاجيم بافی، چاقو سازی، ابزار آلات فلزی، قلمزنی، منبت، معرق، پارچه دستباف، نازك كاری چوب و ريزه كاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی، ساخت زيور آلات محلی،  چيغ بافی، فلز كاری، دوختهای سنتی مانند رودوزی، گليم گل بر جسته، سفالگری، طراحي سنتی، سبد بافی، نساجی چون موج بافي و اهرامي بافی، تراش شيشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهيب، نگار گری، خراطی و مجسمه سازی از دیگر صنایع دستی در حال آموزش و تولید استان است که امکانات لازم برای آموزش آنها در استان وجود دارد.

 

کد خبر 2883429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha